Bernard Piotrowski, 'Edvard Grieg. Życie – fascynacje – dramaty', Poznań 2010; Agnieszka Dybowska-Błoch, 'Edvard Grieg. Życie i Twórczość 1843–1907', Toruń 2019
Dagmara Łopatowska-Romsvik
Jagiellonian University, Kraków (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-9283-0161
Abstract
The subject of the review text are two monographic publications devoted to Edvard Grieg: Bernard Piotrowski's Edvard Grieg. Życie – Fascynacje – Dramaty [Edvard Grieg. Life - Fascinations - Dramas] and Agnieszka Dybowska-Błoch's Edvard Grieg. Życie i twórczość 1843–1907 [Edvard Grieg. Life and work 1843–1907]. These are the only Grieg's publications of this type in Polish. They were written not by musicologists, but by Scandinavian philologists. Due to the popularity of the music of the Norwegian artist in Poland, and thus the wide range of these publications, I considered it necessary to evaluate them in a multi-faceted way. The simultaneous discussion of two items concerning the same artist allows for a comparison of different ways of presenting the artist's figure and output. The value of these books for a wide audience as well as for people particularly interested in music and musicologists is considered.
Keywords:
Edvard Grieg, monographReferences
Andersen, Rune J. Edvard Grieg. Et kjempende menneske. Oslo: Cappelen, 1993.
Google Scholar
Anker, Øyvind. „Knut Dale – Edv. Grieg – Johan Halvorsen”. W: Grieg og folkemusikken: en artikkelsamling, 44–58. Oslo: Landslaget Musikk i Skolen, 1992.
Google Scholar
Benestad, Finn, Dag Schjelderup-Ebbe. Edvard Grieg – mennesket og kunstneren. Oslo: Aschehoug, 1980.
Google Scholar
Benestad, Finn, Harald Herresthal, Heinrich W. Schwab. „Grieg, Edvard Hagerup”. W: MGG, Personnenteil. T. 8 Gri-Hil, 1–23. Kassel–Stuttgart–Weimar: Bärenreiter, 2002.
Google Scholar
Benestad, Finn. Edvard Grieg. Brev i utvalg. 1862–1907. T. 2. Oslo: Aschehoug, 1998.
Google Scholar
Bielawski, Ludwik. Rytmika polskich pieśni ludowych. Kraków: PWM, 1970.
Google Scholar
Bjørndal, Arne. „Edvard Grieg og folkemusikken”. Frå Fjon til Fusa 4 (1951): 72–103.
Google Scholar
Bøe, Finn. Trekk av Edvard Griegs personlighet. Oslo: Tanum, 1949.
Google Scholar
Chybiński, Adolf. „David Monrad Johansen: Edvard Grieg. Oslo 1934, Gyldendal Norsk Forlag”. Muzyka Polska 1, nr 4 (1934): 328–329.
Google Scholar
Chybiński, Adolf. „Yvonne Rokseth: Grieg. W kolekcji «Maitres de la Musique Ancienne et Moderne», Paryż 1933, «Les Editions Rieder»”. Muzyka Polska 1, nr 2 (1934): 157.
Google Scholar
Dahlig-Turek, Ewa. „Rytmy polskie” w muzyce XVI–XIX wieku. Studium morfologiczne. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2006.
Google Scholar
Dalaker, Ingrid Loe. Thomas Tellefsen w norweskiej i francuskiej kulturze muzycznej, przekł. Maria Gołębiewska-Bijak. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2014.
Google Scholar
Dybowska-Błoch, Agnieszka. Edvard Grieg. Życie i twórczość 1843–1907. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2019.
Google Scholar
Dziadek, Magdalena. „Powstanie i pierwszy okres działalności Filharmonii (1901–1908)”. W: 100 lat Filharmonii w Warszawie. 1901–2001, red. Maria Bychawska, Henryk Schiller. Warszawa: Fundacja Bankowa im. Leopolda Kronenberga, Filharmonia Narodowa, 2001.
Google Scholar
Edward Grieg i jego czasy, red. Wojciech Stępień. Katowice: Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach–Frodo, 2016.
Google Scholar
Finck, Henry Theophilus. Edvard Grieg. London: J. Lane, 1905.
Google Scholar
Fog, Dan. Grieg-Katalog. Verzeichnis der im Druck erschienenen Kompositionen von Edvard Grieg, København: Dan Fog, 1980.
Google Scholar
Freiheiter, Jerzy. „O harmonice Edwarda Griega”. Kwartalnik Muzyczny 4, nr 16 (1932): 716–744.
Google Scholar
Grab, Ulâna. Muzikologìâ âk unìversitets'ka disciplìna. L'vìvs'ka muzikologìčna škola Adol'fa Hibìns'kogo (1912–1941). L’viv: Vidavnictvo Ukraìns'kogo Katolic'kogo Universitetu, 2009.
Google Scholar
Grinde, Nils. Norsk musikkhistorie. Hovedlinjer i norsk musikkliv gjennom 1000 år. Oslo: Universitetsforlaget, 1971.
Google Scholar
Gwizdalanka, Danuta. Historia muzyki. Cz. 2, Barok – Klasycyzm – Romantyzm. Kraków: PWM, 2006.
Google Scholar
Gwizdalanka, Danuta. Przewodnik po muzyce kameralnej. Kraków: PWM, 1998.
Google Scholar
Herresthal, Harald. Nasjonsbyggerne. Edvard Grieg og Ole Bull. Oslo: Unipub, 2011.
Google Scholar
Hławiczka, Karol. „Ze studiów nad historią poloneza”. Muzyka 10, nr 2 (1965): 33–46.
Google Scholar
Kowalska, Małgorzata. ABC historii muzyki. Kraków: PWM, 2001.
Google Scholar
Łopatowska-Romsvik, Dagmara. Adolf Chybiński a Norwegia. Muzyka 62, nr 1 (2017): 127–141.
Google Scholar
Monrad-Johansen, David. Edvard Grieg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, 1934.
Google Scholar
Niepokój i poszukiwanie. Polscy i norwescy twórcy czasu przełomów, red. Maciej Janicki, Marta Tabakiernik, Anna Adamusińska-Tasak, Łukasz Pisarzewski. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2016.
Google Scholar
Perkowska-Waszek, Małgorzata. Diariusz koncertowy Paderewskiego. Kraków: PWM, 1990.
Google Scholar
Piotrowski, Bernard. Edvard Grieg. Życie — fascynacje — dramaty. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2010.
Google Scholar
Piotrowski, Bernard. Integracja Skandynawii: od Rady Nordyckiej do wspólnoty europejskiej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2006.
Google Scholar
Piotrowski, Bernard. Tradycje jedności Skandynawii: od mitu wikińskiego do idei nordyckiej. Poznań: UAM, 2006.
Google Scholar
Piotrowski, Bernard. Walka Norwegów o rozwiązanie unii politycznej ze Szwecją 1884–1907. Poznań: UAM, 1974.
Google Scholar
Poszowski, Antoni. Harmonia tonalna. Gdańsk: PWSM, 1974.
Google Scholar
Sikorski, Kazimierz. Harmonia. Cz. 2. Kraków: PWM, 2001.
Google Scholar
Stęszewska, Zofia. „Tańce polskie we Włoszech w XVI–XVII wieku”. Muzyka 15, nr 1 (1970): 15–30.
Google Scholar
Stęszewski, Jan. „Morfologia rytmów mazurkowych na Mazowszu Polnym”. Muzyka 4, nr 4 (1959): 147–159.
Google Scholar
Authors
Dagmara Łopatowska-RomsvikJagiellonian University, Kraków Poland
https://orcid.org/0000-0002-9283-0161
Statistics
Abstract views: 179PDF downloads: 76
License
Copyright (c) 2022 Dagmara Łopatowska-Romsvik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free nonexclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Muzyka, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in "Muzyka" should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
Articles from 2018/1 to 2022/3 were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted the publisher a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in "Muzyka", retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Dagmara Łopatowska-Romsvik, Henryk Wieniawski’s concert tours in Norway , Muzyka: Vol. 64 No. 4 (2019)
- Dagmara Łopatowska-Romsvik, Adolf Chybiński and Norway , Muzyka: Vol. 62 No. 1 (2017)