Autorstwo w amerykańskim kinie bezpośrednim

Mirosław Przylipiak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Po­morska Akademia Pedagogiczna w Słupsku (Polska)

Abstrakt

Autor podejmuje się analizy specyficznej kwestii autorstwa 19 filmów wyprodukowanych w latach 1960-1963 w ramach założonej przez Roberta Drew firmy Drew Associates. Przylipiak podkreśla, że wiele źródeł przypisuje autorstwo np. filmu The Chair pracującemu w tej firmie Richardowi Leacockowi, podczas gdy wcale nie on jest jego reżyserem. Leacock uchodzi zresztą za autora wielu innych filmów wyprodukowanych przez Drew Associates, których wcale nie zrobił. Według autora artykułu takie funkcjonujące w tekstach źródłowych „nieporozumienia” wynikają z faktu, że we wczesnych latach 60. filmowców bezpośrednich bardziej fascynowała sama możliwość robienia filmów, a nie kwestia autorstwa. Dopiero po latach zmienili optykę, a problem autorstwa stał się przedmiotem poważnych konfliktów między dawnymi przyjaciółmi. Przylipiak dowodzi, że nawet analizując czołówki poszczególnych filmów niełatwo jest rozwikłać zagadkę ich autorstwa. Dodatkowe zamieszanie wprowadza nieprecyzyjne nazewnictwo dotyczące poszczególnych funkcji (nie wiadomo na przykład, kto robił zdjęcia, kto odpowiadał za dźwięk czy oświetlenie, a kto za całość) i czyniące jeszcze większy zamęt nazwy związane z dziennikarstwem (jak correspondent, reporter czy editor). Autor zwraca również uwagę na sposób, w jaki w literaturze przedmiotu i pismach krytycznych lansowano kwestię autorstwa związaną z tym ruchem (np. niezwykła popularność Leacocka we Francji i przypisywanie mu większości dokonań całej grupy). Przylipiak reasumuje, że wszystkich 19 filmów grupy Roberta Drew z tego okresu nie należy traktować jak jednolitą całość, ale każdy z nich rozpatrywać osobno. W niektórych z nich kwestia autorstwa rozmywa się bowiem tak dalece, że ewentualną formuła możliwą do przyjęcia jest „autorstwo zbiorowe z wiodącą rolą Roberta Drew”.



Słowa kluczowe:

kino bezpośrednie, kino amerykańskie, Robert Drew

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-12-31

Cited By / Share

Przylipiak, M. (2007) „Autorstwo w amerykańskim kinie bezpośrednim”, Kwartalnik Filmowy, (60), s. 84–97. doi: 10.36744/kf.3295.

Autorzy

Mirosław Przylipiak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Po­morska Akademia Pedagogiczna w Słupsku Polska

Profesor Po­morskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku; filmoznawca, tłumacz, krytyk filmowy, twórca telewizyjnych filmów dokumentalnych. Autor książek Kino stylu zerowego (1994), Kino naj­nowsze (1999, współautor: Jerzy Szyłak), Poety­ka kina dokumentalnego (2000) oraz licznych studiów z zakresu historii i teorii kina. Wspólnie z Krzysztofem Kornackim redaktor tomu Poszu­kiwanie i degradowanie sacrum w kinie (2002).



Statystyki

Abstract views: 52
PDF downloads: 13


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Mirosław Przylipiak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.