New Sources Concerning Aristocratic Music Collections from the Second Half of the Eighteenth Century

Peer-reviewed

Irena Bieńkowska


University of Warsaw (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-7375-8715

Abstract

Two documents from the late 1770s and early 1780s have been pre- served at the Central Archives of Historical Records in Warsaw: a list of music sources purchased around 1778 for the court of Karol Stanisław ‘My Beloved Sir’ Radziwiłł in Nieśwież by the prince’s kapellmeister Johann Nicolaus Scholl, and a list of sheet music prepared for the courts of Izabela and Ignacy Potocki in Kurów, Klementowice and Warsaw, purchased by composer and future royal kapellmeister Pietro Persichini.

Supporting Agencies

Publication financed under the programme of the Minister of Education and Science entitled ‘National Programme for the Development of the Humanities in 2020-2025’, project number 11 H 18 0039 87, funding amount 1,016,462.50 PLN


Baird, Olga. „«To Madame Zernitz, née Deeling, in Warsaw, with particular respect and friendship»”. The Musical Times 158 (spring 2017): 93–102.
  Google Scholar

Bernacki, Ludwik. Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta. T. 1–2. Lwów: Wydawnictwo Zakładu Narodowego imienia Ossolińskich, 1925.
  Google Scholar

Betlej, Andrzej. Pałac w Teofilpolu w świetle inwentarzy XIX-wiecznych. Kraków: Wydawnictwo Attyka, 2016.
  Google Scholar

Biegański, Krzysztof. Biblioteka muzyczna zamku w Łańcucie. Katalog. Łańcut: Muzeum-Zamek w Łańcucie, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1968.
  Google Scholar

Bieńkowska, Irena. „Mecenat muzyczny Radziwiłłów w XVIII wieku – od Karola Stanisława do Karola Stanisława «Panie Kochanku» Radziwiłła”. Rocznik Lituanistyczny 1 (2015): 171–183.
DOI: https://doi.org/10.12775/RL.2016.06   Google Scholar

Bieńkowska, Irena. Muzyka na dworze księcia Hieronima Floriana Radziwiłła. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323521761   Google Scholar

Bieńkowska, Irena. „Libretta dzieł wokalnych w zbiorach biblioteki ordynackiej Radziwiłłów w Nieświeżu z połowy XVIII wieku”. Bibliotheca Nostra 9, nr 3 (2013): 38–50.
  Google Scholar

Bieńkowska, Irena. „Osiemnastowieczna twórczość instrumentalna z dawnej kolekcji muzykaliów w Podhorcach”. Barok. Historia–Literatura–Sztuka 26, nr 51 (2019): 165–184.
  Google Scholar

Bieńkowska, Irena. „Inwentarz muzykaliów sanguszkowskich z II połowy XVIII wieku”. Muzyka 62, nr 1 (2017): 47–87.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.2892   Google Scholar

Bieńkowska, Irena. „Inwentarz muzykaliów kapeli nadwornej Roberta Brzostowskiego w Mosarzu z końca XVIII wieku”. W: Długi wiek XIX w muzyce, red. Małgorzata Sułek, Ewa Bogula, Grzegorz Zieziula. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2024 (w druku).
  Google Scholar

Bieńkowska, Irena, red. Sonaty Francesca Marii Cattaneo (1697–1758) oraz finali i duetto z rękopisu tarnowskiego (PL-TA 23). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2018 (= Musica Revelata, M/1).
  Google Scholar

Brookshire, Bradley. „Chopin and the Legacy of Carl Philipp Emanuel Bach”. W: Bach and Chopin. Baroque Traditions in the Music of the Romantics, red. Szymon Paczkowski, 231–264. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2019.
  Google Scholar

Ciechanowiecki, Andrzej. Michał Kazimierz Ogiński und sein Musenhof zu Słonim. Köln–Graz: Böhlau Verlag, 1961.
  Google Scholar

Cucuel, Georges. Études sur un orchestre au XVIIIe siècle. L’instrumentation chez les symphonistes de la Pouplinière. Œuvres musicales de Gossec, Schenker et Gaspard Procksch, Paris: Librairie Fischbacher, 1913.
  Google Scholar

Kowalczyk, Małgorzata Ewa. Zagraniczne podróże Polek w epoce oświecenia. Łomianki: Wydawnictwo LTW, 2019.
  Google Scholar

Maciejewski, Tadeusz. „Z przeszłości muzycznej Łowicza”. Muzyka 18, nr 3 (1973): 91–109.
  Google Scholar

Michalski, Jerzy. „Wokół powrotu Karola Radziwiłła z emigracji pobarskiej”. Kwartalnik Historyczny 106, nr 4 (1999): 21–72.
  Google Scholar

Nicolussi-Prohászka, Hermine, Allan Badley. „Hofman, Leopold”. W: Grove Music Online, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.13174, dostęp 20 VII 2024.
DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.13174   Google Scholar

Nìkalaeŭ, Mikalaj. „Èkzemplary radzivilauskaj Biblii 1563 r. u pecârburgskih shoviščah”. W: Badania księgozbiorów Radziwiłłów, red. Zoja Jaroszewicz-Pieresławcew, 95–100. Warszawa: Wojciech Wójcicki, 1995.
  Google Scholar

Paczkowski, Szymon. „Z dziejów muzycznej biblioteki Jakuba Henryka Flemminga”, Barok. Historia–Literatura–Sztuka 21, nr 1 (2014): 117–131.
  Google Scholar

Rice, Albert R. The Clarinet in the Classical Period. Oxford: Oxford University Press, 2003.
  Google Scholar

Ryszka-Komarnicka, Anna. „Nowe źródła do badań nad włoskim repertuarem oratoryjnym II połowy XVIII wieku z Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej”. Muzyka 46, nr 1 (2001): 85–102.
  Google Scholar

Vogel, Benjamin. „Do dziejów tradycji muzycznych w Podhorcach”. Polski Rocznik Muzykologiczny 13 (2015): 99–124.
  Google Scholar

Waliszewski, Kazimierz. Korespondencja Księcia K.St. Radziwiłła wojewody wileńskiego «PK» 1762–1790, ze zbiorów familijnych wydał Kazimierz Waliszewski. Kraków: Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1888.
  Google Scholar

Żórawska-Witkowska, Alina. Muzyka na dworze i w teatrze Stanisława Augusta. Warszawa: Zamek Królewski w Warszawie, 1995.
  Google Scholar

Żórawska-Witkowska, Alina. „Kapela Antoniego Tyzenhauza w Grodnie”. Muzyka 22, nr 2 (1977): 3–35.
  Google Scholar


Published
2024-12-30

Cited by

Bieńkowska, I. (2024). New Sources Concerning Aristocratic Music Collections from the Second Half of the Eighteenth Century. Muzyka, 69(4), 105–135. https://doi.org/10.36744/m.3877

Authors

Irena Bieńkowska 

University of Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0002-7375-8715

Statistics

Abstract views: 169
PDF downloads: 98


License

Copyright (c) 2024 Irena Bieńkowska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.