Exhibitions by the Fine Arts Association in Gdańsk in the Years 1835–1873. Organisation, Contents, Functions and Role

peer-reviewed article

Marcin Tulibacki

marcintulibacki@gmail.com
University of Gdańsk (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-0039-0195

Abstract

The aim of the article is to determine the role which the exhibitions organised by the Fine Arts Association in Gdańsk (Kunstverein zu Danzig) between 1835 and 1873 played in the local artistic community and to lay the foundations for further research in this area. On the basis of, among others, the Association’s account books, statutes and exhibition catalogues, it was possible to reconstruct the manner in which these exhibitions were organised, as well as to determine their specific nature and their function. Also, taking into account the Association’s membership of the Exhibition Union East of the Elbe (Ausstellungsverband östlich der Elbe), the issue of the travelling nature of exhibitions within the Union framework was examined. The content of the exhibitions was presented, listing the artists showing their works therein. The exhibitions were analysed in terms of their role in the contemporary trade in artworks. Particular attention is paid to the presence of works of art by artists associated with Gdańsk at the Kunstverein’s exhibitions.



Keywords:

Gdańsk (Danzig), Fine Art Association in Gdańsk (Kunstverein zu Danzig), art exhibitions, painting, artistic life in Warsaw in the 19th century, artistic patronage, trade in artworks

Die Ausstellungskataloge des Königsberger Kunstvereins im 19. Jahrhundert. Redakcja Rudolf Meyer-Bremen. Köln–Weimar–Wien: Böhlau, 2005.
  Google Scholar

Barylewska-Szymańska, Ewa. „Muzealna topografia Gdańska w XIX i pierwszych dekadach XX wieku (do roku 1945)”. W: Teraźniejszość przeszłości. Muzealnictwo i historiografia w Gdańsku i na Pomorzu do roku 1945, redakcja Ewa Barylewska-Szymańska, 10–51. Gdańsk–Warszawa: Muzeum Gdańska, Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla PAN, 2021.
  Google Scholar

Börsch-Supan, Helmut. Die Deutsche Malerei von Anton Graff bis Hans von Marées, 1760–1870. München: C.H. Beck, Deutscher Kunstverlag, 1988.
  Google Scholar

Großmann, Joachim. Künstler, Hof und Bürgertum. Leben und Arbeit von Malern in Preußen 1786–1850. Berlin: Akademie Verlag, 1994.
  Google Scholar

Großmann, Joachim. „Verloste Kunst. Deutsche Kunstvereine im 19. Jahrhundert”. Archiv für Kunstgeschichte 76, nr 2 (1994): 351–364.
  Google Scholar

Historia Gdańska, t. 4, cz. 1: 1815–1920. Redakcja Edmund Cieślak. Sopot: Lex, 1998.
  Google Scholar

Holtz, Bärbel. „Kunstverein und Kunstmuseum in der Provinz. Die Kunst zwischen gesellschaftlicher Initiative, wirtschaftlichen Bedürfnis, regionalen Interessen und staatlicher Verantwortung”. W: Acta Borussica, redakcja Wolfgang Neugebauer, 1–53. Berlin: Akademie Verlag, 2012.
  Google Scholar

Holtz, Bärbel. „Das Kultusministerium und die Kunstpolitik 1808/17 bis 1933”. W: Acta Borussica, redakcja Wolfgang Neugebauer, 399–634. Berlin: Akademie Verlag, 2010.
  Google Scholar

Jooss, Birgit. „Kunstinstitutionen. Zur Entstehung und Etablierung des modernen Kunstbetriebs”. W: Geschichte der bildenden Kunst in Deutschland, t. 7: Vom Biedermeier zum Impressionismus, redakcja Hubertus Kohle, 188–211. München–Berlin–London–New York: Prestel, Deutscher Taschenbuch Verlag, 2008.
  Google Scholar

Kowalska, Helena. „Dzieje zbiorów malarstwa Muzeum Miejskiego w Gdańsku (Stadtmuseum) w latach 1870–1945”. W: Helena Kowalska, Straty wojenne Muzeum Miejskiego (Stadtmuseum) w Gdańsku. Seria nowa, t. 1: Malarstwo, 7–67. Gdańsk: Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2017.
  Google Scholar

Kowalska, Helena. „Powstanie i działalność Towarzystwa Sztuk Pięknych w Gdańsku w świetle jego statutu”. W: Z dziejów kultury Pomorza XVIII–XX wieku, redakcja Józef Borzyszkowski, 64–80. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2001.
  Google Scholar

Meyer, Hans Bernhard. Hundert Jahre Kunstverein zu Danzig 1835–1935. Danzig: Selbstverlag, 1935.
  Google Scholar

Mielnik, Magdalena. Dobrzy przyjaciele, dobre przyjaciółki. Malarstwo w Gdańsku XIX wieku. Gdańsk: Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2023.
  Google Scholar

Mielnik, Magdalena. „Krytyka artystyczna w Gdańsku w XIX i na początku XX wieku”. Pamiętnik Sztuk Pięknych 16 (2021): 35–41.
  Google Scholar

Mielnik, Magdalena. „Towarzystwo Przyjaciół Sztuki w Gdańsku (Kunstverein zu Danzig) 1835–1945. Zarys działalności”. Rocznik Gdański 81 (2021): 52–70.
  Google Scholar

Schmitz, Thomas. Die deutschen Kunstvereine im 19. und frühen 20. Jahrhundert. Ein Beitrag zur Kultur-, Konsum-, und Sozialgeschichte der bildenden Kunst im bürgerlichen Zeitalter. Neuried: Ars Una, 2001.
  Google Scholar

Telesko, Werner. „«Eine Wirklichkeit, die bis an die Illusion reicht!» Geschichtsmalerei und historische Buchillustration”. W: Geschichte der bildenden Kunst in Deutschland, t. 7: Vom Biedermeier zum Impressionismus, redakcja Hubertus Kohle, 269–279. München–Berlin–London–New York: Prestel, Deutscher Taschenbuch Verlag, 2008.
  Google Scholar

Tulibacki, Marcin. „Towarzystwo Sztuk Pięknych w Gdańsku jako członek Związku Wystawienniczego na Wschód od Łaby w latach 1836–1892”. W: Sztuki piękne w Gdańsku w długim XIX wieku, redakcja Ewa Barylewska-Szymańska, Magdalena Mielnik, 394–419. Gdańsk: Muzeum Gdańska, Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2025.
  Google Scholar

Warkoczewska, Magdalena. „Towarzystwo Sztuk Pięknych w Poznaniu w latach 1837–1848. Przyczynek do kształtowania się mecenatu zbiorowego w pierwszej połowie XIX wieku”. Studia Muzealne 9 (1971): 7–20.
  Google Scholar

Warkoczewska, Magdalena. Wystawy Towarzystwa Sztuk Pięknych w Poznaniu (1837–1857). Warszawa–Poznań: Instytut Sztuki PAN, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 1991.
  Google Scholar

Zeitler, Rudolf. „Kunstvereine im 19. Jahrhundert, meist in Deutschland und im Norden”. Abhandlungen der Braunschweigischen Wissenschaftlichen Gesellschaft 48 (1997): 167–220.
  Google Scholar


Published
2025-12-18

Cited by

Tulibacki, M. (2025). Exhibitions by the Fine Arts Association in Gdańsk in the Years 1835–1873. Organisation, Contents, Functions and Role. Biuletyn Historii Sztuki, 87(4), 97–116. https://doi.org/10.36744/bhs.3724

Authors

Marcin Tulibacki 
marcintulibacki@gmail.com
University of Gdańsk Poland
https://orcid.org/0000-0003-0039-0195

Marcin Tulibacki holds Masters degrees in the fields of Art Sciences (Institute of Art History, University of Gdańsk, 2022) and History (Institute of History, University of Gdańsk, 2023). He is currently a PhD Candidate at the Doctoral School at the Faculty of History, University of Gdańsk, in the discipline of Art Sciences. His research interests focus on the painting, graphic arts, design and artistic life of the 18th to 20th centuries. He is a member of the Warsaw Department of the Association of Art Historians and “Dom Uphagena” Association in Gdańsk.



Statistics

Abstract views: 94
PDF downloads: 6


License

Copyright (c) 2025 Marcin Tulibacki

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.