The Exhibition Wielkopolska plastyka gotycka (1936) Against the Backdrop of Temporary Exhibitions of Medieval Art in the Interwar Period

peer-reviewed article

Patrycja Łobodzińska

plobodzinska@gmail.com
National Museum in Poznań (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-9541-7930

Abstract

Organised in 1936 at the Greater Poland Museum, the exhibition Wielkopolska plastyka gotycka (Gothic art in Greater Poland) was one of the most important cultural events of interwar Poznań, never since repeated on a similar scale. The archival materials that have been found, including press clippings, photographs and documentation, make it possible to analyse both the exhibition itself and its social reception. In addition, these sources help to reconstruct the organisational proces and spatial layout of the exhibition. They provide a starting point for reflection on the new perspectives it brought to research on Gothic art in Greater Poland, and for capturing its distinctive features in comparison with other presentations of medieval art in the interwar period. The meta-history of art perspective adopted in the article, focusing on the national paradigm, allows the exhibition to be placed in a broader, ideologically charged and nationalistic discourse within the history of art in the 20th century.



Keywords:

staging the exhibition, medieval art, Gothic architecture, Greater Poland Museum in Poznań, Wielkopolska plastyka gotycka exhibition (1936), Institute for Art Propaganda in Warsaw, Polska sztuka gotycka exhibition (1935)

Ausstellung Gotik in Österreich. Veranstaltet vom Verein des Museumsfreunde in Wien im Österreichern Museum für Kunst und Industrie (15. September – 8 November 1926). Wien: Krystall-Verlag, 1926.
  Google Scholar

Brosig, Alfred. Ołtarze gotyckie. Poznań: Fiszer i Majewski Księgarnia Uniwersytecka, 1927.
  Google Scholar

Brosig, Alfred. Rzeźba gotycka 1400–1450. Poznań: Rolnicza Drukarnia i Księgarnia Nakładowa Fiszer i Majewski, 1928.
  Google Scholar

Chmarzyński, Gwido. „Ruch Naukowy. Poznań 1936–1938”. Biuletyn Historii Sztuki 6, nr 1 (1938): 103–106.
  Google Scholar

Costa, Teresa Maria. „A Transcultural Approach to Art History through the Lens of Its First International Conferences”. History of Humanities 7, nr 2 (2022): 235–250.
  Google Scholar

Dalbor, Witold. „Nieznane późnogotyckie zabytki rzeźby i malarstwa w Wielkopolsce”. Biuletyn Historii Sztuki i Kultury 3, nr 3 (1934–1935): 238–252.
  Google Scholar

Dettloff, Szczęsny. „Madonna z Buku”. Biuletyn Historii Sztuki i Kultury 3, nr 4 (1934–1935): 364–374.
  Google Scholar

Dettloff, Szczęsny. „Muzeum Archidiecezjalne i wystawa wielkopolskiej plastyki gotyckiej”. Biuletyn Historii Sztuki i Kultury 5, nr 1 (1937): 96–98.
  Google Scholar

Dettloff, Szczęsny. „Ołtarz św. Apolonii w Głuchowie”. Sprawozdania Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk 10 (1936): 126–127.
  Google Scholar

Dettloff, Szczęsny. „Ołtarz św. Jana Chrzciciela z Cieszyna”. Sprawozdania Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk 10 (1936): 127–129.
  Google Scholar

Dettloff, Szczęsny. Recenzja Stilstufen der gotischen Tafelmalerei in Polen im XV. Jahrhundert, Michał Walicki. Biuletyn Historii Sztuki i Kultury 3, nr 3 (1934–1935): 264–269.
  Google Scholar

Dettloff, Szczęsny. „Trochę gotyckiej rzeźby wielkopolskiej”. Biuletyn Historii Sztuki i Kultury 3, nr 3 (1934–1935): 218–237.
  Google Scholar

Dettloff, Szczęsny. „Wystawa polskiej sztuki gotyckiej w Warszawie”. Biuletyn Historii Sztuki i Kultury 3, nr 4 (1934–1935): 385–388.
  Google Scholar

Dobrowolski, Tadeusz. „Wystawa polskiej sztuki gotyckiej w Warszawie”. Rocznik Krakowski 26 (1935): 208–230.
  Google Scholar

Gieysztor-Miłobędzka, Elżbieta. „Polska Historia Sztuki – jej konserwatyzm i próby jego przezwyciężenia”. Kultura Współczesna 7, nr 4 (2000): 58–76.
  Google Scholar

Grabski, Tadeusz Ignacy. „Muzeum Wielkopolskie pod pieczą dr. Nikodema Pajzderskiego. Skarby nasze muzealne rosną dalej”. W: Nikodem Pajzderski. Muzealnik – konserwator – historyk sztuki, redakcja Ewa Siejkowska-Askutja, 209–237. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2014.
  Google Scholar

Heydenreich, Ludwig Heinrich. „Der XIII. Internationale Kongress für Kunstwissenschaft in Stockholm”. Zeitschrift für Kunstgeschichte 2, nr 6 (1933): 410–414.
  Google Scholar

Katalog polskiej sztuki cechowej XIV–XVI w. (rzeźba i malarstwo). Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 1938.
  Google Scholar

Labuda, Adam S. „«…eine von sinnvollen Zweckgefühlen erfüllte, herbe und großartige Kolonialkunst…». Europa Środkowo-Wschodnia w dyskursie historii sztuki”. W: Adam S. Labuda, Z dziejów historii sztuki. Polska, Niemcy Europa, 39–67. Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje, 2016.
  Google Scholar

Labuda, Adam S. „Michała Walickiego i Juliusza Starzyńskiego Dzieje sztuki polskiej w II Rzeczpospolitej. Zachód, Polska, Wschód”. Artium Quaestiones 19 (2019): 339–365.
  Google Scholar

Labuda, Adam S. „Polska historia sztuki i «Ziemie Odzyskane»”. W: Adam S. Labuda, Z dziejów historii sztuki. Polska, Niemcy Europa, 69–104. Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje, 2016.
  Google Scholar

Materiały do dziejów Instytutu Propagandy Sztuki (1930–1939). Opracowanie Joanna Sosnowska. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 1992.
  Google Scholar

Obrazy polskiego pochodzenia w Muzeum Narodowym w Krakowie wiek XIV–XVI. Opracowanie Feliks Kopera, Józef Kwiatkowski. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 1929.
  Google Scholar

Orsová, Martina. „Návrat k výstave Staré umění na Slovensku v Prahe v roku 1937”. Ročenka Slovenskej národnej galérie v Bratislave 19 (2011): 71–87.
  Google Scholar

Passini, Michaela, „Manufacturing National Boundaries? The Notion of Style Between Identity Constructions and Spatial Approaches”. Artl@s Bulletin 13, nr 2 (2024): 29–38.
  Google Scholar

Patała Agnieszka, „Konserwacja w cieniu wojny. Okoliczności, konteksty oraz przebieg prac konserwatorskich i restauratorskich nad poliptykiem z Góry w latach 1938–1943”. Biuletyn Historii Sztuki 84, nr 3 (2022), s. 593–626.
  Google Scholar

Patała Agnieszka, „Masters without Names in Medieval Silesia: the Master of the Years 1486–1487, the Master of the Gießmannsdorf Polyptych and the Wilhelm Kalteysen von Oche”. Journal of Art Historiography 22 (2020): 1–18.
  Google Scholar

Polska sztuka gotycka. Katalog wystawy zorganizowanej przez Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Przeszłości w Warszawie (kwiecień–maj 1935 roku). Opracował dr. Michał Walicki, docent Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa: Instytut Propagandy Sztuki, z zasiłkiem Funduszu Kultury Narodowej, 1935.
  Google Scholar

Schlesische Malerei und Plastik des Mittelalters. Kritischer Katalog des Ausstellung in Breslau 1926. Redakcja Heinz Braune, Erich Wiese. Leipzig: Alfred Kröner Verlag, 1929.
  Google Scholar

Soćko, Adam. „Kilka uwag o poznańskiej wystawie Wielkopolskiej Plastyki Gotyckiej z 1936 roku”. W: Nikodem Pajzderski. Muzealnik – konserwator – historyk sztuki, redakcja Ewa Siejkowska-Askutja, 239–258. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2014.
  Google Scholar

Sławska, Aniela. „No i co teraz zrobimy?” Pamiętnik z pewnej wycieczki. Poznań: Instytut Historii Sztuki UAM, 2019.
  Google Scholar

Výstava Staré umění na Slovensku, 1937. Praha: Umělecká beseda, 1938.
  Google Scholar

Walczak, Marek. „Michał Walicki (1904–1966)”. Rocznik Historii Sztuki 35 (2011): 127–136.
  Google Scholar

Walicki, Michał. „Po wystawie polskiej sztuki gotyckiej w Instytucie Propagandy Sztuki”. Nike 1 (1937): 51–71.
  Google Scholar

Walicki, Michał. „Z badań nad problemem narodowości i rozwojem indywidualizmu w malarstwie gotyckim”. Życie Sztuki 1 (1934): 67–100.
  Google Scholar

Wielkopolska plastyka gotycka. Katalog wystawy zorganizowanej przez koło historyków sztuki studentów Uniwersytetu Poznańskiego w Muzeum Wielkopolskim, maj–czerwiec 1936. Opracował dr. Gwido Chmarzyński. Poznań: Z zasiłku Funduszu Kultury Narodowej, nakładem Koła Historyków Sztuki Studentów Uniwersytetu Poznańskiego, 1936.
  Google Scholar

Wilczyński, Leszek. „Muzeum Archidiecezjalne w Poznaniu w okresie II Rzeczypospolitej”. Poznańskie Studia Teologiczne 15 (2003): 191–209.
  Google Scholar

Zadrożny, Tadeusz. „Okiem Freya i Grundmanna. O wystawie Kunstwerke und Kunstdenkmäler im ehemaligen Polen otwartej w październiku 1939 roku”. Biuletyn Historii Sztuki 70, nr 3–4 (2008): 513–540.
  Google Scholar


Published
2025-12-18

Cited by

Łobodzińska, P. (2025). The Exhibition Wielkopolska plastyka gotycka (1936) Against the Backdrop of Temporary Exhibitions of Medieval Art in the Interwar Period. Biuletyn Historii Sztuki, 87(4), 185–216. https://doi.org/10.36744/bhs.4397

Authors

Patrycja Łobodzińska 
plobodzinska@gmail.com
National Museum in Poznań Poland
https://orcid.org/0000-0001-9541-7930

Patrycja Łobodzińska PhD graduated from the Institute of Art History of the Adam Mickiewicz University in Poznań. She is the curator of the Gallery of Medieval Art at the National Museum in Poznań. She has authored the book Średniowieczne rzeźby z Pomorza Zachodniego w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu (2023) awarded at the Rev. Prof. Szczęsny Dettloff Competition, and co-authored the exhibition Powiadacze. Dialog między sztuką współczesną i średniowieczną (National Museum in Poznań, 2023).



Statistics

Abstract views: 21
PDF downloads: 7


License

Copyright (c) 2025 Patrycja Łobodzińska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.