A Carmelite Music Inventory from 1739

Marek Bebak


Jagiellonian University, Kraków (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-8882-2858

Abstract

Recently discovered in the Carmelite Archive in the Piasek district of Kraków is a previously unknown inventory of music-related sources. Compiled in 1739, it lists around 260 works belonging to the music collection of the Carmelite ensemble in Kraków during the first half of the eighteenth century. This is a precious find, which fundamentally alters our knowledge of the ensemble’s activity. Until now, the only source of information about its repertoire was an inventory from 1660–1684, published by Tadeusz Maciejewski in Muzyka in 1976, which contains an entirely different set of titles.

The eighteenth-century inventory lists the titles of Masses, litanies, motets, hymns and concertos, mostly without the composers’ names. The few mentioned by name are either Polish composers or foreign musicians active in the Polish-Lithuanian Commonwealth during the first half of the eighteenth century, namely, Grzegorz Gerwazy Gorczycki, Jacek Szczurowski, Paweł Sieprawski, Józef Kobierkowicz, Szymon Ferdynand Lechleitner and Pszczeński (first name unknown), as well as the Central-European composers Johann Valentin Rathgeber and Šimon Brixi. The inventory lists several pieces by these composers not known from any other sources.

 


Keywords:

Carmelites, Cracow, music inventory, 18th century

Byczkowska-Sztaba, Jolanta. Rękopisy i druki muzyczne z XVIII wieku w zbiorach Archiwum Opactwa Cystersów w Krakowie-Mogile [dokument elektroniczny]. Katalog tematyczny. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2013. Chrzanowski, Tadeusz, Tadeusz Maciejewski, opr. Graduał karmelitański z 1644 roku o. Stanisława ze Stolca. warszawa: instytut wydawniczy PaX, 1976.
  Google Scholar

Gołos, Jerzy. „muzykalia biblioteki klasztoru na Piasku w Krakowie”. Muzyka 11, nr 3–4 (1966): 86–97.
  Google Scholar

Górski, Konrad, Jerzy woronczak, opr. Zasady wydawania tekstów staropolskich. Projekt. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1955.
  Google Scholar

Grabiec, Dominika. „«Ave Maris stella» Szymona Ferdynanda Lechleitnera ze zbioru muzykaliów po klasztorze Pijarów w Podolińcu”. Muzyka 57, nr 3 (2012): 231–242.
  Google Scholar

Grabiec, Dominika. „Offertoria Szymona Ferdynanda Lechleitnera ze zbiorów muzykaliów Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Sandomierzu”. Przegląd Muzykologiczny 6 (2006): 17–59.
  Google Scholar

Kochanowicz, Jerzy. Słownik geografczny jezuickich burs muzycznych. Materiały. Kraków: WAM, 2002.
  Google Scholar

Kolak, Wacław. Katalog Archiwum oo. Karmelitów w Krakowie „Na Piasku”. 1398–1945 (1988). Kraków: Zakon oo. Karmelitów, 1997.
  Google Scholar

Konik, Marcin. „Muzyka religijna Johanna Valentina Rathgebera (1682–1750) w świetle źródeł polskich”. Muzyka 53, nr 3 (2008): 31–43.
  Google Scholar

Lepszy, Kazimierz, red. Instrukcja wydawnicza dla źródeł historycznych od XVI do połowy XIX wieku. Wrocław: Zakład im. Ossolińskich, 1953.
  Google Scholar

Maciejewski, Tadeusz. „Działalność muzyczna Bractwa szkaplerznego w kościele oo. Karmelitów trzewiczkowych w Krakowie na Piasku”. Muzyka 23, nr 2 (1978): 59–71.
  Google Scholar

Maciejewski, Tadeusz. „Inwentarz muzykaliów kapeli karmelickiej w Krakowie na Piasku z lat 1665–1684”, Muzyka 21, nr 2 (1976): 77–99.
  Google Scholar

Maciejewski, Tadeusz. „Kilka uwag o muzyce i muzykach z klasztoru oo. Karmelitów trzewiczkowych w trembowli”. w: Musica Galiciana. Kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich (od doby piastowsko-książęcej do roku 1945), red. Leszek Mazepa. t. 3, 127–137. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1999.
  Google Scholar

Maciejewski, Tadeusz. „Muzycy karmeliccy z lwowskiego Conventus Major”. w: Musica Galiciana. Kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich (od doby piastowsko-książęcej do roku 1945), red. Leszek Mazepa. T. 5, 23–44. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 2000.
  Google Scholar

Maciejewski, Tadeusz. „O Eliaszu Karmelicie, Wawrzyńcu Zadorskim – warszawskim organmistrzu i Gabrielu Seneńskim – trębaczu”. Muzyka 22, nr 3 (1977): 111–115.
  Google Scholar

Maciejewski, Tadeusz. „Przyczynek do biografi Andrzeja Wołoszki (ca 1700–1757) i do historii kapel karmelickich”. Muzyka 20, nr 2 (1975): 73–81.
  Google Scholar

Matoga, Piotr. Organy w Bazylice oo. Karmelitów na Piasku w Krakowie. Lublin: Wydawnictwo Muzyczne Polihymnia, 2014.
  Google Scholar

Nowak-Romanowicz, Alina. „Brixi”. w: Encyklopedia muzyczna PWM, red. Elżbieta Dziębowska. t. 1, 422–423. Kraków: Pwm, 1979.
  Google Scholar

Patalas, Aleksandra. „Działalność i repertuar kapeli muzycznej w Rakowie Opatowskim w świetle źródeł archiwalnych”. w: Muzyka religijna – między epokami i kulturami, red. Krystyna Turek, Bogumiła Mika. T. 2, 28–44. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2019.
  Google Scholar

Podejko, Paweł. Kapela wokalno-instrumentalna paulinów na Jasnej Górze. Kraków: PWM, 1977.
  Google Scholar

Przybyszewska-Jarmińska, Barbara. „szczurowski Jacek”. w: Encyklopedia Muzyczna PWM, red. elżbieta Dziębowska. t. 10, 236–237. Kraków: Pwm, 2007.
  Google Scholar

Sieprawski, Paweł. Justus germinavit. Plaudite sidera. Regina caeli, wyd. Maciej Jochymczyk. Kraków: Musica Iagellonica, 2012 (= Sub Sole Sarmatiae 14).
  Google Scholar

Szweykowski, Zygmunt M., red. Grzegorz Gerwazy Gorczycki. Studia I: katalog tematyczny. Kraków: PWM, 1986.
  Google Scholar

Tylka, Iwona. „Instrumentaliści i wokaliści kapeli jezuickiej kościoła ss. Piotra i Pawła w Krakowie”. Liturgia Sacra 20, nr 2 (2014): 427–478.
  Google Scholar

Walter-Mazur, Magdalena. Figurą i fraktem. Kultura muzyczna polskich benedyktynek w XVII i XVIII wieku. Poznań: PTPN, 2014.
  Google Scholar


Published
2021-04-19

Cited by

Bebak, M. (2021). A Carmelite Music Inventory from 1739. Muzyka, 66(1), 149–167. https://doi.org/10.36744/m.800

Authors

Marek Bebak 

Jagiellonian University, Kraków Poland
https://orcid.org/0000-0001-8882-2858

Statistics

Abstract views: 280
PDF downloads: 367


License

Copyright (c) 2021 Marek Bebak

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Muzyka should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

Articles from issues up to and including 3/2022 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Muzyka, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.