Homo Patiens
On “The Land of Silence and Darkness”
Abstract
This essay is dedicated to Werner Herzog's documentary film Land of Silence and Darkness. From the life of the deaf Fini Straubingen (1971). It is a chapter of a doctoral thesis entitled Documentary film as (anthropological) essay? The work of Werner Herzog (Institute of Ethnology and Cultural Anthropology, Jagiellonian University, supervisor: Prof. Dariusz Czaja, 2024). The text is a detailed analysis and interpretation of Herzog's film. The author recalls the origins of the film, its previous interpretations (e.g. by William F. Wert), which he places in the broader context of the German director's oeuvre and his approach to documentary filmmaking. Despite the passage of time, Land of Silence and Darkness still proves to be an extraordinarily insightful study telling the story of the deaf-blind, of an existence we cannot understand, about the loneliness and oblivion that comes from constantly being in silence and darkness (although it is neither total silence nor absolute darkness), about the impossibility of understanding and expressing oneself, the consequence of which is the isolation of the deaf-blind. The humanist message of the documentary is all too clear, and the perspective adopted is close to committed anthropology.
Keywords:
Herzog, documentary film, deafblindReferences
Canguilhem G., Normalne i patologiczne, przekład P. Pieniążek, Gdańsk 2000.
Google Scholar
Cassirer E., Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, przekład A. Staniewska, Warszawa 1998.
Google Scholar
Dunaj M., GŁUCHY-ŚWIAT. Głuchota w perspektywie antropologii zaangażowanej, Łódź 2015.
Google Scholar
Deleuze G., : Kino 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas, przekład J. Margański, Gdańsk 2008.
Google Scholar
Frankl, V. E. Homo Patiens, przełożyli R. Czarnecki i . Morawski, Warszawa 1984.
Google Scholar
Keller H., Historia mojego życia, przekład J. Sujkowska, Warszawa 1978.
Google Scholar
Lévi-Strauss C., Surowe i gotowane, przekład M. Falski, Warszawa 2010.
Google Scholar
Herzog W., A Guide for the Perplexed. Conversations with Paul Cronin, Ferrar, Straus and Giroux, New York, 2014.
Google Scholar
Herzog. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa.
Google Scholar
Lévinas E, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, Warszawa 1998.
Google Scholar
Sacks O., Zobaczyć głos. Podróż do świata ciszy, przekład A. Małaczyński, Poznań 2011.
Google Scholar
Stanisławski K., Werner Herzog, Warszawa 2012.
Google Scholar
Stainer G., Poezja myślenia. Od starożytnych Greków do Celana, przełożył B. Baran, Warszawa 2016.
Google Scholar
Steiner G., Po wieży Babel, przekład Olga i Wojciech Kubińscy, Warszawa, 2018.
Google Scholar
Świat osób głuchoniewidomych. Wyznania współczesności, red. E. Domagała-Zyśk,
Google Scholar
G. Wiącek, M. Książek, Lublin 2017.
Google Scholar
Werner Herzog, red. M. Behlert, Kraków, 1994.
Google Scholar
Authors
Szymon Uliaszszymon.uliasz@gmail.com
brak Poland
Szymon Uliasz – antropolog kultury i filmowiec, autor teledysków i krótkich form eksperymentalnych, doktor nauk humanistycznych. Jako reżyser zrealizował trzy filmy dokumentalne: Pogłosy, powidoki (2011), Błędne mapy (2014), Ucho wewnętrzne (2016). Film fabularny Ścinki (2012) otrzymał nagrodę im. Andrzej Munka przyznawaną przez Szkołę Filmową w Łodzi za debiut reżyserski. W latach 2015–2021 prowadził zajęcia poświęcone filmowi dokumentalnemu w IEiAK UJ, w latach 2021–2023 audycję Piosenki snu w Radiu Klang w Chorzowie. Mieszka w Krakowie (szymonuliasz.pl).
Statistics
Abstract views: 10PDF downloads: 14
License
Copyright (c) 2025 Szymon Uliasz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.