Art as the Source of Suffering

Peer-reviewed article

Mieczysław Juda

mjuda@asp.katowice.pl
Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-0220-3712

Abstract

This text pertains to the motif of the association of art and suffering, albeit in a variant up to now not realised / ignored / bypassed, in which artefacts, as a rule described in a wide circuit and consensual acceptance as works of art, become the object of negative and, upon occasions, even violent reactions, cause a tumult and heated and highly emotional disputes, as well as the use of excluding language, and, generaly speaking, produce an impression / reaction that they as such are a source of the suffering of their recipients / preceptors. The text achieves this by means of three steps: I. Map – a definition of the problem together with the domains of its occurrence, II. Territory – examples from the domain of art, somewhat canonical within the objective question and themselves the object of antagonistic tension, III. Response –  answering the question “for what purpose” and indicating reasons for the recorded state of things produce such a result by referring to its own conception of a work of art envisaged as an interaction of cultural biographies. Coda IV closes the text.


Keywords:

art, suffering, work of art, cultural biography

Akcja (Wywiad radiowy z The Guerilla Art Action Group dla sieci WBAI, nadany 1 maja 1970, [w:], Zmierzch estetyki rzekomy czy autentyczny, opr. S.Morawski, t.II, Czytelnik Warszawa 1987, s.274-283.
  Google Scholar

Antos, Janusz, Praktykowanie utopii. O związkach modernistycznych abstrakcji z kolami i „Dzienników” Wojciecha Ćwiertniewicza, [w:], Akademia 2007+, red. Mieczysław Juda, Folia Academiae, Katowice 2009, s.39-53.
  Google Scholar

Boulez, Pierre, Mémoire et création II, wykład w Collège de France, Paris 1989/1990.
  Google Scholar

Bourdieu, Pierre, Reguły sztuki: geneza i struktura pola literackiego, przeł.A.Zawadzki, Universitas Kraków 2001.
  Google Scholar

Tegoż, Dystynkcja: społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. P.Biłos, WN Scholar Warszawa 2005.
  Google Scholar

Brach-Czaina, Jolanta, Etos nowej sztuki, PWN Warszawa 1984.
  Google Scholar

Co daje mediacja sztuki, red. Daria Milecka, ASP Wrocław 2019.
  Google Scholar

Croce, Benedetto, Zarys estetyki, przekł. zbior. pod kier. S.Gniadka, PWN Warszawa 1962.
  Google Scholar

Danto, Artur, The Artworld, „The Journal of Philosophy”, Oct.15, 1964, s.571-584.
  Google Scholar

Debord, Guy, Społeczeństwo spektaklu, przeł. A.Ptaszkowska, Słowo/Obraz Terytoria Gdańsk 1998.
  Google Scholar

Deleuze, Gilles, Różnica i powtórzenie, KR Warszawa 1997.
  Google Scholar

Dickie, George, Art and Aesthetic: An Institutional analysis, Cornell University Press, 1974, Dickie, George, Art and Value, Blackwell Publishers, 2001.
  Google Scholar

Tegoż, Art and Value, Blackwell Publishers, 2001.
  Google Scholar

Duniec, Krystyna, Krakowska, Joanna, Soc, sex i historia, WKP Warszawa 2014.
  Google Scholar

Foster, Hal, Krauss, Rosalind, i.in., Sztuka po roku 1900. Modernizm, antymodernizm, postmodernizm, Arkady Warszawa 2023.
  Google Scholar

Greenberg, Clement, Avant-Garde and Kitsch, „Partisan Review” 6:5 (1939), s.34-49.
  Google Scholar

Hortus electronicus, red. Mieczysław Juda, Folia Academiae Katowice 2019.
  Google Scholar

https://youtu.be/6c_ckeE2uYA?si=Os9GaOc71OUtUyPn,
  Google Scholar

https://youtu.be/ScexdyMUcS0?si=tkdiCPHLmc_j2wM2
  Google Scholar

https://youtu.be/xioRP0tHigU?si=RBqOE7BVWfilJUAc
  Google Scholar

Ingarden, Roman, O dziele literackim: badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury, PWN Warszawa 1960.
  Google Scholar

Tegoż, Spór o istnienie świata, PWN Warszawa 1961.
  Google Scholar

Tegoż, Studia z estetyki, PWN Warszawa 1970.
  Google Scholar

Jewtuch, Katarzyna, Pornografia współczesna, SBPiEP Trikster Wrocław 2017.
  Google Scholar

Juda, Mieczysław, Między transcendencją a immanencją: to, co etyczne, to, co estetyczne, [w:] Przestrzenie międzyprzestrzeni [hommage à Otto Freundlich] red. Roman Lewandowski, Folia Academiae, Katowice 2020, s.49-65.
  Google Scholar

Tegoż, O intymnym związku sztuki z socjologią, [w:] Specyfika formy czy specyfika treści? Studia z zakresu socjologii sztuki, red. Ł.Trembaczowski, Folia Academiae Katowice 2017, s.125-150.
  Google Scholar

Kandinsky, Wassily, O duchowości w sztuce, przeł. S.Fijałkowski, PGS Łódź 1996.
  Google Scholar

Tegoż, Punkt i linia a płaszczyzna, przeł. S.Fijałkowski, PIW Warszawa 1986.
  Google Scholar

Kristeva, Julia, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, WUJ Kraków 2008.
  Google Scholar

Lévy, Pierre, Drugi potop, [w:], Nowe media w komunikacji społecznej XX w., red. M.Hopfinger, Oficyna Naukowa Warszawa 2005, s.374.
  Google Scholar

Lewandowski, Roman, Efekt pasażu. Konfrontacje i negocjacje tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych, Folia Academiae Katowice 2018.
  Google Scholar

Ligon, Glenn, Notes on the Margins of the https://www.guggenheim.org/artwork/10382
  Google Scholar

Lisok, Marta, Głębokie słuchanie, BWA Katowice 2019.
  Google Scholar

Markowska, Anna, Artysta w drodze, Sir Richard Long Doctor Honoris Causa, Katowice 2024, s.11-31.
  Google Scholar

Mattanza, Alessandra, Street Art. Wielcy artyści i ch wizje, Arkady Warszawa 2020.
  Google Scholar

Morawski, Stefan, Niewdzięczne rysowanie mapy: o postmodernie (izmie) i kryzysie kultury, UMK Toruń 1999.
  Google Scholar

Nieczyporowski, Roman, Sztuka Nobuyoshi Araki, czyli dylematy wykładowcy historii sztuki, [w:] Akademia 2007+, red. M.Juda, Folia Academiae Katowice 2009, s.53-67.
  Google Scholar

Passeron, Jean-Claude, Bourdieu, Pierre, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, PWN Warszawa 1990.
  Google Scholar

Porczak, Antoni, Sztuka przesunięta. Shiftart, [w:] Akademia 2007+, red. Mieczysław Juda, Folia Academiae Katowice 2009, s.297-294.
  Google Scholar

Rancière, Jacques, Estetyka jako polityka, WKP Warszawa 2007.
  Google Scholar

Sławek, Tadeusz, Richard Long - który idzie, [w:] Sir Richard Long Doctor Honoris Causa, ASP Katowice 2024, s.31-45.
  Google Scholar

Sloterdijk, Peter, Kryształowy pałac, WKP Warszawa 2011.
  Google Scholar

Sztabiński, Grzegorz, Inne idee awangardy. Wspólnota, wolność, autorytet, Wydawnictwo Neriton Warszawa 2011.
  Google Scholar

Świdziński, Jan, Art as Contextual Art, Galerie S.Petri Lund 1976.
  Google Scholar

Tegoż, Sztuka jako sztuka kontekstualna, Galeria Remont Warszawa 1977.
  Google Scholar

Toscani, Oliviero, Reklama - uśmiechnięte ścierwo, Delta W-Z Warszawa 1997.
  Google Scholar

Turowski, Andrzej, Wielka utopia awangardy, PWN Warszawa 1990.
  Google Scholar

Wölfin, Heinrich, Podstawowe pojęcia historii sztuki, przeł. D.Hanulanka, Ossolineum Wrocław 1962.
  Google Scholar

Woronow, Iwona, Romantyczna idea korespondencji sztuk. Stendhal, Hoffman, Baudleaire, Norwid, WUJ, Kraków 2008.
  Google Scholar

Zieliński, Tadeusz, Grecja niepodległa, KiW Warszawa 1958.
  Google Scholar


Published
2025-04-29

Cited by

Juda, M. (2025) “Art as the Source of Suffering”, Konteksty, 348(1), pp. 108–117. doi: 10.36744/k.3722.

Authors

Mieczysław Juda 
mjuda@asp.katowice.pl
Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach Poland
https://orcid.org/0000-0002-0220-3712

Mieczysław Juda – doktor nauk humanistycznych. W latach 2001–2023 kierownik Zakładu Teorii i Historii Sztuki ASP w Katowicach. Stypendysta rządu francuskiego, członek senatu ASP i kapituły Medalu ASP. Członek i wieloletni Prezes Zarządu Towarzystwa Przyjaciół NOSPR (Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia) w Katowicach. Redaktor szeregu publikacji i autor artykułów z zakresu teorii sztuki, filozofii oraz cyberkultury.



Statistics

Abstract views: 11
PDF downloads: 24