Les Nouveaux commanditaires – nowi mocodawcy?
Abstrakt
Tekst analizuje model Les Nouveaux commanditaires przedstawiony w roku 1991 przez francuskiego artystę Françoisa Hers´a. Propozycja Hers´a miała na celu zdemokratyzowanie sztuki i umożliwienie każdej osobie lub grupie zainicjowanie procesu twórczego lub zamówienia dzieła sztuki. W swoim krótkim manifeście-protokole Hers nakreślił jedynie ogólne zasady tego alternatywnego sytemu. Przytaczając trzy wybrane projekty, staram się krytycznie odnoszę się do części założeń, ale także kreślę potencjał tej propozycji. Tekst zawiera zawiera także pierwsze polskie tłumaczenie protokołu.
Słowa kluczowe:
Les Nouveaux commanditaires, krytyka instytucjonalna, zwrot edukacyjny, Nowi PatroniBibliografia
Beitl, Matthias Jaschke, Beatrice, and Sternfeld, Nora. Gegenöffentlichkeit organisieren : kritisches Management im Kuratieren. Berlin : Walter de Gruyter GmbH & Co. KG, 2019.
Google Scholar
Douroux, Xaviera and Hers, François. Art Without Capitalism, Dijon : les press du réel, 2013.
Google Scholar
Gohlke, Gerrit and Koch, Aleksander. Neue Auftraggeber. Kunst im Bürgerauftrag. Leipzig :Spector Books, 2022.
Google Scholar
von Hantelmann, Dorothea, “Affluence and Choice. The Social Significance of the Curatorial”. In Cultures of the Curatorial” edited by Beatrice von Bismarck, Jörn Schafaff, Thomas Weski. 41-51. Berlin : Sternberg Press, 2012.
Google Scholar
Martin, James.Chantal Mouffe : Hegemony, Radical Democracy, And The Political. London : Taylor Francis 2013.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203788905
Google Scholar
O’Neil, Paul. The Culture of Curating and the Curating of Culture(s), Cambridge MA : MIT Press, 2012.
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka Kiliankonteksty@ispan.pl
a:1:{s:5:"pl_PL";s:26:"Freie Universität Berlin ";} Polska
Agnieszka Kilian – kuratorka wystaw, autorka i redaktorka publikacji. Jej praktyka koncentruje się na długofalowych programach kuratorskich, w których eksploruje różne formy wiedzy i praktyk oraz ich społecznego uwarunkowania. Łącząc formaty wystaw i programów towarzyszących oraz edukacyjnych, poszukuje nowych modeli instytucjonalnych, które będą miały charakter nie tylko partycypacyjny, lecz także emancypacyjny i inkluzywny. Współpracowała między innymi z berlińską instytucją nGbK oraz oddolną inicjatywą Moabit Mountain College. W 2017 roku została zakwalifikowana w międzynarodowym konkursie do programu Art Matters, organizowanego przez Tate Modern w Londynie. Ostatnio współkuratorowała dwuletni program Artistic Ecologies: New Compasses, Tools and Alliances w Berlinie. Od sierpnia 2024 roku dyrektorka Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku.
Statystyki
Abstract views: 58PDF downloads: 45
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Agnieszka Kilian

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.