“Contemporary Objects for Interior Decoration Designed and Made in Poland”. Activity of the Warsaw Company “W. Golińska” in the 1930s
Agata Lipczik
a.lipczik@gmail.comInstitute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-7433-456X
Abstract
The text presents hitherto unknown information on the activities of the Warsaw-based company “W. Golińska”, a specialist firm trading in interior furnishings and fine accessories. Established in the 19th century, in the early 1930s the company underwent a transformation that defined its later position on the luxury goods market. In the process, the shop was relocated from the Grand Theatre building to modern premises at Mazowiecka Street, today identified among the flagship examples of Warsaw modernism in retail interiors, and its opening was advertised with an experimental film Drobiazg melodyjny made by Franciszka and Stefan Themerson. An analysis of the source texts and available iconographic material made it possible to attempt to situate the company’s activities in the area of Polish applied arts and the art industry of the 1930s. After the relocation, the offer of the “W. Golińska” company clearly shifted towards the promotion of domestic manufacturing; this was done in response to an increase in regionalist tendencies. The research has permitted to establish that the then owners of the company, who possessed their own experience in the production of utilitarian objects, collaborated with local manufactures and factories, as well as directly with artists. The commercial nature of the company, the modern approach to business promotion and, above all, the aesthetics of the items on offer, very much in keeping with the international style, made the company’s activities stand out from similar initiatives of the time.
Keywords:
“W. Golińska”, applied arts, decorative arts, art industry in the Second Republic of Poland, art in the 1930s, modernism, interior design, Waleria Golińska, Leon RosenzweigReferences
Bobrow, Ryszard. Srebra warszawskie 1851–1939. Cz. 1: Srebra ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 1997.
Google Scholar
Bołdok, Sławomir. Antykwariaty artystyczne, salony i domy aukcyjne. Historia warszawskiego rynku sztuki w latach 1800–1950. Warszawa: Neriton, 2004.
Google Scholar
Chomętowska, Zofia. Na wozie i pod wozem. Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2008.
Google Scholar
Chrościcki, Leon. Fajans. Znaki wytwórni europejskich. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1989.
Google Scholar
Daranowska-Łukaszewska, Joanna. „Edward Sułkowski”. W: Polski słownik biograficzny, t. 45, 555–556. Warszawa–Kraków: Instytut Historii PAN, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Societas Vistulana, 2008.
Google Scholar
Dubrowska, Małgorzata, i Andrzej Sołtan. Brązownictwo warszawskie w XIX i XX wieku. Od Norblina do Łopieńskich. Warszawa: DiG, 1999.
Google Scholar
Faryna-Paszkiewicz, Hanna. „Edward Zachariasz Eber”. Kwartalnik Historii Żydów, nr 1 (2011): 37–50.
Google Scholar
Faryna-Paszkiewicz, Hanna. Saska Kępa. Warszawa: Murator, 2001.
Google Scholar
Feliks, Anna. „Nowoczesne i stylowe wnętrza użyteczności publicznej wyposażone meblami z Fabryki Mebli Stylowych Zdzisława Szczerbińskiego i Sp-ki”. W: Polskie art déco: materiały trzeciej sesji naukowej „Wnętrza użyteczności publicznej w stylu art déco” pod przewodnictwem prof. Ireny Huml i prof. Anny Sieradzkiej w Muzeum Mazowieckim w Płocku 7 grudnia 2009 roku, redakcja Zbigniew Chlewiński, 63–95. Płock: Muzeum Mazowieckie, 2011.
Google Scholar
Giżycki, Marcin. Awangarda wobec kina. Film w kręgu polskiej awangardy artystycznej dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: Wydawnictwo Małe, 1996.
Google Scholar
„Golińska Waleria”. W: Słownik biograficzny kobiet odznaczonych orderem Virtuti Militari, t. 1, redakcja Elżbieta Zawacka, Dorota Kromp, 217–218. Toruń: Fundacja Archiwum i Muzeum Pomorskie Armii Krajowej oraz Wojskowej Służby Polek, 2004.
Google Scholar
Haberko, Piotr. Moje huty szkła. Wspomnienia (1910–1965). Opracowanie Anna Kosińska. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1980.
Google Scholar
Huml, Irena. „«Mebel idealny» warszawskiej firmy Krąkowskich”. Biuletyn Historii Sztuki 77, nr 4 (2015): 573–586.
Google Scholar
Huml, Irena. Polska sztuka stosowana XX wieku. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1978.
Google Scholar
Kasprzak, Agnieszka. „Dekoracyjny modernizm”. W: Rzeczy niepospolite. Polscy projektanci XX wieku, redakcja Czesława Frejlich, 140–144. Kraków: 2+3D, Fundacja Rzecz Piękna, 2013.
Google Scholar
Korduba, Piotr. Ludowość na sprzedaż. Towarzystwo Popierania Przemysłu Ludowego, Cepelia, Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, 2013.
Google Scholar
Korduba, Piotr. „Między monografią a koneserstwem. Badania nad polskim dizajnem XX i początków XXI wieku”. Artium Quaestiones 32 (2021): 5–36.
DOI: https://doi.org/10.14746/aq.2021.32.1
Google Scholar
Kostrzyńska-Miłosz, Anna. Polskie meble 1918–1939. Forma – funkcja – technika. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2005.
Google Scholar
Kostrzyńska-Miłosz, Anna. „Sztuka wnętrza ładowskiego w okresie międzywojennym”. W: Spółdzielnia Artystów ŁAD 1926–1996, t. 1, redakcja Anna Frąckiewicz, 60–68. Warszawa: Muzeum Akademii Sztuk Pięknych, 1998.
Google Scholar
Lipczik, Agata. „Firma jubilerska Michała Mankielewicza w Warszawie”. W: O rzeczach pięknych. Rzemiosło artystyczne na przestrzeni dziejów, redakcja Agnieszka Bender, Małgorzata Wrześniak, 93–104. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2015.
Google Scholar
Majewski, Tomasz. „Themersonowie: kinetyczne kolaże”. W: Themersonowie i awangarda / The Themersons and the avant-garde. Franciszka & Stefan Themerson oraz Jankiel Adler, Raoul Hausmann, Jarosław Kozłowski, Wojciech Puś, Kurt Schwitters, redakcja Paweł Polit, 58–71. Łódź: Muzeum Sztuki, 2013.
Google Scholar
Mika, Grzegorz. Od wielkich idei do wielkiej płyty. Warszawa: Skarpa Warszawska, 2017.
Google Scholar
Myśliński, Michał. Sztuka małych form. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2021.
Google Scholar
Olszewski, Andrzej K. „Polska na paryskiej Exposition Internationale Arts et Techniques dans la Vie Moderne w 1937 roku”. Biuletyn Historii Sztuki 48, nr 1 (1986): 81–103.
Google Scholar
Portrety i rozmowy. Maria Iwaszkiewicz. Opracowanie Agnieszka Papieska. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno, 2022.
Google Scholar
Sieradzka, Anna. Art déco w Europie i w Polsce. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1996.
Google Scholar
Sygietyńska, Hanna. Stary pan w czarnym, niemodnym surducie. Antoni Sygietyński 1850–1923. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2003.
Google Scholar
Wolska, Karolina. „Działalność pracowni ceramiki w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Spółdzielni Artystów Ład. Polska ceramika doby art déco”. W: Polskie art déco. Materiały szóstej sesji naukowej „Polskie art déco – wnętrza mieszkalne” pod przewodnictwem prof. Anny Sieradzkiej, prof. Andrzeja K. Olszewskiego i dr Anny Kostrzyńskiej-Miłosz w Muzeum Mazowieckim w Płocku 8–9 czerwca 2015 roku, redakcja Zbigniew Chlewiński, 189–201. Płock: Muzeum Mazowieckie, 2017.
Google Scholar
Zimińska-Sygietyńska, Mira. Nie żyłam samotnie. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1985.
Google Scholar
Authors
Agata Lipczika.lipczik@gmail.com
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0002-7433-456X
Agata Lipczik is a historian of art, Doctor of Humanities, an assistant professor at the Artistic Craft and Design Unit at the Art Institute of the Polish Academy of Sciences. Her research involves Polish decorative arts of the 19th and the first half of the 20th century with special focus on jewellery. In 2021, she published the book Jubilerstwo w międzywojennej Warszawie. Rzemiosło – ludzie – biżuteria.
Statistics
Abstract views: 118PDF downloads: 83
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Agata Lipczik, Ewa Letkiewicz, "Contexts of Polish Patriotic Jewellery. The Bar Confederation and National Uprisings in the 19th Century. Cultural History" , Biuletyn Historii Sztuki: Vol. 84 No. 4 (2022)