The Place of the Skull

The Painting of Suffering

Peer-reviewed article

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk

paweldvg@gmail.com
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943

Abstract

The author takes a look at motifs from reflections about art developed by the artist-thinker Jacek Sempoliński, associated with the category of suffering. In doing so, he goes on the assumption that this particular category occupies a prominent place within the constellation of concepts of key significance for this vision of art and the creative act. It describes the existential condition of a man, a Christian, a homosexual, and an artist torn between the internalised social and religious non-acceptance of his sexual identity, on the one hand, and the fundamental need for love and erotic fulfilment, on the other. In Sempoliński’s reflections suffering appears also on a universal and abstract level as a condition for creativity in general or, at the very least, for rising above the average. It remains an element of a sui generis cosmology developed by this painter.


Keywords:

Jacek Sempoliński, skull, painting

Derrida, Jacques. Memoirs of the Blind. The Self-Portrait and Other Ruins, trans. Anne-Pascal. Braul1, Michael Naas. Chicago: University of Chicago Press, 1993.
  Google Scholar

Eliade, Mircea. Traktat o historii religii, przeł. Jan Wierusz-Kowalski. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2009.
  Google Scholar

Melbechowska-Luty, Aleksandra. Sen. Jacka Sempolińskiego (1927–2012) wspomina Aleksandra Melbechowska-Luty. „Art & Business” 2012, nr 10, s. 48-49.
  Google Scholar

Ricœur, Paul. Soi-même comme un autre. Paris: Éditions du Seuil, 1990.
  Google Scholar

Sempoliński, Jacek. A me stesso. Drogi i rozstaje twórczości. Wypisy z dzienników 1999–2008, wybór: Wiesław Juszczak. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2016.
  Google Scholar

Sempoliński, Jacek. Władztwo i służba. Myśli o sztuce, wybór, oprac., wprow. Małgorzata Kitowska-Łysiak. Lublin: Biuro Wystaw Artystycznych w Lublinie, 2001.
  Google Scholar

Wojtkiewicz, Ola. Jacek Sempoliński. II. Malarstwo. „Zeszyty Literackie” 2003, nr (1) 81, s. 178-180.
  Google Scholar

Sławek, Tadeusz. Żaglowiec, czyli Przeciw swojskości. Wybór esejów. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2006.
  Google Scholar


Published
2025-04-29

Cited by

Drabarczyk vel Grabarczyk, P. (2025) “The Place of the Skull: The Painting of Suffering”, Konteksty, 348(1), pp. 99–107. doi: 10.36744/k.4074.

Authors

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk 
paweldvg@gmail.com
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski Poland
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk – adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor książki Gorączka i popiół. Imaginaria nowej sztuki (2023). Bada funkcjonowanie w polu sztuki kategorii takich jak wzniosłość, niewyobrażalne, numinosum, sacrum czy niesamowite. Do swych zainteresowań badawczych zalicza również teorię wyobraźni, alternatywne historie sztuki, a także widmowe instytucje powoływane do życia przez artystki i artystów. Doktorat obroniony w Instytucie Sztuki PAN poświęcił kategorii wzniosłości w polskiej sztuce współczesnej. Publikował między innymi w „Kontekstach”, „Tekstach Drugich”, „Artifex Novus”, „Szumie” i „Frazie”.



Statistics

Abstract views: 14
PDF downloads: 17