Overshadowed by Tamara

Joanna Sosnowska


Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Poland)
http://orcid.org/0000-0002-9034-5859

Abstract

Tamara Łempicka (Tamara de Lempicka) created her own legend, modelling the history of her family to nurture the narrative meant to demonstrate how unusual she was, how exotic her life had been. Her biography generally accepted for publications disseminating unverified information continues to conceal many secrets which, as much as not actually having significant impact on Łempicka’s oeuvre, tell us much about the artist’s personality. Tamara meticulously hid the Jewish descent of her mother Malwina Dekler, inventing the story of a rich Polish family with typical intelligentsia fondness for high-profile music, living in Warsaw from the times of Napoleon. Meanwhile, the Deklers were a typical middle-class family professing Judaism, bonded with Warsaw for at least two generations. Among the family it was Tamara’s mother’s brother Zygmunt (?-1919) who was a particularly interesting individual: pioneer of motoring and aviation in Poland, an engineer, publisher, pilot, and a soldier of the First Legions Infantry Division, he most likely perished in the Polish-Soviet War. His grave is to be found in the Jewish Cemetery in Warsaw’s Okopowa Street. Thanks to him at least a part of Tamara’s family’s history has been revealed. In the legend created by Tamara a special role was played by her first husband Tadeusz Łempicki, whose personality was totally overshadowed by the artist. Meanwhile, both himself, but possibly first of all his family as typical representatives of Polish intelligentsia living in St Petersburg, deserve more attention. All the new findings related to Tamara Łempicka should become the basis for further research into the artist’s phenomenon.

Supporting Agencies

Instytut Sztuki PAN

Keywords:

Tamara Łempicka (Tamara de Lempicka, Malwina Dekler, Borys Gurvik-Gorski, Bernard Dekler, Zygmunt Dekler, Tadeusz Łempicki, Irena Spiess

“Anna Iwaszkiewiczowa do wnuków.” W Anna Iwaszkiewiczowa – w setną rocznicę urodzin, noty i komentarze Alina Brodzka, 255–282. Podkowa Leśna: Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku, 1997.
  Google Scholar

Claridge, Laura. Tamara de Lempicka: a life of deco and decadence. New York: Clarkson Potter, 1999.
  Google Scholar

Claridge, Laura. Tamara Łempicka: Między art déco a dekadencją, tłumaczenie Ewa Hornowska. Poznań: Rebis, 2000.
  Google Scholar

Claridge, Laura. Tamara Łempicka: Sztuka i skandal, tłumaczenie Ewa Hornowska. Poznań: Marginesy, 2019.
  Google Scholar

Dubrowska, Małgorzata. “Zakłady brązownicze Krasnosielskiego, Wasilewskiego, Krantza (vel Kranca) i ich odlewy artystyczne.” Almanach Muzealny, nr 1 (1997): 125–144.
  Google Scholar

Iwaszkiewicz, Anna. Dzienniki. Warszawa: Twój Styl, 1993.
  Google Scholar

Iwaszkiewicz, Anna. Dzienniki i wspomnienia. Warszawa: Czytelnik, 2012.
  Google Scholar

Iwaszkiewicz, Jarosław. Dzienniki 1911–1955, opracowanie i przypisy Agnieszka i Robert Papiescy, wstęp Andrzej Gonczewski. Warszawa: Czytelnik, 2007.
  Google Scholar

Iwaszkiewiczowie, Anna i Jarosław. Listy 1932–1939, opracowanie Małgorzata Bojanowska, Ewa Cieślik. Warszawa: Czytelnik, 2014.
  Google Scholar

Jeske-Choiński, Teodor. Neofici polscy: Materiały historyczne. Warszawa: Druk P. Laskauera, 1904.
  Google Scholar

Katalog oficjalny Działu polskiego na Międzynarodowej Wystawie Sztuka i Technika 1937 w Paryżu. Warszawa: Galewski i Dau, 1937.
  Google Scholar

Landau-Czajka, Anna. Syn będzie Lech... Asymilacja Żydów w Polsce międzywojennej. Warszawa: Neriton, Instytut Historii PAN, 2006.
  Google Scholar

Lilpop-Kranc, Felicja. Powroty. Warszawa: Więź, 2013.
  Google Scholar

Majewski, Jerzy S. Historia warszawskich kin. Warszawa: Agora, 2019.
  Google Scholar

Melbechowska-Luty, Aleksandra. Posągi i ludzie: Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: Neriton, 2005.
  Google Scholar

Nowakowska-Sito, Katarzyna. “Tamara de Lempicka e La Polonia.” W Tamara de Lempicka: La regina del moderno, redakcja Gioia Mori, 65–81. Roma: Skira, 2011.
  Google Scholar

Rostocki, Aleksander, i Jan Tarczyński. Automobilizm w Warszawie do roku 1939. Warszawa: PIW, 1988.
  Google Scholar

Spiess, Stefan, i Wanda Bacewicz. Ze wspomnień melomana. Kraków: PWM, 1963.
  Google Scholar

Tamara de Lempicka: La regina del moderno, redakcja Gioia Mori. Roma: Skira, 2011.
  Google Scholar


Published
2020-12-30

Cited by

Sosnowska, J. (2020). Overshadowed by Tamara. Biuletyn Historii Sztuki, 82(4), 643–658. https://doi.org/10.36744/bhs.698

Authors

Joanna Sosnowska 

Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Poland
http://orcid.org/0000-0002-9034-5859

Statistics

Abstract views: 1719
PDF downloads: 0