„Przywołuję śmierć, ona nie chce przyjść…”
Cierpienie w tekstach flamenco
Paulina Bojarska
p.bojarska@uw.edu.plInstytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich, Wydział Neofilologii UW (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4401-3527
Abstrakt
Tematem artykułu są teksty pieśni flamenco, wyrażające cierpienie. Autorka przedstawia historię sztuki flamenco, pisze o jej związkach z kulturą Andaluzji, o mitycznej cygańskości. Przybliża teorię Luisa Lavaur’a o wpływie romantyzmu na estetykę flamenco. Śpiewana w dialekcie andaluzyjskim poezja flamenco, ma charakterystyczną, często archaiczną formę. Przenikają się w niej teksty o ludowym rodowodzie i poezja uznawana za wysoką. Przytoczone teksty wybranych trzech tradycyjnych stylów flamenco wyrażają trudy ludzkiej kondycji, mówią o cierpieniu w jego różnych odcieniach.
Słowa kluczowe:
pieśni flamenco, cierpienie, poezja oralna, soleá, petenera, seguiriyaBibliografia
J. L. Blanco Garza. J.L. Rodríguez Ojeda, F. Robles Rodríguez, Las letras del cante flamenco, Signatura Flamencoa, Sevilla, 2004.
Google Scholar
P. Bojarska, Vidalita flamenca, el cante nacido de una canción del folclore rioplatense, Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos UW, Warszawa, 2021.
Google Scholar
A. Contreras, „Petenera”, w: Canciones flamencas [Youtube], 16.11.2015.
Google Scholar
C. Cruces Roldán, “Antonio Machado y Álvarez «Demófilo»: ciencia del folclore y copla flamenca, w: Cultura, Lenguaje y Representación, Vol. XXIX, Universitat Jaume I, 2020, s. 7-23.
DOI: https://doi.org/10.6035/CLR.2020.24.1
Google Scholar
C. Cruces Roldán, La Niña de los Peines. El mundo flamenco de Pastora Pavón, Almuzara, Sevilla, 2009
Google Scholar
C. Cruces Roldán, Antropología y Flamenco. Más allá de la Música (III), Signatura Ediciones, Sevilla, 2003.
Google Scholar
CURAO, Manuel (ed.) Los Flamencos hablan de sí mismos III, Universidad Internacional de Andalucía, Sevilla, 2007.
Google Scholar
J.M. Gamboa, F. Núñez, Flamenco de la A a la Z. Diccionario de términos del flamenco, Espasa Calpe, Madrid, 2007.
Google Scholar
C. Linares, “Petenera de la Niña de los Peines”, w: La mujer en el cante, [CD], Mercury, 1996.
Google Scholar
F.García Lorca, “Juego y la teoría del duende”, w: J.J. León (wyd.) Juego y la teoría del duende. Estudio y edición crítica, Athenaica, Sevilla, 2018, 125.
Google Scholar
L. Lavaur, Teoría romántica del cante flamenco, 1-sz wyd. 1976, Signatura Ed., Sevilla, 1999.
Google Scholar
A. Machado y Álvarez, Cantes Flamencos. Colección escogida, Biblioteca de El Motín, Imprenta Popular, Madrid, 1887.
Google Scholar
A. Machado y Álvarez, Colección de Cantes Flamencos recojidos y anotados por Demófilo, Imprenta El Porvenir, Sevilla, 1881.
Google Scholar
M. Machado, Cante jondo, 1 wyd. 1916, Nortesur, Barcelona, 2008.
Google Scholar
J.L. Navarro García, Historia del baile flamenco, vol. V, Signatura Ed., Sevilla, 2008.
Google Scholar
F. Pereira, „Los cantes que duelen son la seguiriya y la soleá”, w: Diario de Jerez, 2.03.2014.
Google Scholar
M. Ropero Núñez, “Prólogo”, w: La madre y la compañera en letras flamencas, Signatura Ed., Sevilla, 2005, s.13.
Google Scholar
V. Sáez San José, M. Moreno Martínez, “«Hombre, gitano y dolor» en la Colección de cantes flamencos recogidos por Antonio Machado y Alvarez”, w: Archivo de la filología aragonesa, el. 34-35, 1984.
Google Scholar
G. Steingress, Flamenco Postmoderno: entre tradición y heterodoxia. Un diagnóstico sociomusicológico, Signatura Ed., Sevilla, 2006.
Google Scholar
Autorzy
Paulina Bojarskap.bojarska@uw.edu.pl
Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich, Wydział Neofilologii UW Polska
https://orcid.org/0000-0003-4401-3527
Paulina Bojarska – iberystka, tłumaczka, doktor nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa. Napisała doktorat o historii i poetyce Cantes de ida y vuelta (Pieśni wyjścia i powrotu), stylów flamenco inspirowanych tradycyjną muzyką różnych regionów Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Adiunktka w Instytucie Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się historią i tekstami flamenco oraz innych gatunków muzycznych obszaru języka hiszpańskiego, poezją oralną, kulturowymi relacjami między Hiszpanią a Ameryką Łacińską, kulturą afroamerykańską. Autorka monografii Vidalita flamenca, el cante nacido de una canción del folclore rioplatense (2021). Amatorsko zajmuje się tańcem i śpiewem flamenco.
Statystyki
Abstract views: 32PDF downloads: 31
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Paulina Bojarska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.