Why Did Antonio Corazzi Come to Poland?

peer-reviewed

Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk

malgorzata.omilanowska@ispan.pl
Warszawa, Instytut Sztuki PAN (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-9766-0424

Abstract

For about a hundred years in Polish academic literature it has been acknowledged that the architect Antonio Corazzi was brought to Poland by Stanisław Staszic. Meanwhile, a detailed research has allowed to ascertain that this conviction is not based on any confirmed sources. Corazzi’s arrival in Poland resulted from a decision to bring from Italy a young talented architect, eager to implement ambitious architectural and urban plans of the Polish government. The invitation with a request to suggest a candidate was most likely dispatched by Viceroy Józef Zajączek in his letter to the Duke of Tuscany. The decision may have been influenced by Stanisław Staszic, yet it is Stanisław Kostka Potocki who seems the most likely government member involved in the process. The decision for Corazzi to be chosen to come to Poland resulted from the fact that he was pointed to by the circle of architects of the Florence Academy, who may have borne in mind his talent, but also the personal dislike because of Corazzi’s conflicting personality displayed already during the studies. Furthermore, it seems that Corazzi’s decision to come to Poland did not result from his ambition or jumping at an attractive opportunity, but from the desire to evade legal and financial consequences of not paying a bill of exchange. However, the final answer to the question posed in the paper’s title continues to seem, as much as, hopefully, well supported, still merely hypothetical.


Keywords:

Antonio Corazzi (1792–1877), architecture of 19th-century Warsaw, Neo-Classicism in Polish architecture, architectural patronage in the Kingdom of Poland

Bencivenni, Mario. “Corazzi, Antonio”. W Dizionario Biografico degli Italiani, t. 28 (1983), https://www.treccani.it/enciclopedia/antonio-corazzi_(Dizionario-Biografico)/ [dostęp 10 XII 2020].
  Google Scholar

Biegański, Piotr. Pałac Staszica. Siedziba Towarzystwa Naukowego Warszawskiego. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Warszawskie, 1951.
  Google Scholar

Biegański, Piotr. “Antonio Corazzi w Akademii Sztuk Pięknych we Florencji.”, Biuletyn Historii Sztuki i Kultury 3, nr 1 (1934-1935): 35–43.
  Google Scholar

Biegański, Piotr. “Twórczość Antoniego Corazziego w świetle dokumentów florenckich.” Biuletyn Historii Sztuki i Kultury 4, nr 4 (1935-1936): 281–294.
  Google Scholar

Biegański, Piotr. Antonio Corazzi (1792–1877), architetto toscano a Varsavia. Wrocław-Warszawa-Kraków: Ossolineum, 1968.
  Google Scholar

Biegański, Piotr. “L’attivita artistica di A. Corazi alla luce delle nuove scoperte.” W Italia Venezia e Polonia tra Illuminismo e Romanticismo, redakcja Vittore Branca, 142–150. Firenze: Leo S. Olschki, 1973.
  Google Scholar

Biegański, Piotr. “Antonio Corazzi.” W Antonio Corazzi, Architetto 1792–1877. Mostra dei progetti, delle realizzazioni e dei disegni originali 13 marzo – 27 aprile 1980, kat. wyst., Castel Sant’Angelo, redakcja Anna Janowska-Centroni, 7–40. Roma: Castel Sant’Angelo, 1980.
  Google Scholar

Biegański, Piotr. “O powstaniu Teatru Wielkiego w Warszawie.” Pamiętnik Teatralny 1, z. 2-3 (1952): 161–173.
  Google Scholar

Antonio Corazzi. Loty w sferę ideału, kat. wyst., Teatr Wielki w Warszawie. Warszawa: Teatr Wielki – Opera Narodowa, 2002.
  Google Scholar

Faryna-Paszkiewicz, Hanna. “Corazzi Antonio.” W Saur Allgemeines Künstlerlexikon. Die bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, red. Günter Meißner, t. 21, 141. München-Leipzig: K. G. Saur, 1999.
  Google Scholar

Getka-Kenig, Mikołaj. “Architektura w kręgu zainteresowań Towarzystwa Warszawskiego Przyjaciół Nauk, 1800-1832.” Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 64, nr 1 (2019): 9–37.
DOI: https://doi.org/10.4467/0023589XKHNT.19.001.10109   Google Scholar

Kwiatkowska Anna. “Podróż do Włoch od września 1795 do lipca 1797.” W Grand Tour. Narodziny kolekcji Stanisława Kostki Potockiego. Pamiątka wystawy zorganizowanej w ramach jubileuszu 200-lecia działalności Muzeum w Wilanowie 1805–2005, redakcja Jadwiga Mieleszko, 186–197. Warszawa: Muzeum Pałacu Jana III w Wilanowie, 2006.
  Google Scholar

Lorentz, Stanisław, i Andrzej Rottermund, Klasycyzm w Polsce. Warszawa: Arkady, 1984.
  Google Scholar

Majewski, Jerzy S. Warszawa nieodbudowana. Królestwo Polskie w latach 1815–1840. Warszawa: Veda, 2009.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. Rzeźba włoska w Polsce około 1770–1830. Katalog. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.
  Google Scholar

Miłobędzki, Adam. Zarys dziejów architektury w Polsce. Warszawa: PWN, 1968.
  Google Scholar

Miziołek Jerzy. Teatr Wielki w Warszawie. 250-lecie teatru publicznego w Polsce 1765–2015. The Grand Theatre in Warsaw. The 250th Anniversary of Public Theatre in Poland 1765–2015. Warszawa: Teatr Wielki – Opera Narodowa, 2015.
  Google Scholar

Mordyński, Krzysztof. “Architektoniczne walory i urbanistyczne niedostatki dzieła Corazziego.” Spotkania z Zabytkami 40, nr 11-12 (2016): 20–27.
  Google Scholar

Polanowska, Jolanta. Stanisław Kostka Potocki (1755–1821). Twórczość architekta amatora przedstawiciela neoklasycyzmu i nurtu picturesque. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2009.
  Google Scholar

Reali, Odoardo, Giancarlo Rossi, i Virginia Stefanelli. “Il teatro di Goldoni a Firenze.” Bollettino degli Ingegneri 15, nr 10 (1967): 3–17.
  Google Scholar

Rottermund, Andrzej. “Corazzi Antonio.” W Dictionary of Art, redakcja Jane Turner, t. 7, 836–837. London: Macmillan; New York: Grove’s dictionnaries, 1996.
  Google Scholar

Rottermund, Andrzej. “’Magiczne kolumny’ i ‘ustronne komnaty’. Uwagi o architekturze i urbanistyce warszawskiej lat 1815–1850.” W Podług nieba i zwyczaju polskiego. Studia z historii architektury, sztuki i kultury ofiarowane Adamowi Miłobędzkiemu, redakcja Zbigniew Bania et al., 445–450. Warszawa: PWN, 1988.
  Google Scholar

Andrzej, Ryszkiewicz. “Sprawy artystyczne w działalność Towarzystwa Warszawskiego Przyjaciół Nauk (1800–1832).” Materiały do Studiów i Dyskusji z Zakresu Teorii i Historii Sztuki 2, z. 6 (1951): 32–60.
  Google Scholar

Salwa, Piotr, i Wojciech Tygielski. “Sebastiano Ciampi.” W Portrety uczonych. Profesorowie Uniwersytetu Warszawskiego, 1816–1915, redakcja Marek Wąsowicz, Andrzej K. Wróblewski, 152. Warszawa: Wydawnictwa UW, 2016.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323523376   Google Scholar

Stefański, Krzysztof. Architektura XIX wieku na ziemiach polskich. Warszawa: DiG, 2005.
  Google Scholar

Szulc, Paulina. “Dekoracja rzeźbiarska fasady Teatru Wielkiego w Warszawie.” Rocznik Historii Sztuki 41 (2016): 129–158.
  Google Scholar

Żywicki, Jerzy. Urzędnicy: architekci, budowniczowie, inżynierowie cywilni… Ludzie architektury i budownictwa w województwie lubelskim oraz guberni lubelskiej w Królestwie Polskim w latach 1815–1915. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2010.
  Google Scholar


Published
2022-06-30

Cited by

Omilanowska-Kiljańczyk, M. (2022). Why Did Antonio Corazzi Come to Poland?. Biuletyn Historii Sztuki, 84(2), 339–366. https://doi.org/10.36744/bhs.1441

Authors

Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk 
malgorzata.omilanowska@ispan.pl
Warszawa, Instytut Sztuki PAN Poland
https://orcid.org/0000-0001-9766-0424

Statistics

Abstract views: 294
PDF downloads: 259