Autorstwo w amerykańskim kinie bezpośrednim
Abstrakt
Autor podejmuje się analizy specyficznej kwestii autorstwa 19 filmów wyprodukowanych w latach 1960-1963 w ramach założonej przez Roberta Drew firmy Drew Associates. Przylipiak podkreśla, że wiele źródeł przypisuje autorstwo np. filmu The Chair pracującemu w tej firmie Richardowi Leacockowi, podczas gdy wcale nie on jest jego reżyserem. Leacock uchodzi zresztą za autora wielu innych filmów wyprodukowanych przez Drew Associates, których wcale nie zrobił. Według autora artykułu takie funkcjonujące w tekstach źródłowych „nieporozumienia” wynikają z faktu, że we wczesnych latach 60. filmowców bezpośrednich bardziej fascynowała sama możliwość robienia filmów, a nie kwestia autorstwa. Dopiero po latach zmienili optykę, a problem autorstwa stał się przedmiotem poważnych konfliktów między dawnymi przyjaciółmi. Przylipiak dowodzi, że nawet analizując czołówki poszczególnych filmów niełatwo jest rozwikłać zagadkę ich autorstwa. Dodatkowe zamieszanie wprowadza nieprecyzyjne nazewnictwo dotyczące poszczególnych funkcji (nie wiadomo na przykład, kto robił zdjęcia, kto odpowiadał za dźwięk czy oświetlenie, a kto za całość) i czyniące jeszcze większy zamęt nazwy związane z dziennikarstwem (jak correspondent, reporter czy editor). Autor zwraca również uwagę na sposób, w jaki w literaturze przedmiotu i pismach krytycznych lansowano kwestię autorstwa związaną z tym ruchem (np. niezwykła popularność Leacocka we Francji i przypisywanie mu większości dokonań całej grupy). Przylipiak reasumuje, że wszystkich 19 filmów grupy Roberta Drew z tego okresu nie należy traktować jak jednolitą całość, ale każdy z nich rozpatrywać osobno. W niektórych z nich kwestia autorstwa rozmywa się bowiem tak dalece, że ewentualną formuła możliwą do przyjęcia jest „autorstwo zbiorowe z wiodącą rolą Roberta Drew”.
Słowa kluczowe:
kino bezpośrednie, kino amerykańskie, Robert DrewBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Mirosław Przylipiakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku Polska
Profesor Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku; filmoznawca, tłumacz, krytyk filmowy, twórca telewizyjnych filmów dokumentalnych. Autor książek Kino stylu zerowego (1994), Kino najnowsze (1999, współautor: Jerzy Szyłak), Poetyka kina dokumentalnego (2000) oraz licznych studiów z zakresu historii i teorii kina. Wspólnie z Krzysztofem Kornackim redaktor tomu Poszukiwanie i degradowanie sacrum w kinie (2002).
Statystyki
Abstract views: 52PDF downloads: 13
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Mirosław Przylipiak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Mirosław Przylipiak, Kategoria systemu w Davida Bordwella koncepcji estetyki filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Mirosław Przylipiak, Bergsonowska koncepcja pamięci a filmowe przedstawienia pamięci protetycznej , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Mirosław Przylipiak, Przyjemność na granicy dyskomfortu , Kwartalnik Filmowy: Nr 110 (2020): Poza człowiekiem
- Mirosław Przylipiak, W poszukiwaniu siebie. Biograficzny dyptyk Łozińskich w kontekście Lacanowskiej fazy lustra , Kwartalnik Filmowy: Nr 118 (2022): Jedno ujęcie
- Mirosław Przylipiak, Wajdowskie adaptacje literatury w optyce Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Mirosław Przylipiak, Kamera jako superego. „Dzienniki. 1971-1976” Eda Pincusa albo początki dokumentalizmu osobistego , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Mirosław Przylipiak, Filmowe oblicza kontestacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Iwona Kościelecka, Mirosław Przylipiak, Konstelacja Mulvey , Kwartalnik Filmowy: Nr 130 (2025): Nowa gatunkowość
- Mirosław Przylipiak, Dialektyka powierzchni i głębi w filmie dokumentalnym , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość