Granice muzyki – granice wolności. Wokół konferencji kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim w 1949 roku, ed. Krzysztof Brzechczyn, Rafał Ciesielski, Poznań–Warszawa 2021

Peer-reviewed

Sławomir Wieczorek


University of Wrocław (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-1903-4553

Abstract

The review of the conference proceedings of the 48th Musicological Conference of the Polish Composers' Union, 'The Limits of Freedom', Łagów 2019. The publication under review consists of eighteen texts and a transcript of the panel discussion that took place during the conference.


Keywords:

Łagów, socialist realism, Polish music in the communist era

b.n.a., „«Antysemityzm muzyczny»”, Kurier Poznański 32, nr 454A (1937): 3.
  Google Scholar

Drzewiecki, Zbigniew. „Współczesny styl wykonawczy dzieł Chopina”. Rocznik Chopinowski 1 (1956).
  Google Scholar

http://repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/7011, dostęp 10 VII 2023.
  Google Scholar

Lissa, Zofia. „O społecznym znaczeniu muzyki w historii ludzkości”, Przegląd Społeczny 4, nr 4 (1930): 128–133 oraz 4,nr 5 (1930): 180–186.
  Google Scholar

Lissa, Zofia. „Problem rasy w muzyce”, Muzyka 11, nr 3 (1934): 108.
  Google Scholar

Lissa, Zofia. „Spotkanie z Leonem Schillerem w roku 1936”, Pamiętnik Teatralny 15/16, nr 3/4 (1955): 480.
  Google Scholar

Młodziejewski, Jerzy. „Dziesięć lat poznańskiej Filharmonii”. Kronika Miasta Poznania 25, nr 3/4 (1957): 88.
  Google Scholar

Nepelski, Karol: Oświadczenie, https://glissando.pl/aktualnosci/oswiadczenie-karol-nepelski/, dostęp 10 X 2023.
  Google Scholar

Nikolska, Irina. Muzyka to nie tylko dźwięki. Rozmowy z Witoldem Lutosławskim, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2003.
  Google Scholar

Tuchowski, Andrzej. „Chopin, polska kultura narodowa a kwestia «czystości rasy»: głos Zofii Lissy w debacie wokół kwestii rasowych w latach 1930”, Polski Rocznik Muzykologiczny 19 (2021): 90–103.
DOI: https://doi.org/10.2478/prm-2021-0001   Google Scholar

Tuchowski, Andrzej. Nacjonalizm, szowinizm, rasizm a europejska refleksja o muzyce i twórczość kompozytorska okresu międzywojennego, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2015.
  Google Scholar


Published
2023-12-29

Cited by

Wieczorek, S. (2023). Granice muzyki – granice wolności. Wokół konferencji kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim w 1949 roku, ed. Krzysztof Brzechczyn, Rafał Ciesielski, Poznań–Warszawa 2021 . Muzyka, 68(4), 146–154. https://doi.org/10.36744/m.2465

Authors

Sławomir Wieczorek 

University of Wrocław Poland
https://orcid.org/0000-0003-1903-4553

Statistics

Abstract views: 82
PDF downloads: 57


License

Copyright (c) 2023 Sławomir Wieczorek

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Muzyka should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from issues up to and including 3/2022 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Muzyka, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.