The Place of the Skull
The Painting of Suffering
Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk
paweldvg@gmail.comInstytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943
Abstract
The author takes a look at motifs from reflections about art developed by the artist-thinker Jacek Sempoliński, associated with the category of suffering. In doing so, he goes on the assumption that this particular category occupies a prominent place within the constellation of concepts of key significance for this vision of art and the creative act. It describes the existential condition of a man, a Christian, a homosexual, and an artist torn between the internalised social and religious non-acceptance of his sexual identity, on the one hand, and the fundamental need for love and erotic fulfilment, on the other. In Sempoliński’s reflections suffering appears also on a universal and abstract level as a condition for creativity in general or, at the very least, for rising above the average. It remains an element of a sui generis cosmology developed by this painter.
Keywords:
Jacek Sempoliński, skull, paintingReferences
Derrida, Jacques. Memoirs of the Blind. The Self-Portrait and Other Ruins, trans. Anne-Pascal. Braul1, Michael Naas. Chicago: University of Chicago Press, 1993.
Google Scholar
Eliade, Mircea. Traktat o historii religii, przeł. Jan Wierusz-Kowalski. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2009.
Google Scholar
Melbechowska-Luty, Aleksandra. Sen. Jacka Sempolińskiego (1927–2012) wspomina Aleksandra Melbechowska-Luty. „Art & Business” 2012, nr 10, s. 48-49.
Google Scholar
Ricœur, Paul. Soi-même comme un autre. Paris: Éditions du Seuil, 1990.
Google Scholar
Sempoliński, Jacek. A me stesso. Drogi i rozstaje twórczości. Wypisy z dzienników 1999–2008, wybór: Wiesław Juszczak. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2016.
Google Scholar
Sempoliński, Jacek. Władztwo i służba. Myśli o sztuce, wybór, oprac., wprow. Małgorzata Kitowska-Łysiak. Lublin: Biuro Wystaw Artystycznych w Lublinie, 2001.
Google Scholar
Wojtkiewicz, Ola. Jacek Sempoliński. II. Malarstwo. „Zeszyty Literackie” 2003, nr (1) 81, s. 178-180.
Google Scholar
Sławek, Tadeusz. Żaglowiec, czyli Przeciw swojskości. Wybór esejów. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2006.
Google Scholar
Authors
Paweł Drabarczyk vel Grabarczykpaweldvg@gmail.com
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski Poland
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943
Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk – adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor książki Gorączka i popiół. Imaginaria nowej sztuki (2023). Bada funkcjonowanie w polu sztuki kategorii takich jak wzniosłość, niewyobrażalne, numinosum, sacrum czy niesamowite. Do swych zainteresowań badawczych zalicza również teorię wyobraźni, alternatywne historie sztuki, a także widmowe instytucje powoływane do życia przez artystki i artystów. Doktorat obroniony w Instytucie Sztuki PAN poświęcił kategorii wzniosłości w polskiej sztuce współczesnej. Publikował między innymi w „Kontekstach”, „Tekstach Drugich”, „Artifex Novus”, „Szumie” i „Frazie”.
Statistics
Abstract views: 14PDF downloads: 17
License
Copyright (c) 2025 Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Most read articles by the same author(s)
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Shining. Looking at Our Reflections in "Kryjówki. Architektura przetrwania" by Natalia Romik , Konteksty: Vol. 340 No. 1-2 (2023): Gratitude / SchulzFest / Chodząc w Tatry
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, If on an Italian Night a Traveller , Konteksty: Vol. 342 No. 3 (2023): Italian Landscapes: Decontructions
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Ha-Ha. An Annex to the “Draughtsman’s Contract” , Konteksty: Vol. 347 No. 4 (2024): “On One Side, on the Other Side ” – the Paradoxes of Communication
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Termitologies , Konteksty: Vol. 346 No. 3 (2024): Aktualność muzeum / XIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne