Odlewy gipsowe rzeźb antycznych w zbiorach króla Stanisława Augusta

artykuł recenzowany

Katarzyna Mikocka-Rachubowa

katarzyna.mikocka@wp.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7293-7490

Abstrakt

Artykuł dotyczy zbioru gipsowych odlewów rzeźb antycznych, które król Stanisław August kupował we Włoszech z myślą o projektowanej w Warszawie akademii sztuk pięknych. W Italii monarcha nabywał także kopie antycznych rzeźb wykonane w marmurze – te zamierzał umieścić w galerii projektowanej w gmachu Oranżerii w Łazienkach. Po śmierci władcy zbiór gipsowych odlewów rzeźb antycznych, uważany za jeden z najbardziej kompletnych w Europie, został zakupiony przez rząd Księstwa Warszawskiego. Przewieziony z Zamku Królewskiego na teren warszawskiego uniwersytetu, dał początek uniwersyteckiemu zbiorowi odlewów gipsowych. Zbiór ten stał w Sali Kolumnowej budynku muzealnego od 1821 do 1940 r. Wzbogacany przez lata o liczne nabytki, został w znacznej części zniszczony w czasie II wojny światowej, a jego pozostałości ulokowano w 1969 r. w Starej Pomarańczarni w Łazienkach.                   



Słowa kluczowe:

rzeźba XVIII w., gipsowe odlewy rzeźb antycznych, Stanisław August, galeria rzeźb Stanisława Augusta, uniwersytecki zbiór odlewów gipsowych

Badach, Artur. „Nowożytne rzeźby w gipsie w kolekcji króla Stanisława Augusta”. W: Fidiasz, Michał Anioł i inni. Królewska i uniwersytecka kolekcja odlewów gipsowych w Warszawie, redakcja Jerzy Miziołek, Hubert Kowalski, 77–97. Warszawa: Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, 2012.
  Google Scholar

Batowski, Zygmunt. „Rzeźby artystów Stanisława Augusta w zbiorze odlewów gipsowych Uniwersytetu Warszawskiego”. Przegląd Warszawski, nr 14 (1922): 173–197.
  Google Scholar

Bieliński, Józef. Królewski Uniwersytet Warszawski (1816–1831), t. 1. Warszawa: Gebethner i Wolff, 1907.
  Google Scholar

Borroni Salvadori, Fabia. „Artisti e viaggiatori agli Uffizi nel Settecento. I”. Labyrinthos, nr 7–8 (1985): 3–72.
  Google Scholar

Chiron-Mrozowska, Anita. „Cztery projekty akademii sztuk pięknych w Warszawie”. Kronika Zamkowa. Roczniki, nr 3 (2016): 203–240.
  Google Scholar

Fidiasz, Michał Anioł i inni. Królewska i uniwersytecka kolekcja odlewów gipsowych w Warszawie. Redakcja Jerzy Miziołek, Hubert Kowalski. Warszawa: Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, 2012.
  Google Scholar

Gipsoteche. Realtà e storia. Redakcja Mario Guderzo. Treviso: Edizioni Canova, 2008.
  Google Scholar

Korotaj, Marta, i Tomasz Mikocki. Odlewy gipsowe rzeźb starożytnych w Starej Pomarańczarni w warszawskich Łazienkach. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1989.
  Google Scholar

Kowalski, Hubert, i Jerzy Żelazowski. „Le collezioni dei calchi in gesso del re Stanislao Augusto e dell’Università di Varsavia”. W: Roma e Varsavia. Tradizione classica e educazione artistica nell’età del Lumi e oltre, redakcja Jerzy Miziołek, 383–417. Roma: „L’Erma” di Bretschneider, 2019.
  Google Scholar

Kubala, Agata, i Urszula Bończuk-Dawidziuk. Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu. Katalog odlewów gipsowych ze zbiorów Uniwersytetu Wrocławskiego. Wrocław: Muzeum Uniwersytetu Wrocławskiego, Oficyna Wydawnicza ATUT, 2018.
  Google Scholar

Manikowska, Ewa. Sztuka – ceremoniał – informacja. Studium wokół królewskich kolekcji Stanisława Augusta. Warszawa: Zamek Królewski w Warszawie, 2007.
  Google Scholar

Mańkowski, Tadeusz. Rzeźby zbioru Stanisława Augusta. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 1948.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. André Le Brun „pierwszy rzeźbiarz” króla Stanisława Augusta, t. 1–2. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2010.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. Canova, jego krąg i Polacy (około 1780–1850), t. 1–2. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2001.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. „Gusto dell’antico e la collezione di sculture del re Stanislao Augusto”. W: Et in Arcadia ego. Studia memoriae professoris Thomae Mikocki dicata, redakcja Witold Dobrowolski, 381–390. Varsoviae: Institute of Archaeology, University of Warsaw, 2013.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. Rzeźba włoska w Polsce około 1770–1830, t. 1–2. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.
  Google Scholar

Mikocka-Rachubowa, Katarzyna. „Włoscy rzeźbiarze na dworze króla Stanisława Augusta”. Rocznik Historii Sztuki 29 (2004): 49–120.
  Google Scholar

Plaster Casts. Making, Collecting and Displaying from Classical Antiquity to the Present. Redakcja Rune Frederiksen, Eckart Marchand. Berlin–New York: Walter de Gruyter, 2010.
  Google Scholar

Plaster Casts of the Works of Art. History of Collections, Conservation, Exhibition Practice. Redakcja Wojciech Marcinkowski, Tomasz Zaucha. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2010.
  Google Scholar

Waźbiński, Zygmunt. „Stanisławowska galeria rzeźby, jej geneza i funkcje”. Kronika Zamkowa, nr 1 (1989): 18–34.
  Google Scholar

Wronikowska, Dominika. „Gli artisti romani e la corte polacca al tempo di Stanislao Augusto Poniatowski (1764–1795)”. Roma Moderna e Contemporanea 10, nr 1–2 (2002): 113–129.
  Google Scholar

Zapomniane dziedzictwo. Zbiór odlewów gipsowych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Redakcja Andrzej Betlej. Kraków: Universitas, 2020.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-12-18

Cited By / Share

Mikocka-Rachubowa, K. (2025). Odlewy gipsowe rzeźb antycznych w zbiorach króla Stanisława Augusta. Biuletyn Historii Sztuki, 87(4), 65–80. https://doi.org/10.36744/bhs.4301

Autorzy

Katarzyna Mikocka-Rachubowa 
katarzyna.mikocka@wp.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-7293-7490

Prof. dr hab. Katarzyna Mikocka-Rachubowa jest historykiem sztuki, profesorem w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Zajmuje się historią rzeźby od XVI do XIX w., głównie rzeźbą włoską, a także sztuką i kulturą artystyczną 2. połowy XVIII i początków XIX w. Autorka prawie pięciuset publikacji: książek, rozpraw i artykułów publikowanych w Polsce i we Włoszech oraz licznych artykułów biograficznych i biogramów rzeźbiarzy w słownikach artystów.



Statystyki

Abstract views: 41
PDF downloads: 22


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Katarzyna Mikocka-Rachubowa

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W numerach od 1/2019 do 4/2022 wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.