Miejsce czaszki
Malowanie cierpienia
Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk
paweldvg@gmail.comInstytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943
Abstrakt
Autor przygląda się wątkom z refleksji o sztuce rozwijanej przez artystę-myśliciela Jacka Sempolińskiego, związanym z kategorią cierpienia. Wychodzi z założenia, że w konstelacji pojęć kluczowych dla tej wizji sztuki i aktu twórczego, kategoria ta zajmuje poczesne miejsce. Określa kondycję egzystencjalną człowieka, chrześcijanina, homoseksualisty, artysty, głęboko rozdartego pomiędzy zinternalizowaną społeczną i religijną nieakceptacją swej tożsamości seksualnej, a fundamentalną potrzebą miłosnego i erotycznego spełnienia. Cierpienie pojawia się w myśleniu Sempolińskiego także na poziomie uniwersalnym i abstrakcyjnym, jako warunek twórczości w ogóle lub przynajmniej wzniesienia się ponad przeciętność. Jest elementem swoistej kosmologii rozwijanej przez tego malarza.
Słowa kluczowe:
Jacek Sempoliński, czaszka, malarstwoBibliografia
Derrida, Jacques. Memoirs of the Blind. The Self-Portrait and Other Ruins, trans. Anne-Pascal. Braul1, Michael Naas. Chicago: University of Chicago Press, 1993.
Google Scholar
Eliade, Mircea. Traktat o historii religii, przeł. Jan Wierusz-Kowalski. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2009.
Google Scholar
Melbechowska-Luty, Aleksandra. Sen. Jacka Sempolińskiego (1927–2012) wspomina Aleksandra Melbechowska-Luty. „Art & Business” 2012, nr 10, s. 48-49.
Google Scholar
Ricœur, Paul. Soi-même comme un autre. Paris: Éditions du Seuil, 1990.
Google Scholar
Sempoliński, Jacek. A me stesso. Drogi i rozstaje twórczości. Wypisy z dzienników 1999–2008, wybór: Wiesław Juszczak. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2016.
Google Scholar
Sempoliński, Jacek. Władztwo i służba. Myśli o sztuce, wybór, oprac., wprow. Małgorzata Kitowska-Łysiak. Lublin: Biuro Wystaw Artystycznych w Lublinie, 2001.
Google Scholar
Wojtkiewicz, Ola. Jacek Sempoliński. II. Malarstwo. „Zeszyty Literackie” 2003, nr (1) 81, s. 178-180.
Google Scholar
Sławek, Tadeusz. Żaglowiec, czyli Przeciw swojskości. Wybór esejów. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2006.
Google Scholar
Autorzy
Paweł Drabarczyk vel Grabarczykpaweldvg@gmail.com
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943
Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk – adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor książki Gorączka i popiół. Imaginaria nowej sztuki (2023). Bada funkcjonowanie w polu sztuki kategorii takich jak wzniosłość, niewyobrażalne, numinosum, sacrum czy niesamowite. Do swych zainteresowań badawczych zalicza również teorię wyobraźni, alternatywne historie sztuki, a także widmowe instytucje powoływane do życia przez artystki i artystów. Doktorat obroniony w Instytucie Sztuki PAN poświęcił kategorii wzniosłości w polskiej sztuce współczesnej. Publikował między innymi w „Kontekstach”, „Tekstach Drugich”, „Artifex Novus”, „Szumie” i „Frazie”.
Statystyki
Abstract views: 12PDF downloads: 17
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Lśnienie. Przeglądając się w "Kryjówkach. Architekturze przetrwania" Natalii Romik , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 340 Nr 1-2 (2023): Wdzięczność / SchulzFest / Chodząc w Tatry
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Jeśli italską nocą podróżny , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 342 Nr 3 (2023): Pejzaże włoskie. Dekonstrukcje
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Ha-ha. Aneks do „Kontraktu rysownika” , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 347 Nr 4 (2024): „Po tej i po tamtej stronie” – paradoksy komunikacji
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Termitologie , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 346 Nr 3 (2024): Aktualność muzeum / XIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne