Using Words and Images in Fight. Leszek Sobocki’s ‘Warning Signs’
Marek Maksymczak
Warszawa, Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego (Poland)
http://orcid.org/0000-0002-0577-0456
Abstract
The cycle of lino prints titled Warning Signs, executed by the Cracow artist Leszek Sobocki in 1868-71 and made up of 21 compositions is discussed. As seen against the output of other Polish artists of the time, the linocuts can be judged as thoroughly analysed comments, not merely registering the grim everyday realities of Communist Poland, but also tackling pivotal moments marking Communism crises. The Warning Signs make reference to the student revolt in March 1968 and the workers’ protests in December 1970. The cycle has been discussed in the context of two other Sobocki’s works: Wrapping (1968) and A Day in the Life of a Shipyard Worker (1971) which permit the Author to outline the genealogy of the Warning Signs and place them precisely within the artist’s output.
Supporting Agencies
Keywords:
Leszek Sobocki, artistic group ‘Wprost’, Polish Art after 1945, March 1968, intertextualityReferences
Chlebda, Wojciech. “Frazematyka.” W Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, redakcja Jerzy Bartmiński, 328. Wrocław: Wiedza o Kulturze, 1993.
Google Scholar
Doroszewski, Witold. Elementy leksykologii i semiotyki. Warszawa: PWN, 1970.
Google Scholar
Dybel, Paweł. “Problem dziejowości rozumienia w hermeneutyce Gadamera (na przykładzie pojęcia tradycji).” W Uniwersalny wymiar hermeneutyki, redakcja Andrzej Przyłębski, 37–45. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 1997.
Google Scholar
Fabianowski, Andrzej. Konwicki, Odojewski i romantycy. Projekt interpretacji intertekstualnych. Kraków: Universitas, 1999.
Google Scholar
Foucault, Michel. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, tłumaczenie Tadeusz Komendant. Warszawa: Aletheia, 2009.
Google Scholar
Gramsci, Antonio. Listy z więzienia, tłumaczenie Mieczysław Brahmer. Warszawa: Czytelnik, 1950.
Google Scholar
Gramsci, Antonio. Selections from the Prison Notebooks, tłumaczenie Geoffrey N. Smith, Quintin Horae. New York: International Publishers Co., 1971.
Google Scholar
Jarecka, Dorota. “Janusz Bogucki, polski Szeemann?” W Odrzucone dziedzictwo. O sztuce polskiej lat 80., redakcja Karol Sienkiewicz, 8–28. Warszawa: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2011.
Google Scholar
Juszkiewicz, Piotr. Od rozkoszy historiozofii do “gry w nic”. Polska krytyka artystyczna czasu odwilży. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2005.
Google Scholar
Kołakowski, Leszek. Główne nurty marksizmu, t. 3: Rozkład. Poznań: Zysk i S-ka, 2001.
Google Scholar
Kot, Wiesław. PRL czas nonsensu. Polskie dekady. Kronika naszych czasów 1950–1990. Poznań: Publicat, 2007.
Google Scholar
Lipowski, Krzysztof. “Przekroczyć ut pictura poesis. Wizualizacje frazeologizmów i metafory w malarstwie Bronisława Linkego.” Biuletyn Historii Sztuki 72, nr 4 (2010): 455–478.
Google Scholar
Lipowski, Krzysztof. Skorpion na policzku. Słowo i obraz w twórczości Bronisława Linkego. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2014.
Google Scholar
Maksymczak, Marek. Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2017.
Google Scholar
Nyczek, Tadeusz. Świat jeszcze istnieje. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1976.
Google Scholar
Nyczek, Tadeusz. “Znak ostrzegawczy: rzeczywistość.” Twórczość, nr 11 (1973): 92–101.
Google Scholar
Osęka, Andrzej. Strategia pająka. Wywiad-rzeka. Rozmawia Adam Mazur. Warszawa: Stowarzyszenie 40 000 malarzy, 2011.
Google Scholar
Osęka, Andrzej. “Za czym jestem?” W Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955–1970, 326–334. Warszawa: Arkady, 1971.
Google Scholar
Osęka, Piotr. “Marzec 1968.” W Rewolucje 1968, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 16 IX – 9 XII 2008, redakcja Hanna Wróblewska et al., 135–145. Warszawa: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 2008.
Google Scholar
Polski plakat BHP, redakcja Ignacy Witz. Warszawa: Wydawnictwo Związkowe Centralnej Rady Związków Zawodowych, 1964.
Google Scholar
Piotrowski, Kazimierz. “Obywatel sentymentalny. Janusz Bogucki w totalnej niemożliwości.” W PRL-owski resentymenty, redakcja Alicja Kisielewska, Monika Kostaszuk-Romanowska, Andrzej Kisielewski, 197–211. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2017.
Google Scholar
Strzyżewski, Tomasz. Wielka księga cenzury PRL w dokumentach. Warszawa: Prohibita, 2015.
Google Scholar
Terekhina, Vera. Rosta Windows. Amsterdam: Schilt Publishing, 2020.
Google Scholar
Le Thorel, Pascale. “L’Atelier Populaire à l’École des Beaux-Arts: mai et juin 1968.” W Images en lutte. La culture visuelle de l’extrême-gauche en France (1968–1974), Palais des Beaux-Arts, 21 II – 20 V 2018, redakcja Philippe Artières, Éric de Chassey, 64–76. Paris: Palais des Beaux-Arts, 2018.
Google Scholar
Witz, Ignacy. Przechadzki po warszawskich wystawach 1945–1968. Warszawa: PIW, 1972.
Google Scholar
Wprost 1966–1986: Maciej Bieniasz, Zbylut Grzywacz, Barbara Skąpska, Leszek Sobocki, Jacek Waltoś, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, 9 IX – 31 XII 2016, redakcja Anna Król, Jacek Waltoś. Kraków: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, 2016.
Google Scholar
Żmigrodzki, Piotr. Wprowadzenie do leksykografii polskiej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2009.
Google Scholar
Authors
Marek MaksymczakWarszawa, Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Poland
http://orcid.org/0000-0002-0577-0456
Statistics
Abstract views: 399PDF downloads: 294
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Marek Maksymczak, The Situation Has Changed. On Modern Art in East-Central Europe Differently , Biuletyn Historii Sztuki: Vol. 83 No. 1 (2021): numer zwykły