https://www.czasopisma.ispan.pl/index.php/m/issue/feedMuzyka2025-06-27T14:41:31+02:00dr Małgorzata Sieradzmuzyka.kwartalnik@ispan.plOpen Journal Systems<p>Kwartalnik „Muzyka” wydawany jest nieprzerwanie od 1956 roku i pozostaje wiodącym pismem muzykologicznym w Polsce. Publikuje teksty z zakresu historii muzyki od średniowiecza do współczesności, a także etnomuzykologii i muzykologii systematycznej. Główny punkt ciężkości poruszanej w nim problematyki stanowi polska tradycja muzyczna, w jej możliwie szerokim rozumieniu, oraz kultura krajów Europy Środkowej. Artykuły publikowane są w językach polskim lub angielskim i podlegają procedurze recenzyjnej (podwójnie ślepa recenzja).</p> <p>Wersja pierwotna czasopisma ukazuje się w formie papierowej. Publikacja w kwartalniku jest bezpłatna, a wszystkie teksty są do pobrania w otwartym dostępie na licencji <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl">Creative Commons BY 4.0</a>. (Zeszyty od 2018/1 do 2022/3 dostępne są na podstawie licencji <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.pl" target="_blank" rel="noopener">CC BY-NC-ND 4.0</a>.)</p>https://www.czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/4283Zaginione pierwsze wydanie oficjum na uroczystość błogosławionego Czesława Odrowąża OP z 1602 roku: egzemplarz odnaleziony w Bibliotece Diecezjalnej w Sandomierzu2025-06-27T14:41:31+02:00Dominika Grabiecdominika.grabiec@ispan.pl<p>Celem komunikatu jest prezentacja zachowanego w Bibliotece Diecezjalnej w Sandomierzu egzemplarza pierwszej edycji oficjum o bł. Czesławie Odrowążu z 1602 r., <em>Officium B. Ceslai, Ordinis Praedictorum, in quo Hymnis, Responsorijs, & Antiphonis antiquis, lectiones additae sunt</em>, uważanej dotąd jako zaginioną, a także podsumowanie historii oraz aktualnego stanu badań nad tymże oficjum i sprostowanie kilku kwestii poruszonych w najnowszych publikacjach muzykologicznych.</p>2025-06-27T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Dominika Grabiechttps://www.czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/4456Zygmunt Marian Szweykowski (12 V 1929–3 VIII 2023)2025-05-07T16:07:17+02:00Aleksandra Patalasaleksandra.patalas@uj.edu.pl2025-06-27T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Aleksandra Patalashttps://www.czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/4455„Missa Scaramella”: Drugie życie niekompletnej mszy Obrechta.2025-06-27T14:41:25+02:00Niels Berentsenniels.berentsen@hesge.ch<p>Niekompletna <em>Missa Scaramella</em> Jacoba Obrechta przetrwała jako unikat w dwóch księgach głosowych – altus i bassus – przechowywanych w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie. Niedawno opublikowana została jej rekonstrukcja autorstwa Fabrice’a Fitcha, przygotowana we współpracy z Philippem Wellerem i Paulem Kolbem. Celem niniejszej recenzji jest krytyczna weryfikacja wyników tej rekonstrukcji poprzez analizę twierdzeń dotyczących oryginalnego zapisu cantus firmus (<em>Scaramella va alla guerra</em>) oraz porównanie edycji z alternatywną, niezależnie opracowaną wersją <em>Missa Scaramella</em> autorstwa Marca Busnela.</p>2025-06-27T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Niels Berentsenhttps://www.czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/4457Badania muzycznej intertekstualności: rynek pierwotny i wtórny. O książce „Intertextuality in Music: Dialogic Composition”2025-06-27T14:41:23+02:00Paweł Siechowiczp.siechowicz@uw.edu.pl<p>Omawiane studia otwierają obiecujące perspektywy badawcze, wprowadzając pojęcie intertekstualności do badań nad muzyką. W kluczowych artykułach: Lawrence Kramer argumentuje, że muzyczna intertekstualność funkcjonuje na zasadach cytatu, aluzji i przyległości, Nicholas Cook kontrastuje mentalność autonomiczną i multimedialną, Michael Klein odnosi intertekstualność do kształtowania podmiotowości, a J. Peter Burkholder ujmuje ją jako mechanizm odnawiania tradycji. W zbiorze znalazły się zarówno badania wychodzące od teorii intertekstualności, jak i takie, które przystosowują do niej wcześniejsze metodologie.</p>2025-06-27T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Paweł Siechowiczhttps://www.czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/4453W cieniu drezdeńskiej „Hofkapelle”. Jacob Heinrich von Flemming i jego zespół muzyczny2025-06-27T14:41:28+02:00Szymon Paczkowskisz.paczkowski@uw.edu.pl<p>W 1713 r. Jakob Heinrich v. Flemming (1667–1728), feldmarszałek saski i pierwszy minister saskiego Tajnego Gabinetu powołał do życia własną kapelę muzyczną. Artykuł poświęcony jest historii, obsadzie i charakterystyce tego zespołu. Wykazano, że w trakcie piętnastu lat jego istnienia działało w nim co najmniej dwudziestu muzyków, w tym tak znakomici, jak Francesco Cattaneo czy Gregor Joseph Werner. Historia zespołu naświetla konfigurację powiązań i kontaktów muzycznych między Dreznem, Köthen, Berlinem, Wiedniem, Warszawą, Lipskiem, Brunszwikiem, Zerbst i Schwerinem w pierwszych dziesięcioleciach XVIII wieku.</p>2025-06-27T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Szymon Paczkowskihttps://www.czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/4452„Pria che all’amato bene” Johanna Gottlieba Naumanna, czyli drezdeński trop u źródeł polskiej arii polonezowej2025-06-27T14:41:29+02:00Jakub Chachulskijakub.chachulski@ispan.pl<p>Artykuł poświęcony jest polonezowej arii „Pria che all’amato bene”, istotnej w historii warszawskiej opery czasów stanisławowskich, dotychczas jednak znanej jedynie z tekstu zachowanego w drukach warszawskich oraz świadectw mówiących o jej ówczesnej popularności. Przywieziona do Warszawy przez włoski zespół działający tu w latach 1774–1776 jako część opery A. Sacchiniego <em>Il finto pazzo per amore</em>, napisana była dla drezdeńskiego wystawienia tejże opery (1769) przez Johanna Gottlieba Naumanna, a potem włączona do jego weneckiej opery <em>Ipermestra</em> (1774). Przedstawia ona niektóre cechy typowe dla drezdeńskiego stylu polonezowego, choć zarazem są one eksponowane ostrożniej niż w instrumentalnych polonezach saskich.</p>2025-06-27T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Jakub Chachulskihttps://www.czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/4454Nieznany epizod z kariery scenicznej Antoniny Campi – aria „Giusto Ciel” Luigiego Cherubiniego dla polskiej primadonny (Wiedeń 1805)2025-06-27T14:41:27+02:00Anna Ryszka-Komarnickaa.ryszka-komarnicka@uw.edu.pl<p>Niniejszy artykuł przedstawia arię „Giusto Ciel”, którą dla Antoniny Campi napisał Luigi Cherubini z okazji wznowienia niemieckojęzycznej adaptacji jego <em>Lodoïski</em> w Theater an der Wien (1805). Kompozytor wyeksponował najlepsze strony talentu śpiewaczego i aktorskiego Pani Campi (ruchliwość jej koloraturowego sopranu o wysokiej tessiturze, siłę i dźwięczność jej wysokiego rejestru, włączenie do arii odcinków recytatywnych) i ukrył ewentualne słabości (stosunkowo krótkie sekcje <em>cantabile</em>, brak śladów techniki <em>cantar di sbalzo</em>). Nie rezygnując z wirtuozerii, podporządkował ją celom ekspresyjnym.</p>2025-06-27T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Anna Ryszka-Komarnickahttps://www.czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/4458Na marginesie estetyki, krytyki i historii muzyki. Refleksja o muzyce w pracach historyka kultury i nauki Waldemara Voisé2025-06-27T14:41:21+02:00Sławomir Wieczorekslawomir.wieczorek@uwr.edu.pl<p>Tematem artykułu jest refleksja o muzyce Waldemara Voisé (1920–95) – polskiego historyka kultury i nauki oraz filozofa, autora blisko 250 prac. Choć muzyka nie stanowiła głównego nurtu jego zainteresowań, opublikował teksty naukowe na temat historii muzyki i estetyki muzycznej, w tym analizy historyczne, komentarze do źródeł i recenzje publikacji muzykologicznych, a w l. 1946–49 również recenzje muzyczne dla <em>Ruchu Muzycznego</em>. Najważniejszą jego pracą poświęconą muzyce była nigdy nieopublikowana rozprawa magisterska o percepcji muzyki napisana pod kierunkiem Henryka Elzenberga w 1951 roku.</p>2025-06-27T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Sławomir Wieczorek