Granice muzyki – granice wolności. Wokół konferencji kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim w 1949 roku, ed. Krzysztof Brzechczyn, Rafał Ciesielski, Poznań–Warszawa 2021
Abstract
The review of the conference proceedings of the 48th Musicological Conference of the Polish Composers' Union, 'The Limits of Freedom', Łagów 2019. The publication under review consists of eighteen texts and a transcript of the panel discussion that took place during the conference.
Keywords:
Łagów, socialist realism, Polish music in the communist eraReferences
b.n.a., „«Antysemityzm muzyczny»”, Kurier Poznański 32, nr 454A (1937): 3.
Google Scholar
Drzewiecki, Zbigniew. „Współczesny styl wykonawczy dzieł Chopina”. Rocznik Chopinowski 1 (1956).
Google Scholar
http://repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/7011, dostęp 10 VII 2023.
Google Scholar
Lissa, Zofia. „O społecznym znaczeniu muzyki w historii ludzkości”, Przegląd Społeczny 4, nr 4 (1930): 128–133 oraz 4,nr 5 (1930): 180–186.
Google Scholar
Lissa, Zofia. „Problem rasy w muzyce”, Muzyka 11, nr 3 (1934): 108.
Google Scholar
Lissa, Zofia. „Spotkanie z Leonem Schillerem w roku 1936”, Pamiętnik Teatralny 15/16, nr 3/4 (1955): 480.
Google Scholar
Młodziejewski, Jerzy. „Dziesięć lat poznańskiej Filharmonii”. Kronika Miasta Poznania 25, nr 3/4 (1957): 88.
Google Scholar
Nepelski, Karol: Oświadczenie, https://glissando.pl/aktualnosci/oswiadczenie-karol-nepelski/, dostęp 10 X 2023.
Google Scholar
Nikolska, Irina. Muzyka to nie tylko dźwięki. Rozmowy z Witoldem Lutosławskim, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2003.
Google Scholar
Tuchowski, Andrzej. „Chopin, polska kultura narodowa a kwestia «czystości rasy»: głos Zofii Lissy w debacie wokół kwestii rasowych w latach 1930”, Polski Rocznik Muzykologiczny 19 (2021): 90–103.
DOI: https://doi.org/10.2478/prm-2021-0001
Google Scholar
Tuchowski, Andrzej. Nacjonalizm, szowinizm, rasizm a europejska refleksja o muzyce i twórczość kompozytorska okresu międzywojennego, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2015.
Google Scholar
Statistics
Abstract views: 210PDF downloads: 116
License
Copyright (c) 2023 Sławomir Wieczorek

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Sławomir Wieczorek, On the History of Kraków Workers’ Opera (1954–1957) , Muzyka: Vol. 65 No. 3 (2020)
- Sławomir Wieczorek, Anti-Schaefferisms. On Selected Critical Attitudes to the Thought and Work of Bogusław Schaeffer, 1956–1976 , Muzyka: Vol. 66 No. 4 (2021)
- Sławomir Wieczorek, J. Katarzyna Dadak-Kozicka, Obrońcy dobra powierzonego. Związek Kompozytorów Polskich 1945–48, Warszawa 2018 , Muzyka: Vol. 65 No. 1 (2020)
- Sławomir Wieczorek, Iwona Sowińska: Chopin idzie do kina. Kraków 2013 , Muzyka: Vol. 61 No. 1 (2016)