Współczesne malarstwo obce w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie (1861–1914)

artykuł recenzowany

Dariusz Konstantynów

d.konstantynow@ug.edu.pl
Gdańsk, Instytut Historii Sztuki UG (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2064-5677

Abstrakt

W artykule podjęto próbę analizy wystaw współczesnego malarstwa obcego mających miejsce w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych od pierwszego roku jego działalności (1861) do wybuchu I wojny światowej. Na podstawie pełnej kwerendy prasy warszawskiej tego czasu udało się doprecyzować i uzupełnić ustalenia Janiny Wiercińskiej odnośnie do malarzy i dzieł obcych prezentowanych w Zachęcie, opisać okoliczności ich pojawiania się w Warszawie oraz mechanizmy i kryteria doboru obrazów zagranicznych, jakimi kierował się Komitet TZSP, a także przedstawić ocenę tej części wystawienniczej działalności Zachęty przez ówczesnych krytyków i publicystów.

 



Słowa kluczowe:

Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, życie artystyczne Warszawy w XIX wieku, wystawy sztuki, wystawy malarstwa obcego, handel sztuką, krytyka artystyczna

Huemer, Christian. „Charles Sedelmeyer (1837–1925). Kunst und Spekulation am Kunstmarkt in Paris”. Belvedere, nr 2 (1999): 4–19.
  Google Scholar

Huemer, Christian. „Charles Sedelmeyer’s Theatricality. Art and Speculation in Late 19th-Century Paris”. W: Artwork Through the Market. The Past and the Present, redakcja Ján Bakoš, 109–123. Bratislava: VEDA, 2004.
  Google Scholar

Płażewska, Magdalena. „Warszawski Salon Aleksandra Krywulta (1880–1906)”. Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie 10 (1966): 297–422.
  Google Scholar

Sosnowska, Joanna. „Czyja była Zachęta?”. W: Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych. Materiały sesji, redakcja Joanna Sosnowska, 29–42. Warszawa: [Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych], 1993.
  Google Scholar

Świtek, Gabriela. „«Okno ku Zachodowi». Kilka uwag o wystawach sztuki zagranicznej w warszawskiej Zachęcie (1900–1914)”. W: Artyści i Kraków. Studia ofiarowane Tomaszowi Gryglewiczowi, redakcja Jan K. Ostrowski et al., 307–312. Kraków: Universitas Jagellonica Cracoviensis, 2022.
  Google Scholar

Wiercińska, Janina. Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860–1914. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN, 1969.
  Google Scholar

Wiercińska, Janina. Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Zarys działalności. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN, 1968.
  Google Scholar

Wild, Barbara. „Charles Sedelmeyer. Ein österreichischer Kunsthändler macht Karriere in Paris”. Parnass, nr 3 (1994): 76–80.
  Google Scholar

Zawadzka, Aleksandra. „Juliusz Herman (1858–1933) – warszawski kolekcjoner, artysta i przedsiębiorca”. Cenne – Bezcenne – Utracone 26, nr 1–2 (2024): 56–61.
  Google Scholar

Žerovc, Beti. „Savani na Prvi razstavi slovenskih umetnikov v Trstu leta 1907”. Acta Historiae Artis Slovenica 14 (2009): 85–105.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-10-23

Cited By / Share

Konstantynów, D. (2025). Współczesne malarstwo obce w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie (1861–1914). Biuletyn Historii Sztuki, 87(3), 191–224. https://doi.org/10.36744/bhs.4317

Autorzy

Dariusz Konstantynów 
d.konstantynow@ug.edu.pl
Gdańsk, Instytut Historii Sztuki UG Polska
https://orcid.org/0000-0003-2064-5677

Dariusz Konstantynów jest historykiem sztuki, pracownikiem Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego. Zajmuje się historią polskiego życia artystycznego XIX – 1. połowy XX w., a także związkami między sztukami wizualnymi a polityką i ideologią.



Statystyki

Abstract views: 85
PDF downloads: 35


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Dariusz Konstantynów

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W numerach od 1/2019 do 4/2022 wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.