Sculptural Decor of the Chapel of St Mary Magdalene at the Church of the Assumption of the Virgin Mary and of St John the Baptist in Henryków and Its Author August Leopold Jäschke
Artur Kolbiarz
Katowice, Instytut Nauk o Sztuce, Uniwersytet Śląski (Poland)
http://orcid.org/0000-0003-2823-432X
Abstract
The raising and furbishing of the Chapel of St Mary Magdalene at the Cistercian Church in Henryków formed part of the last artistic offensive of the Catholic Church in Lower Silesia in the modern times, actually conducted after the region had been incorporated into the Kingdom of Prussia. It was also one of the major artistic projects implemented in the mid-18th century by the Henryków Abbot Candidus Rieger. The preserved archival records allow to reconstruct the division of works on the project. Bricklaying, masonry, and carpentry were conducted mainly by local craftsmen. However, the remaining tasks were commissioned from Wrocław masters. The painterly decoration was executed by Johann Heinrich Kynast, the stuccoes by Dominicus Merck, while the altar and woodcarving by August Leopold Jäschke (ca. 1709–1787). Little identified in literature so-far, the sculptor was active for over five decades on the Sand Island, having a major impact on shaping the local Rococo fine arts. Educated most likely in the excellent atelier of Franz Joseph Mangoldt, Jäschke imitated his supposed master not only in figurative sculpture, but also in so-called ‘minor architectural elements’. He compensated for his mediocre skill at shaping figures by applying fashionable architectural concepts and extensive ornamentation. Jäschke’s professional activity, territorially covering Upper and Lower Silesia, as well as the borderline of Greater Poland, constitutes an excellent touchstone of the output of the Wrocław artistic circles of the time of Rococo.
Supporting Agencies
Keywords:
August Leopold Jäschke (ca. 1709–1787), Henryków (Heinrichau) – Cistercian Abbey, Henryków sculpture, Wrocław art, late-Baroque sculpture, Rococo sculpture, Baroque sculpture in Silesia, art of the Habsburg MonarchyReferences
Burgemeister, Ludwig. Der Orgelbau in Schlesien. Frankfurt am Main: Weidlich, 1973.
Google Scholar
Chrzanowski, Tadeusz. “Rzeźba.” W Chrzanowski, Tadeusz, i Marian Kornecki. Sztuka Śląska Opolskiego. Od średniowiecza do końca w. XIX, 272–309. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1974.
Google Scholar
Chrzanowski, Tadeusz. Bardo. Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Ossolineum, 1980.
Google Scholar
Czechowicz, Bogusław. “Opactwo cystersów w Henrykowie w XVII i XVIII wieku”. W Szlak cystersów w Polsce. Wokół księgi henrykowskiej, redakcja Eliza Bator, Bogdan Mikułowski, Katarzyna Sendecka, 41–62. Wrocław: Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze. Oddział Wrocławski, 1995.
Google Scholar
Czechowicz, Bogusław. Sukcesorzy śląskich Piastów. W trzechsetlecie śmierci ostatniego z rodu (1707–2007). Wrocław: Oficyna Wydawnicza „Atut” – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2007.
Google Scholar
Degen, Kurt. Die Bau- und Kunstdenkmäler des Landkreises Breslau. Frankfurt am Main: Weidlich, 1965.
Google Scholar
Dobrzeniecki, Arkadiusz. “Cysterskie stalle zakonne w Henrykowie.” W Szlak cystersów w Polsce. Wokół księgi henrykowskiej, redakcja Eliza Bator, Bogdan Mikułowski, Katarzyna Sendecka, 63–87. Wrocław: Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze. Oddział Wrocławski, 1995.
Google Scholar
Kaczmarek, Romuald, i Jacek Witkowski. Kościół św. Macieja. Przewodnik. Wrocław: Studio SENSE, 1997.
Google Scholar
Kalinowski, Konstanty. “Rzeźby ołtarza głównego kościoła klasztornego w Henrykowie.” W Ars Una. Prace z historii sztuki, redakcja Eugeniusz Iwanoyko 121–125. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1976.
Google Scholar
Kalinowski, Konstanty. “Die Barockskulptur in Schlesien in der 2. Hälfte des 17. Jahrhunderts.” W Barockskulptur in Mittel- und Osteuropa, redakcja Konstanty Kalinowski, 53–79. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1981.
Google Scholar
Kalinowski, Konstanty. „Związki artystyczne Śląska i Polski w XVIII wieku”, W Sztuka 1. połowy XVIII wieku. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Rzeszów, listopad 1978, 321–344. Warszawa: PWN, 1981.
Google Scholar
Kalinowski, Konstanty. Rzeźba barokowa na Śląsku. Warszawa: PWN, 1986.
Google Scholar
Kalinowski, Konstanty. “Die expressive Strömung in der schlesischen Plastik der ersten Hälfte des 18. Jahrhunderts.” Zeitschrift für Ostforschung 37, nr 1 (1988): 65–77.
Google Scholar
Kolbiarz, Artur. “Problem istnienia rzeźbiarskiego warsztatu henrykowskiego w 4. ćw. XVII wieku.” Dzieła i Interpretacje 7 (2008): 65–79.
Google Scholar
Kolbiarz, Artur. “Osiemnastowieczny ośrodek rzeźbiarski w Bardzie Śląskim.” W Splendor i fantazja. Studia nad rzeźbą rokokową w dawnej Rzeczypospolitej i na Śląsku, redakcja Paweł Migasiewicz, 253–275. Warszawa: Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2012.
Google Scholar
Kolbiarz, Artur. “Geneza i ewolucja ołtarza ramowego na Śląsku i w twórczości artystów związanych z ośrodkiem artystycznym w Bardzie.” Techne. Seria nowa 1 (2018):177–204.
DOI: https://doi.org/10.18778/2084-851X.05.09
Google Scholar
Kolbiarz, Artur. “Nie tylko Praga. Udział śląskich rzeźbiarzy barokowych w dekorowaniu benedyktyńskich kościołów na Broumovsku.” W Barok na Broumovsku ze Śląskiej perspektywy – historia i współczesność, redakcja Arkadiusz Wojtyła, Małgorzata Wyrzykowska, 43–55, 135–143. Wrocław: Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego, 2018.
Google Scholar
Kościoły Diecezji Świdnickiej. Nasze dziedzictwo, t. 1, opracowanie Katarzyna Jarzembowska. Bydgoszcz: Ikona, 2008.
Google Scholar
Kozieł, Andrzej. “O ambitnym opacie i kiepskim malarzu, czyli słów kilka o wystroju malarskim kaplicy św. Marii Magdaleny przy kościele klasztornym w Henrykowie.” Karkonosz. Studenckie Materiały Krajoznawcze 8 (1993): 53–67.
Google Scholar
Kozieł, Andrzej. “Kynast Johann Heinrich.” W Malarstwo barokowe na Śląsku, redakcja Andrzej Kozieł, 519–527. Wrocław: Via Nova, 2017.
Google Scholar
Krause, Walter. Grundriss eines Lexikon bildender Künstler und Kunsthandwerker in Oberschlesien von den Anfängen bis zur Mitte des 19. Jahrhunderts. Oppeln: Der Oberschlesier, 1933.
Google Scholar
Lenkow, Ewa. Henryków. Wrocław: Dolnośląskie Towarzystwo Oświatowe, 1970.
Google Scholar
Mikołajek, Zuzanna. “Kaplice wschodnie kościoła cystersów w Henrykowie jako wyraz nowych zadań społecznych śląskich klasztorów mniszych w czasach baroku.” Quart 14, nr 4 (2009): 30–47.
Google Scholar
Musiał, Marcin. “Atrybucja i datacja wyposażenia kościoła św. Antoniego z Padwy we Wrocławiu w świetle kroniki konwentu franciszkanów reformatów.” Roczniki Sztuki Śląskiej 24 (2015): 117–138.
Google Scholar
Nowak, Romuald. Rzeźba śląska XVI–XVIII wieku. Katalog zbiorów. Wrocław: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 1994.
Google Scholar
Organiściak, Jerzy. Szlak cysterski na Ziemi Ząbkowickiej. Ząbkowice Śląskie: [s. n.], 2008.
Google Scholar
Ostowska, Danuta. “Ambony łodziowe na Śląsku.” W Rokoko. Studia nad sztuką 1. połowy XVIII w., redakcja Jan Białostocki, 247–250. Warszawa: PWN, 1970.
Google Scholar
Pater, Józef. Katalog ruchomych zabytków sztuki sakralnej w archidiecezji wrocławskiej, t. 2. Wrocław: Kuria Arcybiskupia Wrocławska, 1982.
Google Scholar
Petruk, Dominik. “Die Ikonographie der Dorsalreliefs des Chorgestühls in der Klosterkirche zu Heinrichau.” W Willmann i inni. Malarstwo, rysunek i grafika na Śląsku i w krajach ościennych w XVII i XVIII w., redakcja Andrzej Kozieł, Beata Lejman, 208–215. Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, Oddział Wrocławski Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Wrocław 2002.
Google Scholar
Rzeźba śląska 1650–1770, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, opracowanie Danuta Ostowska. Wrocław: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 1969
Google Scholar
Sachs, Rainer. “Sztuka Śląska od XVI do XVIII wieku. Uwagi krytyczne.”, W Sztuka pograniczy Rzeczypospolitej w okresie nowożytnym od XVI do XVIII wieku, redakcja Andrzej Józef Baranowski, 77–94. Arx Regia, Warszawa 1998.
Google Scholar
Samek, Jan. “Ambony naves et naviculae w Polsce.” W Rokoko. Studia nad sztuką 1. połowy XVIII w., redakcja Jan Białostocki, 212–246. Warszawa: PWN, 1970.
Google Scholar
Sito, Jakub. “Rzeźba śląskiego pogranicza Wielkopolski w XVIIII wieku.” W Sztuka pograniczy Rzeczypospolitej w okresie nowożytnym od XVI do XVIII wieku, redakcja Andrzej Józef Baranowski, 151–168. Warszawa: Arx Regia, 1998.
Google Scholar
Stephan, Bernard. Kloster Heinrichau und seine Kunstschätze. Breslau-Deutsch Lissa: Flemmings Verlag, 1935.
Google Scholar
Teatr i mistyka. Rzeźba barokowa pomiędzy Zachodem a Wschodem, Muzeum Narodowe w Poznaniu, czerwiec–sierpień 1993, redakcja Konstanty Kalinowski. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1993.
Google Scholar
Trewendt, Eduard. Versuch einer Geschichte des ehemaligen Fürstlichen Cisterzienser- Stift Heinrichau bei Münsterberg in Schlesien. Breslau: in Komission bei Eduard Trewendt, 1846.
Google Scholar
Uhlhorn, Anneliese. Meister und Werke der Plastik des Spätbarock in Breslau (ca. 1700–1750). Berlin: Alfred Unger, 1927.
Google Scholar
Wardzyński, Michał. “Nowe uwagi na temat twórczości rzeźbiarskiej Franza Josepha Mangoldta na Śląsku i w Rzeczypospolitej (Wrocław – Trzebnica – Jawor – Jasna Góra – Kraków-Skałka – Kościelna Wieś – Tyniec).” Roczniki Sztuki Śląskiej 20 (2011): 117–154.
Google Scholar
Wardzyński, Michał. “Marmury dolnośląskie. Zarys dziejów wydobycia i artystycznego wykorzystania w kamieniarstwie i rzeźbie w epoce nowożytnej na Śląsku i w Rzeczypospolitej.” W Rzeźba barokowa na Dolnym Śląsku w 2. połowie XVII w., redakcja Artur Kolbiarz, 109–138. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2020.
Google Scholar
Zabytki sztuki w Polsce. Śląsk, redakcja Sławomir Brzezicki et al. Warszawa: Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków, 2006.
Google Scholar
Authors
Artur KolbiarzKatowice, Instytut Nauk o Sztuce, Uniwersytet Śląski Poland
http://orcid.org/0000-0003-2823-432X
Statistics
Abstract views: 504PDF downloads: 413
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Artur Kolbiarz, Sculptors and Woodcarvers Working for the Cistercian Abbey in Krzeszów in the Second Half of the 17th and the early 18th Century. The Myth of Georg Schrötter’s Monastery Workshop , Biuletyn Historii Sztuki: Vol. 85 No. 3 (2023)