The Situation Has Changed. On Modern Art in East-Central Europe Differently
Marek Maksymczak
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-0577-0456
Abstract
Review of the book by Andrzej Szczerski, Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2018.
Supporting Agencies
Keywords:
Andrzej Szczerski, Piotr Piotrowski, Art in East-Central Europe after 1989References
After Piotr Piotrowski. Art, democracy and friendship, redakcja Agata Jakubowska, Magdalena Radomska, tłumaczenie Wojciech Szatkowski, Ewa Kanigowska-Gedroyć, Marcin Wawrzyńczak. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020.
Google Scholar
Considine, Liam. “Screen Politics: Pop Art and the Atelier Populaire.” Tate Papers, nr 24 (2015), https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/24/screen-politics-pop-art-and-the-atelier-populaire
Google Scholar
Images en lutte. La culture visuelle de l’extrême-gauche en France (1968–1974), Palais des Beaux-Arts, 21 II – 20 V 2018, redakcja Philippe Artières, Éric de Chassey. Paris: Palais des Beaux-Arts, 2018.
Google Scholar
Laclau, Ernesto. Mouffe, Chantal. Hegemonia i socjalistyczna strategia. Przyczynek do projektu radykalnej polityki demokratycznej, tłumaczenie Sławomir Królak. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji, 2007.
Google Scholar
Markowska, Anna. Dwa przełomy. Sztuka po 1955 i 1989 roku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2012.
Google Scholar
Paweł Marek Mrowiński, Daniel Przastek. “Scenografia liturgii. Estetyka pielgrzymek Jana Pawła II do Polski (1979–2002) i jej wymiar społeczno-polityczny.” W W labiryncie przestrzeni i obrazów, redakcja Dorota Buchwald, Dariusz Kosiński, 552–581. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2020.
Google Scholar
Osęka, Andrzej. “Za czym jestem?” W Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955–1970, 326–334. Warszawa: Wydawnictwo Arkady, 1971.
Google Scholar
“Pisanie równoległe. Z Andą Rottenberg rozmawiają Kasia Redzisz i Karol Sienkiewicz.” W Anda Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80., 366–392. Warszawa: Open Art Projects, 2009.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie. Poznań: Rebis, 2010.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945–1989. Poznań: Rebis, 2005.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. Globalne ujęcie sztuki Europy Wschodniej. Poznań: Rebis, 2018.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. “O horyzontalnej historii sztuki.” Artium Quaestiones, nr 20, (2009): 59–73.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji. Kraków: Universitas, 2007.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku. Poznań: Rebis, 1999.
Google Scholar
Daniel Przastek, Paweł Mrowiński. “Scenografia liturgii. Kontekst społeczno-polityczny ołtarzy papieskich.” W Papieskie pielgrzymki w PRL, redakcja Wojciech Polak, Jakub Kufla, Przemysław Ruchlewski, 393–418. Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności, 2019.
Google Scholar
Szczerski, Andrzej. Cztery nowoczesności. Teksty o sztuce i architekturze polskiej XX wieku. Kraków: DodoEditor, 2015.
Google Scholar
Szczerski, Andrzej. Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2018.
Google Scholar
The «Third Text» Reader on Art, Culture and Theory, redakcja Rasheed Araeen, Sean Cubitt, Ziauddin Sardar. London: Continuum, 2002.
Google Scholar
Włodarczyk, Wojciech. “Kiedy zaczęło się «dzisiaj»? O źródłach sztuki polskiej lat dziewięćdziesiątych.” W Sztuka dzisiaj, redakcja Maria Poprzęcka, 27–39. Warszawa: SHS, 2002.
Google Scholar
Zbrzeźniak, Urszula. “Demokracja radykalna.” Filo-Sofija 35, no 4 (2016): 61–70.
Google Scholar
Authors
Marek MaksymczakUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie Poland
https://orcid.org/0000-0002-0577-0456
Statistics
Abstract views: 445PDF downloads: 0
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Marek Maksymczak, Using Words and Images in Fight. Leszek Sobocki’s ‘Warning Signs’ , Biuletyn Historii Sztuki: Vol. 82 No. 3 (2020): numer zwykły