Marcin Giżycki, filmowiec / filmmaker
Hanna Margolis
bmargolis@wp.plPaństwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-9362-5322
Abstrakt
Tekst, opierając się na metodologii studiów produkcyjnych (w tym analizie credits) oraz wywiadach pogłębionych analizuje genezę i strategie artystyczne Marcina Giżyckiego widzianego przede wszystkim jako wykonującego pracę filmowca. Powstał on na przecięciu praktyk zawodowych autorki (w tym wieloletniej współpracy z samym Giżyckim), a przede wszystkim jego reakcja na działania grupy rekonstrukcyjno-archiwizacyjnej zorganizowanej po śmierci Giżyckiego przez jego żonę Agnieszkę Taborską, która zarchiwizowała i udostępniła ponad 50 filmów jego autorstwa, bądź w jego reżyserii (krótko-, średnio- i długometrażowych) – w tym wiele dotychczas nieznanych. Fakt ten bez wątpienia wskazuje na konieczność dokonania rewizji dorobku życiowego Marcina Giżyckiego, do czego tekst jest badawczą introdukcją.
Słowa kluczowe:
Marcin Giżycki, film, animacjaBibliografia
Adamczak, Marcin., Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2014.
Google Scholar
Animacja filmowa, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 19-20.
Google Scholar
Bendazzi, Gianalberto., Animation. A World History, vol. 1-4, Routledge 2017.
Google Scholar
Bordwell, David., The Art Cinema as a Mode of Film Practice, [w:] Film Theory and Criticism. Intro-ductory Readings, red. L. Braudy, M. Cohen, Oxford University Press, Oxford 2004.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre., Reguły sztuki, tłum. A. Zawadzki, Universitas, Kraków 2000.
Google Scholar
Być filmowcem niezależnym, z Davidem Ehrlichem rozmawia Marcin Giżycki, „Kwartalnik Filmowy”, nr 19/20, zima 1997/wiosna 1998.
Google Scholar
Giżycki, Marcin., Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym, WAiF, Warszawa 2000.
Google Scholar
Kino nie jest sztuką zespołową, z Walerianem Borowczykiem rozmawiają Michel Delahaye, Sylvie Pierre i Jacques Rivette, tłum. W. Chyła i W. Michera, tamże. Pierwodruk „Cahiers du Cinema”, 1969, Fevrier, No 209.
Google Scholar
Magia animacji. Z archiwum Animatora, red. Marcin Giżycki, Adam Trwoga, Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, Warszawa 2017.
Google Scholar
Margolis, Hanna., Niewidzialną ręką. Filmy animowane kobiet w (męskich strukturach kinematografii w Polsce, Universitas, Kraków 2024.
Google Scholar
Margolis, Hanna., Animacja autorska w PRL w latach 1957–1968. Ukryty projekt Kazimierza Urbańskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
Google Scholar
Polski film animowany, red. Marcin. Giżycki, Z. Zmudziński, Narodowy Instytut Audiowizualny, Warszawa 2008.
Google Scholar
Autorzy
Hanna Margolisbmargolis@wp.pl
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi Polska
https://orcid.org/0000-0001-9362-5322
Hanna Margolis – badaczka filmu i mediów, zajmująca się przede wszystkim problematyką filmu animowanego XX i XXI wieku. Autorka dysertacji doktorskiej zatytułowanej Filmy animowane kobiet w (męskich) strukturach kinematografii w Polsce w perspektywie komparatystycznej (2021, Nagroda im. Alicji Helman 2022), także licznych publikacji akademickich, w tym książki Animacja autorska w PRL. Ukryty projekt Kazimierza Urbańskiego (2019), autorka rozdziałów w wielu książkach naukowych. Wykładowczyni akademicka, ekspertka w dziedzinie filmu animowanego współpracująca z instytucjami filmowymi (członkini Rady Młodej Animacji Studia Munka, ekspertka PISF), festiwalami filmowymi (jako jurorka i selekcjonerka), również instytucjami sztuki (jako kuratorka, na przykład wystawy Czerwień zalewa kadr, Zachęta 2019); w latach 2017–2022 członkini Zarządu Głównego Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Także autorka filmów animowanych. Specjalizuje się w badaniach produkcji filmowej, szczególnie branży animacji jako rynku pracy i miejscu pracy, także w formule online.
Statystyki
Abstract views: 6PDF downloads: 10
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Hanna Margolis

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.