Czego nauczyło mnie ciało o byciu badaczką Ukrainy z Ukrainy w czasach rosyjskiej agresji

Darya Tsymbalyuk

darya.tsymbalyuk@gmail.com
Independent scholar (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-8293-5541

Abstrakt

W niniejszym tekście badam związek rosyjskiego kolonializmu i kolonialności z wiedzą i tworzeniem wiedzy oraz zastanawiam się, co to znaczy być naukowczynią z Ukrainy, zajmującą się Ukrainą w zachodniej instytucji akademickiej w czasie wojny Rosji z Ukrainą. Krytykując hierarchie produkcji wiedzy, wzywam do ponownego uwzględnienia „wiedzy, która pochodzi z cierpienia”, zgodnie z teorią bell hooks (1994). Zwracam się ku wiedzy o cierpieniu, angażując się w autoetnografię i skupiając się na sposobach, w jakie wojna wpłynęła na moje ciało: od zmieniającego się stosunku do języka rosyjskiego po świadomość mechanizmów, poprzez które moje ciało jest tokenizowane przez instytucje akademickie. Na koniec stwierdzam, że moje ciało nauczyło mnie wycofywania się jako praktyki dekolonialnego oporu i odpowiedzi na rosyjski kolonializm.


Słowa kluczowe:

Ukraina, kolonializm, wojna, ciało

Pobierz


Opublikowane
2024-02-28

Cited By / Share

Tsymbalyuk, D. (2024) „Czego nauczyło mnie ciało o byciu badaczką Ukrainy z Ukrainy w czasach rosyjskiej agresji”, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 343(4), s. 22–28. doi: 10.36744/k.2572.

Autorzy

Darya Tsymbalyuk 
darya.tsymbalyuk@gmail.com
Independent scholar Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-8293-5541

Darja Cymbaluk – badaczka i artystka. Otrzymała doktorat na University of St Andrews (Szkocja). Obecnie visiting fellow w School of Advanced Study na Uniwersytecie Londyńskim, wcześniej w St Antony’s College na Uniwersytecie Oxfordzkim i Instytucie Nauk o Człowieku w Wiedniu. Pracuje nad książką o wpływie rosyjskiej wojny w Ukrainie na środowisko, która ma zostać opublikowana przez Polity Press. Jej badania sytuują się na przecięciu humanistyki środowiskowej i badań artystycznych, a także wykorzystują metodologie feministyczne i dekolonialne. Oprócz prac akademickich zajmuje się również rysunkiem i malarstwem, tworzy  eseje  wideo  i  prowadzi  partycypacyjne  warsztaty twórcze. Współpracuje z Kateryną Voznytsią, Julią Serdjukową i Wiktorem Zasypkinem nad animacją dokumentalną Displaced Garden.



Statystyki

Abstract views: 52
PDF downloads: 44