Miejsce czaszki

Malowanie cierpienia

Artykuł recenzowany

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk

paweldvg@gmail.com
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943

Abstrakt

Autor przygląda się wątkom z refleksji o sztuce rozwijanej przez artystę-myśliciela Jacka Sempolińskiego, związanym z kategorią cierpienia. Wychodzi z założenia, że w konstelacji pojęć kluczowych dla tej wizji sztuki i aktu twórczego, kategoria ta zajmuje poczesne miejsce. Określa kondycję egzystencjalną człowieka, chrześcijanina, homoseksualisty, artysty, głęboko rozdartego pomiędzy zinternalizowaną społeczną i religijną nieakceptacją swej tożsamości seksualnej, a fundamentalną potrzebą miłosnego i erotycznego spełnienia. Cierpienie pojawia się w myśleniu Sempolińskiego także na poziomie uniwersalnym i abstrakcyjnym, jako warunek twórczości w ogóle lub przynajmniej wzniesienia się ponad przeciętność. Jest elementem swoistej kosmologii rozwijanej przez tego malarza.


Słowa kluczowe:

Jacek Sempoliński, czaszka, malarstwo

Derrida, Jacques. Memoirs of the Blind. The Self-Portrait and Other Ruins, trans. Anne-Pascal. Braul1, Michael Naas. Chicago: University of Chicago Press, 1993.
  Google Scholar

Eliade, Mircea. Traktat o historii religii, przeł. Jan Wierusz-Kowalski. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2009.
  Google Scholar

Melbechowska-Luty, Aleksandra. Sen. Jacka Sempolińskiego (1927–2012) wspomina Aleksandra Melbechowska-Luty. „Art & Business” 2012, nr 10, s. 48-49.
  Google Scholar

Ricœur, Paul. Soi-même comme un autre. Paris: Éditions du Seuil, 1990.
  Google Scholar

Sempoliński, Jacek. A me stesso. Drogi i rozstaje twórczości. Wypisy z dzienników 1999–2008, wybór: Wiesław Juszczak. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2016.
  Google Scholar

Sempoliński, Jacek. Władztwo i służba. Myśli o sztuce, wybór, oprac., wprow. Małgorzata Kitowska-Łysiak. Lublin: Biuro Wystaw Artystycznych w Lublinie, 2001.
  Google Scholar

Wojtkiewicz, Ola. Jacek Sempoliński. II. Malarstwo. „Zeszyty Literackie” 2003, nr (1) 81, s. 178-180.
  Google Scholar

Sławek, Tadeusz. Żaglowiec, czyli Przeciw swojskości. Wybór esejów. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2006.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-04-29

Cited By / Share

Drabarczyk vel Grabarczyk, P. (2025) „Miejsce czaszki: Malowanie cierpienia”, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 348(1), s. 99–107. doi: 10.36744/k.4074.

Autorzy

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk 
paweldvg@gmail.com
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk – adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor książki Gorączka i popiół. Imaginaria nowej sztuki (2023). Bada funkcjonowanie w polu sztuki kategorii takich jak wzniosłość, niewyobrażalne, numinosum, sacrum czy niesamowite. Do swych zainteresowań badawczych zalicza również teorię wyobraźni, alternatywne historie sztuki, a także widmowe instytucje powoływane do życia przez artystki i artystów. Doktorat obroniony w Instytucie Sztuki PAN poświęcił kategorii wzniosłości w polskiej sztuce współczesnej. Publikował między innymi w „Kontekstach”, „Tekstach Drugich”, „Artifex Novus”, „Szumie” i „Frazie”.



Statystyki

Abstract views: 12
PDF downloads: 17