Marc Augé (1935–2023), Anthropologist of Contemporary Non-places
Jacek Pawlik
jacek.pawlik@uwm.edu.plUniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-2142-9976
Abstract
In the wake of the death of prominent French anthropologist Marc Augé, a participant in his seminars presents his profile and scientific achievements. This unconventional researcher and writer, affiliated with the École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS) in Paris, practiced independent anthropology to understand an era he considered unprecedented, characterized by an excess of space, the acceleration of time and the disappearance of otherness caused by globalization. The thematic scope of his work is very broad: power, witchcraft, rituals, the excesses of modernity, identity, oblivion, etc., as well as gardens, tourism, the bicycle or the Paris metro. In addition to scientific works related to field research and theoretical studies, Augé practiced essayism, which, starting from observational data, led to philosophical considerations. He believed that any ethnology leads to anthropology, which is inherently philosophical.
Keywords:
Marc Augé, anthropologyReferences
Georges Balandier, Le détour. Pouvoir et modernité, Fayard, Paris 1985.
Google Scholar
Georges Balandier, Le désordre. Éloge du mouvement, Fayard, Paris 1988.
Google Scholar
Georges Balandier, Le dédale. Pour en finir avec le XXe siècle, Fayard, Paris 1994.
Google Scholar
Magdalena Bartnik, „Przestrzenie niczyje” jako przedmiot zainteresowania etnologa, „Studia Socjologiczne” 2011, t. 201, nr 2, s. 217–223.
Google Scholar
François-René Chateaubriand, Geniusz chrześcijaństwa, przeł. Anna Loba, Klub Książki Katolickiej, Poznań 2003.
Google Scholar
Jean-Paul Colleyn, Jean-Pierre Dozon, Lieux et non-lieux de Marc Augé, „L’Homme” 2008, nr 185–186, s. 7–30.
Google Scholar
Comment je suis devenu ethnologue, red. Anne Dhoquois, Editions Le Cavalier Bleu, Paris 2008.
Google Scholar
Dominika Ćwierzyńska, Antropologia hipernowoczesności / in-terdyscyplinarność, „Przegląd Kulturoznawczy” 2012, t. 14, nr 4, s. 423–431.
Google Scholar
Émile Durkheim, Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii, przeł. Anna Zadrożyńska, PWN, Warszawa 1990.
Google Scholar
Jacques Le Goff, Au coeur de la reconnaissance..., „L’Homme” 2008, nr 185–189, s. 43–44.
Google Scholar
Françoise Héritier, Saisir l’insaisissable et le transmettre, „L’Homme” 2008, nr 185–189, s. 45–54.
Google Scholar
Claude Lévi-Strauss, Elementarne struktury pokrewieństwa, przeł. Maciej Falski, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 2011.
Google Scholar
Latifa Madani, Mort de Marc Augé, ethnologue et anthropolo-gue de renomée mondiale, www.humanite.fr/en-debat/anthropo-logie/mort-de-marc-auge-ethnologue-et-anthropologue-de-re-nommee-mondiale-804036, dostęp: 1.11.2023.
Google Scholar
Barnard Maupoil, La Géomancie à l’ancienne Côte des escla-ves, Institut d’Éthnologie, Paris 1943.
Google Scholar
Maud Navarre, „Je suis hors d’âge”. Entretien avec Marc Augé, „Sciences Humaines” 2015, nr 269, s. 32–33.
Google Scholar
Elisabeth Rudinesco, Un hymne à la liberté: Casablanca, „L’Homme” 2008, nr 185–186, s. 83–87.
Google Scholar
Authors
Jacek Pawlikjacek.pawlik@uwm.edu.pl
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Poland
https://orcid.org/0000-0003-2142-9976
Jacek Jan Pawlik SVD – prof. dr hab. nauk humanistycznych, etnolog, afrykanista; emerytowany pracownik Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie; członek Instytutu „Anthropos”. Prowadził intensywne badania terenowe w Afryce Zachodniej. Autor między innymi: Miasto kreatywnych ludzi. Mieszkańcy Lomé w obliczu wzrastającego ubóstwa (2016); Twórcza codzienność mieszkańców Lomé (2018); Ku nowej kulturze. Zmagania adaptacyjne (2020). Współredaktor Ritual and Celebration in Family and in Broader Societal Contexts (2023, specjalne wydanie czasopisma „Anthropos”).
Statistics
Abstract views: 116PDF downloads: 54
License
Copyright (c) 2024 Jacek Pawlik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.