Labirynt Bramy: tropem okruchów

Paweł Próchniak

pawel.prochniak@uken.krakow.pl
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2003-7236

Abstrakt

Artykuł dotyczy działalności Ośrodka „Brama Brodzka - Teatr NN” w Lublinie, związanej są z pamięcią o Szoa i przekładającej się na „teatr pamięci” uprawiany przez twórcę Bramy, Tomasza Pietrasiewicza. Autor szkicu wskazuje i poddaje interpretacji kilku głównych wątków artystycznej wizji Pietrasiewicza, akcentuje ożywiające ją napięcia, a wyłaniające się z niej perspektywy etyczne i artystyczne postrzega przez pryzmat labiryntowości jako swoistej - pojętej zarówno dosłownie, jak i metaforycznie - kanwy działań Bramy oraz wydarzającego się w niej i za jej sprawą „teatru pamięci”.


Słowa kluczowe:

Teatr NN, Tomasz Pietrasiewicz, Szoa, Lublin

„Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2017, nr 3: Misterium Bramy. Antropologia pamięci.
  Google Scholar

M. Kubiszyn, Edukacja wielokulturowa w środowisku lokalnym. Studium teoretyczno-empiryczne na przykładzie Ośrodka „Brama Grodzka — Teatr NN” w Lublinie, Toruń 2007.
  Google Scholar

M. Kubiszyn, Niepamięć - postpamięć - współpamięć. Zagłada lubelskich Żydów jako przedmiot kultury pamięci (Lublin 2019).
  Google Scholar

P. Próchniak, W prześwicie. Szkice z Bramy, Wołowiec 2023.
  Google Scholar

T. Pietrasiewicz, W kręgu Bramy Grodzkiej. Teatr pamięci Teatru NN. Przewodnik, Lublin 2020.
  Google Scholar

T. Radzik, Zagłada lubelskiego getta. The extermination of the Lublin Ghetto, przeł. na angielski G. Dąbkowski, Lublin 2007.
  Google Scholar

B. Schulz, Opowiadania. Wybór esejów i listów, oprac. J. Jarzębski, Wrocław 1989.
  Google Scholar

A. Stasiuk, Wschód, Wołowiec 2014.
  Google Scholar

Teatr pamięci Teatru NN. Flesze, pod red. P. Próchniaka, Lublin 2018.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-04-29

Cited By / Share

Próchniak, P. (2025) „Labirynt Bramy: tropem okruchów”, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 348(1), s. 118–120. doi: 10.36744/k.4306.

Autorzy

Paweł Próchniak 
pawel.prochniak@uken.krakow.pl
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0002-2003-7236

Paweł Próchniak – literaturoznawca, antropolog literatury, krytyk literacki. Badacz poezji oraz zagadnień pamięci kulturowej i wyobraźni symbolicznej. Laureat Nagrody im. Kazimierza Wyki. Członek prezydium Polskiego PEN Clubu i przewodniczący Komitetu Nauk o Literaturze PAN. Zasiada w Radzie Fundacji im. Zbigniewa Herberta. Redaktor kwartalnika „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” (Instytut Sztuki PAN). Redaktor serii wydawniczych „Rozprawy Literackie” (IBL PAN) i „Granice wyobraźni” (Wydawnictwo Pasaże). Przewodniczący Rady Dyscypliny Literaturoznawstwo Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Członek zarządu Sekcji Autorów Dzieł Naukowych Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Juror Nagrody Literackiej Nike (również przewodniczący jury) oraz Nagrody Poetyckiej Silesius. Wieloletni współpracownik Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”, gdzie m.in. kieruje Pracownią Antropologii Słowa. Pomysłodawca i współorganizator licznych konferencji i seminariów naukowych, a także Miasta Poezji w Lublinie i Warszawy Wierszy oraz kierunku studiów: teksty kultury i animacja sieci (KUL). Współorganizator SchulzFestu i Drugiej Jesieni w Drohobyczu. Pomysłodawca i inicjator międzynarodowej akcji społecznej „Podaruj wiersz”. Pomysłodawca i redaktor naczelny witryny stronypoezji.pl. Autor dziesięciu książek poświęconych literaturze i jej kontekstom. Ostatnio opublikował W prześwicie. Szkice z Bramy. Więcej informacji: teatrnn.pl/prochniak.



Statystyki

Abstract views: 32
PDF downloads: 27


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Paweł Próchniak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons Uznanie autorstwa