Cultural and Philosophical Contexts of the Expansion of Artificial Intelligence

Peer-reviewed article, Submitted 22.03.2025, Accepted 30.04.2025

Piotr Zawojski

piotr.zawojski@us.edu.pl
University of Silesia (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-2291-0446

Abstract

The expansion of Artificial Intelligence, particularly in the wake of the presentation by OpenAI of the GPT model in November 2022, lived to see a number of elaborations and assorted interpretations, predominantly referring to innovative solutions making use of artificial neural networks and deep learning. The author of the presented text refers to such discussions but chiefly attempts to focus on the cultural and philosophical consequences of the development of new technologies associated with AI. Consideration involving relations between human and non-human intelligence, the reinterpretation of the Serres conception of the human parasite, reflection on threats that can appear within the domain of man’s environment, epistemology, and the domination of algorithms – these are some of the broached problems. The perspective of cultural studies-philosophical examination making use of knowledge about the technological-computer science aspects of AI, constitutes for the author a methodological framework of sorts for the studied phenomena.



Keywords:

artificial intelligence, non-human intelligences, Michel Serres, parasite, Byung-Chul Han

Asilomar AI Principles. https://futureoflife.org/open-letter/ai-principles/.
  Google Scholar

Barabási, Albert-László. Why the World Needs ‘Dataism’, the New Art Movement That Helps Us Understand How Our World Is Shaped by Big Data. https://news.artnet.com/art-world-archives/introducing-dataism-2181005.
  Google Scholar

Broeckmann, Andreas. „Sztuka sieci, maszyny i pasożyty”. W: Media Art Biennale. WRO 97, red. Piotr Krajewski, Violetta Kutlubasis-Krajewska, 25–35. Wrocław: Open Studio, 1997.
  Google Scholar

Brooks, David. „Human Beings Are Soon Going to Be Eclipsed.” The New York Times, July 13, 2023. https://www.nytimes.com/2023/07/13/opinion/ai-chatgpt-consciousness-hofstadter.html.
  Google Scholar

Cieśliński, Piotr. „Prof. Andrzej Dragan: Po raz pierwszy w historii nauczyliśmy się robić rzeczy, których nie rozumiemy.” Gazeta Wyborcza, 7 maj, 2024. https://wyborcza.pl/7,75400,30547020,prof-andrzej-dragan-ai-jest-teraz-na-poziomie-osmiolatka.html?token=CCDHMNYfayUZtZ-4bSJpYbZqx4c68-v_Q32eOWUjZWA.
  Google Scholar

Cieśliński, Piotr. „AI ma ciało.” Magazyn Gazety Wyborczej, 25–26 maj, 2024.
  Google Scholar

Cieśliński, Piotr. „Co się śni AI.” Magazyn Gazety Wyborczej, 8–9 czerwca, 2024.
  Google Scholar

Crawford, Kate. Atlas sztucznej inteligencji. Władza, pieniądze i środowisko naturalne. Przeł. Tadeusz Chawziuk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2024.
  Google Scholar

Dragan, Andrzej. Kwantechizm 2.0, czyli klatka na ludzi. Kraków: Otwarte, 2022.
  Google Scholar

Floridi, Luciano. The Fourth Revolution. How the Infosphere Is Reshaping Human Reality. Oxford: Oxford University Press, 2014.
  Google Scholar

Fry, Hannah. Hello World. Jak być człowiekiem w epoce maszyn. Przeł. Sebastian Musielak. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2019.
  Google Scholar

Han, Byung-Chul. Psychopolitics. Neoliberalism and New Trechnologies of Power. London–New York: Verso, 2017.
  Google Scholar

Han, Byung-Chul. Infocracy. Digitalization and the Crisis of Democracy. Cambridge–Medford: Polity Press, 2022.
  Google Scholar

Han, Byung-Chul. Nie(do)rzeczy. Przeł. Marcin J. Leszczyński. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023.
DOI: https://doi.org/10.18778/8331-262-0   Google Scholar

Hobijn, Eric, Broeckmann, Andreas. Techno-Parasites: Bringing the Machinic Unconscious to Life. https://v2.nl/articles/techno-parasites.
  Google Scholar

Hofstadter, Douglas R. Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid. New York: Basic Books, 1979.
  Google Scholar

Hofstadter, Douglas R. Le Ton beau de Marot: In Praise of the Music of Language. New York: Basic Books, 1997.
  Google Scholar

Hofstadter, Douglas. „The Shallowness of Google Translate.” The Atlantic, January 30, 2018. https://www.theatlantic.com/technology/archive/2018/01/the-shallowness-of-google-translate/551570/.
  Google Scholar

Garbowski, Maciej. „A Critical Analysis of the Asilomar AI Principles”. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie, 115 (2018): 45–55.
  Google Scholar

Harari, Yuval Noah. Homo deus. Krótka historia jutra. Przeł. Michał Romanek. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2018.
  Google Scholar

Johnson, George. „Undiscovered Bach? No, a Computer Wrote It.” The New York Times, November 11, 1997. https://www.nytimes.com/1997/11/11/science/undiscovered-bach-no-a-computer-wrote-it.html.
  Google Scholar

Kleinberg, Jon, Mullainathan, Sendhil. „Konstruujemy je, ale ich nie rozumiemy”. Przeł. Kurhaus Publishing, GETIT, Katarzyna Kubala. W: A ty, co sądzisz o myślących maszynach? Wizje przyszłości wybitnych umysłów ery sztucznej inteligencji, red. John Brockman, 79–82. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2020.
  Google Scholar

Manovich, Lev. Cultural Analitycs. Cambridge MA–London: The MIT Press, 2020.
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/11214.001.0001   Google Scholar

McCormack, Jon, Gambardella, Camilo Cruz, Rajcic, Nina, Krol, Stephen James, Llano, Maria Teresa, Yang, Meng. „Is Writing Prompts Really Making Art?”. W: Artificial Intelligence in Music, Sound, Art and Design. 12th International Conference, EvoMUSART 2023 Held as Part of EvoStar 2023 Brno, Czech Republic, April 12–14, 2023 Proceedings, red. Colin Johnson, Nereida Rodríguez-Fernández, Sérgio M. Rebelo, 196–211. Cham: Springer, 2023.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-29956-8_13   Google Scholar

O’Hara, Anthony. „Art and Technology: An Old Tension.” Royal Institute of Philosophy Supplement 38 (1995): 143–158.
DOI: https://doi.org/10.1017/S1358246100007335   Google Scholar

Parrika, Jussi. A Geology of Media. Minneapolis–London: University of Minnesota Press, 2015.
  Google Scholar

Pascual, Manuel G. „Laureat Nagrody Turinga: AI to nasza przyszłość. O ile ją poskromimy.” Przeł. Łukasz Grzymisławski. Gazeta Wyborcza”, 12 maj 2024. https://wyborcza.pl/7,179012,29745711,laureat-nagrody-turinga-ai-to-nasza-przyszlosc-o-ile-ja-poskromimy.html.
  Google Scholar

Rothman, Joshua. „Dlaczego ojciec chrzestny AI obawia się własnego dziecka.” Przeł. Katarzyna Mojkowska. Pismo. Magazyn opinii 5 (2024): 54–68.
  Google Scholar

Serres, Michel. The Parasite. Baltimore–London: The John Hopkins University Press, 1982.
  Google Scholar

Suleyman, Mustafa, Bhaskar, Michael. Nadchodząca fala. Sztuczna inteligencja, władza i najważniejszy dylemat ludzkości w XXI wieku. Przeł. Justyna Hunia. Kraków: Szczeliny, 2024.
  Google Scholar

Tegmark, Max. Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji. Przeł. Tomasz Krzysztoń. Warszawa: Prószyński i S-ka, 2019.
  Google Scholar

Zawojski, Piotr. „Rewolucja algorytmiczna. We władzy cyfr i liczb.” Opcje, nr 4 (2018): 14–21.
  Google Scholar

Zawojski, Piotr. Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016.
  Google Scholar


Published
2025-09-10

Cited by

Zawojski, P. (2025) “Cultural and Philosophical Contexts of the Expansion of Artificial Intelligence”, Konteksty, 349(2), pp. 209–216. doi: 10.36744/k.4362.

Authors

Piotr Zawojski 
piotr.zawojski@us.edu.pl
University of Silesia Poland
https://orcid.org/0000-0003-2291-0446

Associate Professor at the Institute of Culture Studies, University of Silesia in Katowice. He also works at the Faculty of Intermedia, Academy of Fine Arts in Krakow. His research interests focus on the theory of photography, film and cinema, new media and new media arts, cyberculture and technoculture. His publications include Elektroniczne obrazoświaty. Między sztuką a technologią [Electronic Image-Worlds: Between Art and Technology] (2000); Wielkie filmy przełomu wieków. Subiektywny przewodnik [Great Films of the Turn of the Century: Subjective Guide] (2007); Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii [Cyberculture: Syntopy of Art, Science and Technology] (2010, 2nd edition 2018); Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów [The Art of Image and Imaging in the Era of New Media] (2012); Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji [Technoculture and Its Artistic Manifestations: The Media World of Hybrids and Hybridization] (2016) and Ruchome obrazy zatrzymane w pamięci. Reminiscencje teoretyczne i krytyczne [Moving Images Retained in Memory: Theoretical and Critical Reminiscences] (2017). Editor of the Film and Media section at the Polish cultural quarterly Opcje. Member of the Committee on Cultural Studies of the Polish Academy of Sciences.



Statistics

Abstract views: 20
PDF downloads: 15


License

Copyright (c) 2025 Piotr Zawojski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons Uznanie autorstwa