Muzeum Pozostałości Wojennych w Ho Chi Minh – w procesie nieustannych zmian narracji historycznej i modyfikowania pamięci

Karolina Łabowicz-Dymanus

konteksty@ispan.pl
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-8300-0548

Abstrakt

Autorka poddała analizie dynamiczne zmian w obrębie polityki historycznej i pamięci kulturowej na przykładzie Muzeum Pozostałości Wojennych w Ho Chi Minh, skupiając się na jego roli w ciągłej ewolucji wietnamskiej narracji historycznej i zbiorowej pamięci o wojnie 1945-1975. Poprzez analizę dostosowania muzeum do zmieniających się krajobrazów politycznych i międzynarodowych percepcji, badanie ujawnia, jak zmiany w krajowej i zagranicznej polityce Wietnamu wpłynęły na dyskurs muzeum. Autorka, podkreśliła interakcję między państwową polityką historyczną, globalną geopolityką a oczekiwaniami odwiedzających, prowadzących do zniuansowanej rekonfiguracji ekspozycji muzealnych. Ta reewaluacja reprezentuje szerszy wysiłek zrównoważenia tożsamości narodowej z globalnymi narracjami, odzwierciedlając złożony proces pamiętania i interpretacji dziedzictwa wojny.


Słowa kluczowe:

Muzeum Pozostałości Wojennych, narracja historyczna, pamięć zbiorowa, polityka historyczna Wietnamu, globalna geopolityka, wojna wietnamska, tożsamość narodowa, turystyka międzynarodowa, propaganda, percepcja, narracja muzealna

Berinsky, Adam J. In Time of War. Understanding American Public Opinion from World War II to Iraq. Chicago: University of Chicago Press, 2009.
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226043463.001.0001   Google Scholar

Butler, Richard, and Wantanee Suntikul. “Tourism and War. An ill wind?” In Tourism and War, edited by Richard Butler, and Wantanee Suntikul, 17-30. London-New York: Routledge, 2013, [ebook].
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203107706   Google Scholar

Clair, Jean, Kryzys muzeów. Globalizacja kultury. Przeł. J. M. Kłoczowski, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2009.
  Google Scholar

Clifford, James. Routes Travel and Translation in the late Twentieth Century. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1997.
  Google Scholar

Clinton, William J. Remarks Announcing the Normalization of Diplomatic Relations with Vietnam, 11 lipca 1995, http://www.presidency.ucsb.edu/ws/?pid=51605.
  Google Scholar

Daston, Lorraine. “The coming into Being of Scientific Objects.” In Biographies of Scientific Objects, edited by Lorraine Daston, 1-14. Chicago: University of Chicago Press, 2006.
  Google Scholar

Huyssen, Andreas. “Present Pasts: Media, Politics, Amnesia.” In Present Pasts. Urban Palimpsests and the Politics of Memory, edited by Andreas Huyssen, 11-29. Stanford California: Stanford University Press, 2003.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781503620308-003   Google Scholar

Institute of Medicine, Blue Water Navy Vietnam Veterans and Agent Orange Exposure, 47-50. Washington, DC: The National Academies Press, 2011, https://doi.org/10.17226/13026.
DOI: https://doi.org/10.17226/13026   Google Scholar

Korzeniewski, Bartosz. „Wystawy historyczne jako nośnik pamięci na przykładzie wystaw o zbrodniach Wehrmachtu.” Kultura Współczesna 53, no. 3 (2007): 68 – 84.
  Google Scholar

Laderman, Scott. “From the Vietnam War to the War on Terror. Tourism and the Martial Fascination.” In Tourism and War, edited by Richard Butler, and Wantanee Suntikul, 48-59. London-New York: Routledge, 2013, [ebook].
  Google Scholar

Lepore, Herbert P. “The Coming of Age. The Role of the Helicopter in the Vietnam War,” Army History 29 (1994): 29-36.
  Google Scholar

MacGregor, Neil. “A Pentecost in Trafalgar Square.” In Whose Muse? Art Museums and the Public Trust, edited by James Cuno, 27-48. Princeton: Princeton University Press, 2004.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780691188683-003   Google Scholar

Moore, Kevin. Museum and Popular Culture. Leicester: Bloomsbury Publishing, 1997.
  Google Scholar

Ostaszewski, Piotr. Wietnam. Najdłuższy konflikt powojennego świata 1945-1975. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2000.
  Google Scholar

Ray, Michael. “My Lai Massacre. United States-Vietnamese History.” In Encyclopaedia Britannica. https://www.britannica.com/event/My-Lai-Massacre.
  Google Scholar

Schwenkel, Christina. The American War in Contemporary Vietnam. Transnational Remembrance and Representation. Bloomington: Indiana University Press, 2009.
  Google Scholar

Spector, Ronald H. “Vietnam War 1954-1975.” In Encyclopaedia Britannica. https://www.britannica.com/event/Vietnam-War.
  Google Scholar

Sherman, Daniel J., and Irit Rogoff, “Introduction: Frameworks for Critical Analysis.” In Museum Culture. Histories, Discourses, Spectacles, edited by Daniel J. Shermen and Irit Rogoff, ix-xx. London: Routledge, 2004.
  Google Scholar

Weil, Stephen E. “Rethinking the Museum: An Emerging New Paradigm.” In Reinventing the Museum. Historical and Contemporary Perspectives on the Paradigm Shift, edited by Gail Anderson, 74–79. Maryland: AltaMira Press, 2004.
  Google Scholar

Witcomb, Andrea. Re-Imagining the Museum: Beyond the Mausoleum. London-New York: Routledge, 2003.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203361023   Google Scholar

Ziębińska-Witek, Anna. Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2011.
  Google Scholar

Zolberg, Vera L. “An Elite Experience for Everyone. Art Museums, the Public, and Cultural Literacy.” In Museum Culture. Histories, Discourses, Spectacles, edited by Daniel J. Shermen and Irit Rogoff, 49-65. London: Routledge, 2004.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-12-23

Cited By / Share

Łabowicz-Dymanus, K. (2024) „Muzeum Pozostałości Wojennych w Ho Chi Minh – w procesie nieustannych zmian narracji historycznej i modyfikowania pamięci”, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 346(3), s. 62–68. doi: 10.36744/k.2592.

Autorzy

Karolina Łabowicz-Dymanus 
konteksty@ispan.pl
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-8300-0548

 

Karolina Łabowicz-Dymanus – prowadzi Pracownię Dokumentacji Sztuk Wizualnych ISPAN; specjalizuje się w sztuce XX i XXI wieku, w teoriach postkolonialnych i postzależnościowych oraz globalnych procesach modernizacyjnych w teorii sztuki, sztuce oraz ich instytucjach. Autorka tekstów z zakresu teorii sztuki i polityki kulturalnej, od lat uczestniczy w projektach poświęconych współczesnej sztuce estońskiej (np. Cultural Heterologies and Democracy Culture in the Baltic Countries in the 1990s). Obecnie prowadzi badania nad wymianą artystyczną pomiędzy PRL i krajami socjalistycznej Azji w latach 50. XX wieku.



Statystyki

Abstract views: 82
PDF downloads: 74