Ból bez sensu
Ryszard Koziołek
ryszard.koziolek@us.edu.plInstytut Polonistyki, Uniwersytet Śląski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-8845-233X
Abstrakt
Artykuł prowadzi refleksję o przyczynach trudnej dyskursywizacji bólu, pomimo jego powszechnej obecności w ludzkim życiu oraz w dyskursach wielu dyscyplin. Problem hermeneutyczny wynika m.in. z faktu radykalnej indywidualność doświadczenia bólu oraz jego nie referencyjności. W symboliczny ujęciu problem przybiera formę trójkąta, w którym indywidualne doświadczenie zajmuje jego ciemne wnętrze, a trzy boki blokują jego sensowną komunikację. Pierwszą z nich jest niereferencyjność bólu: nie posiada on intersubiektywnego odniesienia, które pozwalałoby na jego obiektywizację i uspołecznienie bólu. Drugą przeszkodą w komunikacji bólu jest jego nagłość i imperatyw artykulacji. Ciało bolące w naturalny sposób dąży do wyrażenia swojego stanu, czy to poprzez mowę, czy przez inne formy ekspresji. Jednakże sam akt artykulacji nie prowadzi do skutecznej komunikacji, gdyż ból, mimo swojej oczywistości dla doświadczającego, pozostaje trudno pojmowalny dla innych. Trzecia przeszkoda to strukturalna niewyrażalność bólu w języku, którego formy i środki pozostają nieadekwatne wobec rzeczywistego doświadczenia. W obliczu tego impasu wyrażania bólu sztuka okazuje się jedynym medium pozwalającym na otwarcie szczeliny sensu w zamkniętym dla języka doświadczeniu cierpiącego ciała.
Słowa kluczowe:
ból, przedstawienie, sens, niszczenie językaBibliografia
Bauman, Zygmunt, Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika 1995.
Google Scholar
Bonowicz, Wojciech, Dziennik pocieszenia. Kraków: Wydawnictwo Znak 2024.
Google Scholar
Delsol, Chantal, Koniec świata chrześcijańskiego. Przełożył Piotr Napiwodzki. Kraków: Wydawnictwo WAM 2023.
Google Scholar
Herbert, Zbigniew, Pal, Podróż do Krakowa, Wstyd. W tegoż: Wybór poezji. Wstęp i opracowanie Małgorzata Mikołajczak. Wrocław: Ossolineum 2018.
Google Scholar
Kafka, Franz, Wyrok. Przełożył Juliusz Kydryński. W tegoż: Wybór prozy Wstęp i opracowanie Łukasz Musiał. Wrocław: Ossolineum 2018.
Google Scholar
Konopnicka, Maria, Anusia. W: tejże Nowele, t. 1. Opracowała Alina Brodzka. Warszawa: Czytelnik, 1962.
Google Scholar
Miłosz, Czesław, Rodzinna Europa. Paryż: Instytut Literacki 1980.
Google Scholar
Nietzsche, Fryderyk, Wiedza radosna. Przełożyła Małgorzata Łukasiewicz. Gdańsk: słowo/ obraz terytoria 2008.
Google Scholar
Nietzsche, Fryderyk, Notatki z lat 1887-1889, w tegoż: Dzieła wszystkie, t. 13. Przełożył Paweł Pieniążek. Łódź: oficyna, 2012.
Google Scholar
Różewicz, Tadeusz, Francis Bacon czyli Diego Velázquez na fotelu dentystycznym. W tegoż: Wybór poezji. Wstęp i opracowanie A. Skrendo. Wrocław: Ossolineum 2016.
Google Scholar
Scarry, Elaine, Ból. Konstruowanie i dekonstruowanie świata w obliczu cierpienia. Przekład Joanna Bednarek. Warszawa: PWN 2019.
Google Scholar
Sienkiewicz, Henryk, Pan Wołodyjowski. Warszawa: PIW 1964.
Google Scholar
Sontag, Susan, Widok cudzego cierpienia. Przełożył Sławomir Magala. Kraków: Wydawnictwo Karakter 2010.
Google Scholar
Autorzy
Ryszard Koziołekryszard.koziolek@us.edu.pl
Instytut Polonistyki, Uniwersytet Śląski Polska
https://orcid.org/0000-0002-8845-233X
Ryszard Koziołek – literaturoznawca, eseista, profesor w Instytucie Polonistyki Uniwersytetu Śląskiego. W 2010 roku otrzymał Nagrodę Literacką Gdynia w kategorii „Eseistyka” za książkę Ciała Sienkiewicza. Studia o płci i przemocy. Członek jury Nagrody Literackiej Nike w latach 2012–2015. Stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”, „Polityki” i radia Nowy Świat. W 2016 roku jego książka Dobrze się myśli literaturą została uhonorowana Śląskim Wawrzynem Literackim. W 2017 roku otrzymał Nagrodę im. Kazimierza Wyki za wybitne osiągnięcia w dziedzinie eseistyki oraz krytyki literackiej i artystycznej. Ostatnio opublikował książkę Czytać, dużo czytać (2023).
Statystyki
Abstract views: 10PDF downloads: 24
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Ryszard Koziołek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.