Architecture and Aeronautics. On the Praesens Group and Poland’s Promotional Strategy During the International Exposition Art and Technology in Modern Life (Paris, 1937)

peer-reviewed article

Katarzyna Uchowicz

katarzyna.uchowicz@asp.waw.pl
Institute of Art, Polish Academy of Science (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-4844-5629

Abstract

The aim of the article is to assess the Praesens group from the perspective of the parallel statements by Barbara Brukalska and Bohdan Lachert, the authors of two complementary designs prepared for the International Exposition Art and Technology in Modern Life held in Paris in 1937. Brukalska and Lachert’s proposal was for Poland to adopt a promotional strategy based on its civilisational achievements, namely the successes of the aviation industry, combined with a colour code that identified Poland (the national colours). The reconstruction of the conception for the exhibition as proposed herein is complementary to the research on the 1937 universal exhibition and the avant-garde display architecture by the Praesens group. Its original character can be deciphered by analysing the unimplemented variants and the implemented display designs. As amply demonstrated by the Paris exhibition, the concept of combining architecture and aeronautics matched a universal trend of the era. In the 1930s, it was not longer an automobile but an airplane that constituted a symbol of modernity and advanced technology, as well as, considering the civil war then ongoing in Spain, an emblem of the county’s defensive potential.



Keywords:

Praesens, universal exhibition 1937, modern architecture, avant-garde architecture, Barbara Brukalska, Bohdan Lachert, Józef Szanajca, Lech Niemojewski, Le Corbusier, parallel statements, aeronautics, colour code of the avant-garde, national colours, Polish Air Force checkerboard, Spanish Civil War, air defence

Blake, Peter. Frank Lloyd Wright – architektura i przestrzeń. Tłumaczenie Jolanta Mach. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1990.
  Google Scholar

Błaszczyk, Dariusz. Jerzy Sosnkowski (1893–1954). Architekt, projektant wnętrz, rysownik, pisarz…. Warszawa: Centrum Architektury, 2023.
  Google Scholar

Brukalska, Barbara. Zasady społeczne projektowania osiedli mieszkaniowych. Warszawa: Wydawnictwo Trzaska Evert i Michalski, 1948.
  Google Scholar

Chmielewska, Agnieszka. „Odrębność kulturowa narodu, jego duch i siła, czyli reprezentacja Polski na wystawie paryskiej”. W: Wystawa paryska 1937. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 22–23 października 2007 roku, redakcja Joanna M. Sosnowska, 89–104. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2009.
  Google Scholar

Chudecka, Ewa. „Niebo gwiaździste… Wątki astronomiczne w twórczości projektowej Barbary Brukalskiej na wystawach światowych”. W: Wystawa nowojorska 1939. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 23–24 listopada 2009 roku, redakcja Joanna M. Sosnowska, 180–188. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2012.
  Google Scholar

Giedion, Sigfried. Przestrzeń, czas i architektura. Narodziny nowej tradycji. Tłumaczenie Jerzy Olkiewicz. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1968.
  Google Scholar

Jencks, Charles. Le Corbusier – tragizm współczesnej architektury. Tłumaczenie Monika Biegańska. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1982.
  Google Scholar

Korduba, Piotr. „Lech Niemojewski i jego rola na wystawie paryskiej 1937 roku”. W: Wystawa paryska 1937. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa 22–23 października 2007 roku, redakcja Joanna M. Sosnowska, 105–114. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2009.
  Google Scholar

Krejči, Marek. „Pawilon Czechosłowacji na wystawie paryskiej 1937”. W: Wystawa paryska 1937. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 22–23 października 2007 roku, redakcja Joanna M. Sosnowska, 247–254. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2009.
  Google Scholar

Leśniakowska, Marta. „«Wielka Szyba» Brukalskiej”. W: Wystawa paryska 1937. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 22–23 października 2007 roku, redakcja Joanna M. Sosnowska, 153–168. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2009.
  Google Scholar

Minorski, Jan. „Społeczne i gospodarcze tło działalności środowiska architektonicznego 1918–1939”. W: Fragmenty stuletniej historii 1899–1999. Ludzie. Fakty. Wydarzenia. W stulecie organizacji warszawskich architektów, redakcja Tadeusz Barucki et al., 63–88. Warszawa: Oddział Warszawski SARP Stowarzyszenia Architektów Rzeczypospolitej Polskiej, 2001.
  Google Scholar

Piprek, Mieczysław. „Forma i funkcja. Dom własny Barbary i Stanisława Brukalskich”. Magazyn Budowlany, nr 1 (2001): 58–60.
  Google Scholar

Rypson, Piotr. Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949. Kraków: Karakter, 2011.
  Google Scholar

Sosnowska, Joanna M. „Dlaczego w Paryżu nie było awangardy?”. W: Wystawa paryska 1925. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 16–17 listopada 2005 r., redakcja Joanna M. Sosnowska, 121–127. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2007.
  Google Scholar

Sosnowska, Joanna M. „Polska w Paryżu była… kobietą”. W: Wystawa paryska 1937. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 22–23 października 2007 roku, redakcja Joanna M. Sosnowska, 129–138. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2009.
  Google Scholar

Syrkus, Helena. Ku idei osiedla społecznego 1925–1975. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1976.
  Google Scholar

Świtek, Gabriela. „Built Around a Tree: Odysseus’s Thalamos and Le Corbusier’s Pavillon de L’Esprit Nouveau”. Ikonotheka 25 (2015): 87–110.
  Google Scholar

Turowski, Andrzej. „Historia nieopowiedziana”. W: Teresa Żarnowerówna 1897–1949. Artystka końca utopii, redakcja Milada Ślizińska, Andrzej Turowski, 19–37. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2014.
  Google Scholar

Turowski, Andrzej. Konstruktywizm polski. Próba rekonstrukcji nurtu (1921–1934). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1981.
  Google Scholar

Uchowicz, Katarzyna. Ariergarda modernizmu. Katalog projektów Bohdana Lacherta (1900–1987) i Józefa Szanajcy (1902–1939). Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2017.
  Google Scholar

Uchowicz, Katarzyna. „Wielogłos. Sieci i relacje Bloku w perspektywie I Wystawy Międzynarodowej Architektury Nowoczesnej w Warszawie (1926)”. Biuletyn Historii Sztuki 86, nr 3 (2024): 117–136.
  Google Scholar

Ziembińska, Ewa. „Ptak i samolot”. W: Wystawa paryska 1937. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 22–23 października 2007 roku, redakcja Joanna M. Sosnowska, 261–266. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2009.
  Google Scholar


Published
2025-12-18

Cited by

Uchowicz, K. (2025). Architecture and Aeronautics. On the Praesens Group and Poland’s Promotional Strategy During the International Exposition Art and Technology in Modern Life (Paris, 1937). Biuletyn Historii Sztuki, 87(4), 165–184. https://doi.org/10.36744/bhs.4512

Authors

Katarzyna Uchowicz 
katarzyna.uchowicz@asp.waw.pl
Institute of Art, Polish Academy of Science Poland
https://orcid.org/0000-0002-4844-5629

Katarzyna Uchowicz PhD is a historian of architecture and a curator. She works in the Centre for the Documentation of 20th­ and 21st ­Century Architecture at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences and in the Interdepartmental Chair of Art History and Theory at the Academy of Fine Arts in Warsaw. Her scholarly interests focus on 20th­century architecture in interdisciplinary perspective, architectural avant­garde and experimental creation, and the new forms of documenting and presenting architecture.



Statistics

Abstract views: 18
PDF downloads: 13


License

Copyright (c) 2025 Katarzyna Uchowicz

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.