Arrangement and Reaction
Bach – Bellmer – Wirpsza
Piotr Bogalecki
pbogalecki@gmail.comUniwersytet Śląski (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-6527-9765
Abstract
A comparative analysis of the works of Hans Bellmer (1902–1975) and Witold Wirpsza (1918–1985), referring to the passions of Johann Sebastian Bach (1685–1750). The purpose of this comparison is an attempt at grasping and outlining the foundations of the poetics of ars passionis via an analysis of the dialectic of emotional and affective reactions evoked by artistic representations of suffering (the titular impulse) and the precise construction of formal elements intended to represent and evoke such emotions (title arrangement). The functioning of this dialectic as well as the direction of avant-garde transformations of references to the tradition of past passion compositions are captured in an interpretation of two works in particular: a photograph taken in 1935 by Bellmer, referring to Matthias Grünewald’s Isenheim altarpiece, and the musical poem Prawnicy, derived from Wirpsza’s poem Faeton, completed in 1968.
Keywords:
Hans Bellmer, Witolda Wirpsza, Johann Sebastian Bach, passion, suffering, ars passionisReferences
Bellmer, Hans. Lalka. Tłumaczył Jacek S. Buras. W: Jeleński, Konstanty A. Bellmer albo Anatomia Nieświadomości Fizycznej i Miłości, 41-52. Gdańsk: Słowo/obraz Terytoria, 2013.
Google Scholar
Bellmer, Hans. Mała anatomia nieświadomości fizycznej albo anatomia obrazu. Przełożył Jan M. Kłoczowski. Lublin: M-druk, 1994.
Google Scholar
Bellmer, Hans. „Ojciec”. Tłumaczył Andrzej Urbanowicz. Opcje, nr 1-2 (1997): 77-78.
Google Scholar
Bellmer, Hans. Photographe. Paris: Filipacchi &Centre Georges Pompidou, 1983.
Google Scholar
Cyz, Tomasz. Pasja 20, 21. Powroty Chrystusa. Warszawa: Zeszyty Literackie, 2013.
Google Scholar
Czaja, Dariusz. Lekcje ciemności. Wołowiec: Czarne 2009.
Google Scholar
Eliot, Thomas Stearns. Tradycja i talent indywidualny. Przełożyła Helena Pręczkowska. W: Szkice literackie. Redakcja Witold Chwalewik, 1-12. Warszawa: PAX, 1963.
Google Scholar
Éluard, Paul. Mgliste gry lalki. Przełożyła Grażyna Szymczyk-Kluszczyńska, 40-68. W: Gry lalki. Hans Bellmer. Katowice 1902 – Paryż 1975. Wybór i opracowanie Andrzej Przywara, Adam Szymczyk. Gdańsk: Słowo/obraz Terytoria, 1998.
Google Scholar
Foster, Hal. “Armor Fou”. October 1991, vol 56: 64-97.
DOI: https://doi.org/10.2307/778724
Google Scholar
Foster, Hal. Compulsive Beauty. Cambridge, Mass.: MIT Press 1993.
Google Scholar
Foucault, Michel. [List do K.A. Jeleńskiego z dn. 24 stycznia 1967], 560. W: Jeleński, Konstanty A. Chwile oderwane. Opracowanie Piotr Kłoczowski. Gdańsk: Słowo/obraz Terytoria, 2010.
Google Scholar
Gardiner, John Eliot. Muzyka w zamku niebios. Portret Johanna Sebastiana Bacha. Przełożyła Katarzyna Matwiejczuk. Kraków: PWM, 2022.
Google Scholar
Hejmej, Andrzej. Muzyczność dzieła literackiego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2002.
Google Scholar
Jeleński, Konstanty A. Bellmer albo Anatomia Nieświadomości Fizycznej i Miłości. Gdańsk: Słowo/obraz Terytoria 2013.
Google Scholar
Kałuża, Anna. Wola odróżnienia. O modernistycznej poezji Jarosława Marka Rymkiewicza, Julii Hartwig, Witolda Wirpszy i Krystyny Miłobędzkiej. Kraków: Universitas, 2008.
Google Scholar
Krauss, Rosalind. Bachelors. Cambridge, Mass. – London: MIT Press, 1999.
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/1504.001.0001
Google Scholar
Kruszyna, Natalia. „Hans Bellmer w Katowicach, czyli prenatalne podziemie surrealisty, cz. 1”. Witkacy!, nr 2 (2021): https://witkacy.eu/wp/hans-bellmer-w-katowicach-czyli-prenatalne-podziemie-surrealisty-cz-1-natalia-kruszyna/
Google Scholar
Mahon, Alyce. Śmiać się pod nożem. Hans Bellmer i ciało jako anagram. Przełożył Paweł Polit, 147-168. W: Gry lalki. Hans Bellmer. Katowice 1902 – Paryż 1975. Wybór i opracowanie Andrzej Przywara, Adam Szymczyk. Gdańsk: Słowo/obraz Terytoria, 1998.
Google Scholar
Mianowski, Jarosław. Semantyka tonacji w niemieckich dziełach operowych XIII-XIX wieku. Toruń: Adam Marszałek, 2000.
Google Scholar
Mellers, Wilfrid. Bach and the Dance of God. London: Faber, 1980.
Google Scholar
Paquet, Marcel. Hans Bellmer. La chair et le temps. Bruxelles: Editions de la Clairière, 1979.
Google Scholar
Schweitzer, Albert. Jan Sebastian Bach. Przełożyli Maria Kurecka, Witold Wirpsza. Warszawa: WAB, 2009.
Google Scholar
Taylor, Sue. Hans Bellmer: The Anatomy of Anxiety. Cambridge Mass.: MIT Press, 2000.
Google Scholar
Webb, Peter. Short, Robert. Hans Bellmer. London: Quartet Books, 1985.
Google Scholar
Wierzbicki, Piotr. Boski Bach. Warszawa: Sic!, 2014.
Google Scholar
Wirpsza, Witold. Cząstkowa próba o człowieku i inne wiersze. Mikołów: Instytut Mikołowski, 2005.
Google Scholar
Wripsza, Witold. Faeton. Mikołów: Instytut Mikołowski, 2006.
Google Scholar
Wirpsza, Witold. Listy z oflagu. Opracował D. Pawelec. Szczecin: Zaułek Wydawniczy Pomyłka, 2015.
Google Scholar
Wirpsza, Witold. Liturgia. Berlin: Biblioteka Archipelagu, 1985.
Google Scholar
Wirpsza, Witold. Przesądy. Mikołów: Instytut Mikołowski, 2011.
Google Scholar
Wirpsza, Witold. Varia. Opracował Dariusz Pawelec. Mikołów: Instytut Mikołowski, 2016.
Google Scholar
Wirpsza, Witold. Zapiski datowane, bez porządku. Książnica Pomorska w Szczecinie, Dział Zbiorów Specjalnych, Archiwum M. Kureckiej i W. Wirpszy [dokument archiwalny].
Google Scholar
Authors
Piotr Bogaleckipbogalecki@gmail.com
Uniwersytet Śląski Poland
https://orcid.org/0000-0002-6527-9765
Piotr Bogalecki – doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Śląskiego, adiunkt w Instytutach Literaturoznawstwa i Polonistyki. Opublikował monografie: Niedorozmowy. Kategoria niezrozumiałości w poezji Krystyny Miłobędzkiej (2011), Szczęśliwe winy teolingwizmu. Polska poezja po roku 1968 w perspektywie postsekularnej (2016) oraz Wiersze-partytury w poezji polskiej neoawangardy. Białoszewski – Czycz – Drahan – Grześczak – Partum – Wirpsza (2020).
Statistics
Abstract views: 18PDF downloads: 21
License
Copyright (c) 2025 Piotr Bogalecki

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.