Motets from the Manuscript of Maciej of Warsaw (BN Rps BOZ 1115). Transcriptions and Commentary
Elżbieta Zwolińska
(Poland)
Abstract
This article is devoted to four 4-part liturgical compositions preserved along with other entries (such as copies of excerpts from Andreas Ornitoparchus’ treatise Micrologus musicae activae) in a manuscript formerly belonging to the Library of the Zamoyski Entail (now kept at the National Library of Poland in Warsaw, shelf-mark BN Rps BOZ 1115). The manuscript was compiled in the 1530s in Cracow by Maciej of Warsaw. The motets are unattributed, and these are their only known copies (no concordances have been found to date). Research into this repertoire was initiated by Barbara Brzezińska, who published the results in Muzyka in 1988 (the present article refers to some of her ground-breaking findings). No source edition has been prepared of these works, which are known only from descriptions and excerpts in publications. Yet they bear interesting testimony to musical activity during the first half of the sixteenth century. Hence the main part of this article consists of study-based transcriptions, complete with source commentaries. The transcriptions are intended as material for further research and interpretation, while the commentaries include discussion of selected details in Maciej’s copies (visible on the included reproduction), features of the musical structure and style, and a list of corrections made in relation to the source. One of the works seems weaker than the others in terms of composition technique. Its transcription is placed in an appendix, since it may reflect an inadequate reading of the source.
Keywords:
Old Polish music, liturgical music, motet, Library of the Zamoyski Entail, Maciej of Warsaw, transcriptionReferences
Brzezińska, Barbara. Repertuar polskich tabulatur organowych z pierwszej połowy XVI wieku. Kraków: PWM, 1987.
Google Scholar
Brzezińska, Barbara. „Utwory z rękopisu BOZ 1115”. Muzyka 32, nr 1 (1988): 49–76.
Google Scholar
Hoffmann-Erbrecht, Lothar. Henricus Finck – musicus excellentissimus (1445–1527). Köln: Gittarre und Laute Verlagsgesellschaft, 1982.
Google Scholar
Kołodziejczak, Zenon. „Tractus”. W: Encyklopedia Katolicka. T. 19, 949–950. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2013.
Google Scholar
Krzysztof Borek. Dwie msze z rękopisu Kk I1, wyd. Elżbieta Zwolińska. Kraków: Musica Iagellonica, 2020 (= Musica in Ecclesia Cathedrali Cracoviensi Audita 10).
Google Scholar
Leszczyńska, Agnieszka. Melodyka niderlandzka w polifonii Josquina, Obrechta i La Rue. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1997 (= Studia et Dissertationes Instituti Musicologiae Universitatis Varsoviensis, seria B 6).
Google Scholar
Lowinsky, Edward E. „On the Use of Scores by Sixteenth-Century Musicians”. Journal of the American Musicological Society 1 (1948): 17–23.
DOI: https://doi.org/10.1525/jams.1948.1.1.03a00040
Google Scholar
Marcin Kromer. Musicae elementa, wyd. Elżbieta Witkowska-Zaremba. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2019 (= Monumenta Musicae in Polonia, seria C).
Google Scholar
Morawska, Katarzyna. Renesans 1500–1600. Warszawa: Sutkowski Edition, [1994] (= Historia Muzyki Polskiej 2).
Google Scholar
Morawska, Katarzyna. „Rękopis 3910 z Biblioteki Czartoryskich w Krakowie jako źródło do teorii muzyki w Polsce z XV i XVI wieku”. W: Muzykolog wobec dzieła muzycznego. Zbior prac dedykowanych Doktor Elżbiecie Dziębowskiej w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, red. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, Zofia Dobrzańska-Fabiańska, 27–35. Kraków: Musica Iagellonica, 1999.
Google Scholar
Nadolski, Bogusław. „Msza”. W: Encyklopedia Katolicka. T. 13, 426–327. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2009.
Google Scholar
Piwowarczyk, Elżbieta. „Legaty testamentowe na kościół św. Anny (1400–1530): z krakowskich ksiąg miejskich”. W: Studia z dziejow kościoła św. Anny w Krakowie, red. Zdzisław Klich, Tomasz Węcławowicz, 73–86. Kraków: Wydawnictwo UNUM, 2011.
Google Scholar
Poźniak, Piotr. Repertuar polskiej muzyki wokalnej w epoce renesansu. Studium kontekstualno-analityczne, Kraków: Musica Iagellonica, 1999.
Google Scholar
Propria mszalne i inne motety z rękopisu Kk I.1, wyd. Mateusz Solarz. Kraków: Musica Iagellonica, 2020 (= Musica in Ecclesia Cathedrali Cracoviensi Audita 11).
Google Scholar
Sebastian z Felsztyna, Pisma o muzyce, opr. i przekł. Elżbieta Witkowska-Zaremba. Kraków: PWM, 1991 (= Monumenta Musicae in Polonia. Seria C).
Google Scholar
Szelest, Marcin. „Źródłowe czy krytyczne? O wydaniach dawnej muzyki polskiej”. W: Muzykolog wobec świadectw źrodłowych i dokumentow. Księga pamiątkowa ofiarowana Profesorowi Piotrowi Poźniakowi w 70. rocznicę urodzin, red. Zofia Fabiańska i in., 311–334. Kraków: Musica Iagellonica, 2009.
Google Scholar
Tabulatura Ioannis de Lublin. Ad faciendum cantum horale. Fundamentum. Ad faciendum correcturam, wyd. i przekł. polski Elżbieta Witkowska-Zaremba. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2015 (= Monumenta Musicae in Polonia, seria C).
Google Scholar
Wieczorek, Ryszard. „Nochmals zum Thema «Heinrich Finck in Polen»: aus der polnischen Sicht”. W: Die Musik der Deutschen im Osten und ihre Wechselwirkung mit den Nachbarn.
Google Scholar
Kongresbericht Koln 1992, red. Klaus Wolfgang Niemöller, Helmut Loos, 197–227. Bonn 1994 (= Deutsche Musik am Ostem 6).
Google Scholar
Wieczorek, Ryszard. „Wrocławski kodeks menzuralny WarU 2016 (PL-Wu 5892 olim Mf. 2016): stan i perspektywy badań”. W: Staropolszczyzna muzyczna. Księga konferencji Warszawa 18–20 października 1996, red. Jolanta Guzy-Pasiak, Agnieszka Leszczyńska, Mirosław Perz, 83–99. Warszawa: Neriton 1998.
Google Scholar
Witkowska-Zaremba, Elżbieta, „Notacja muzyczna w tekstach teoretycznych XV–XVI wieku”, w: Notae musicae artis. Notacja muzyczna w źrodłach polskich XI–XVI wieku, red. Elżbieta Witkowska-Zaremba, 13–108. Kraków: Musica Iagellonica 1999.
Google Scholar
Zwolińska, Elżbieta. „Sonum campanarum imitando? Zum Krakauer Motettenrepertoire in den ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts”. W: Musikgeschichte zwischen Ost- und Westeuropa. Kirchenmusik – geistliche Musik – religiose Musik. Bericht der Konferenz Chemnitz 28.–30. Oktober 1999 anlaslich des 70. Geburtstages von Klaus Wolfgang Niemoller, red. Helmut Loos, Klaus-Peter Koch, 687–694. Sinzig: Studio Verlag, 2002.
Google Scholar
Authors
Elżbieta ZwolińskaPoland
Statistics
Abstract views: 239PDF downloads: 145
License
Copyright (c) 2023 Elżbieta Zwolińska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Elżbieta Zwolińska, Questions about music in St Mary’s Church in Cracow in the frst half of the sixteenth century and the role of Jan of Lublin , Muzyka: Vol. 63 No. 3 (2018)
- Elżbieta Zwolińska, Mikołaj of Chrzanów – Addenda , Muzyka: Vol. 63 No. 3 (2018)
- Elżbieta Zwolińska, A Gloss on Marcin Szelest’s Discussion of Marcin Leopolita , Muzyka: Vol. 69 No. 1 (2024)
- Elżbieta Zwolińska, On the Supposed Link between an Anonymous Sixteenth-Century 'Duma' and the Liturgy of the Passion , Muzyka: Vol. 66 No. 3 (2021)
- Elżbieta Zwolińska, Mirosław Perz (25 I 1933–30 III 2023) , Muzyka: Vol. 69 No. 2 (2024)