Hiobowe wieści
Cierpienie i dramat stworzenia
Dariusz Czaja
dariusz.czaja61@gmail.comUniwersytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-8627-1415
Abstrakt
Rację mają ci, którzy utrzymują, że – olśniewające formalnie i głębokie myślowo – Drzewo życia (2011) – to swego rodzaju filmowy traktat teologiczny. Mimo tego, że wybitne dzieło Terrence’a Malicka nie jest, poprowadzoną językiem dyskursu, przy pomocy logicznej argumentacji, rozprawą filozoficzną. To przede wszystkim film intrygujących obrazów. Obrazów, które z trudem poddają się nazwaniu, streszczeniu i słownemu opisaniu. Które stawiają mocny opór komentującym je słowom. A jednak, w swoim zamyśle, przekraczającym – opowiedzianą w filmie – historię z życia przeciętnej amerykańskiej rodziny, Drzewo życia stawia fundamentalne pytania natury teologicznej: o pojawienie się zła na świecie, o sens ludzkiego cierpienia a przede wszystkim o to, jak te składniki codziennego doświadczenia łączą się z przekonaniem o boskiej obecności. Autor pokazuje film Malicka jako kontynuację pytań stawianych przez biblijnego Hioba. Odsłania głębszy zamysł – szokującego dla wielu widzów – powiązania w jednym obrazie amerykańskiego mikrokosmosu i makrokosmosu o wymiarze galaktycznym. Z tej perspektywy dramat cierpienia łączy się tu ściśle z dramatem stworzenia. Finalnie, okazuje się, że tajemnica cierpienia nie ma natury jurydycznej (kto winien?), ale kosmogoniczną (kim jest ten, kto stworzył?) i ontologiczną (czym w istocie jest stworzenie?).
Słowa kluczowe:
film, teologia, teodycea, Hiob, BibliaBibliografia
Barnett Ch. B., Spirit(uality) in the Films of Terrence Malick, „Journal of Religion and Film”, vol. 17-33.
Google Scholar
Ebert R., A Prayer Beneath The Tree of Life, Los Angeles 2010 (booklet dołączony do wersji reżyserskiej filmu).
Google Scholar
Eliade M., Traktat o historii religii, przeł. A. Wierusz-Kowalski, Warszawa 1966.
Google Scholar
Gadamer H.-G., Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1993
Google Scholar
Glück L., Dziki irys, przeł. K. Piotrowska, Kraków 2024.
Google Scholar
Guardini R., Objawienie. Natura i formy objawienia, przeł. A. Paygert, Warszawa 1957.
Google Scholar
Jaspers K., Filozofia egzystencji, przeł. D. Lachowska, A. Wołkowicz, Warszawa 1990.
Google Scholar
Jonas H., Idea Boga po Auschwitz, przeł. G. Sowinski, Kraków 2003.
Google Scholar
Jones K., Let the Wind Speak, Los Angeles 2010, s. 34 (booklet dołączony do wersji reżyserskiej filmu).
Google Scholar
Jung C. G., Odpowiedź Hiobowi, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1995.
Google Scholar
Kierkegaard S., Powtórzenie. Próba psychologii eksperymentalnej przez Constantina Constantinusa, przeł. B. Świderski, Warszawa 1992.
Google Scholar
Koç E. E., The Theodicy of Suffering and the Cosmic Voyages in The Tree of Life and Miracles from Heaven, „Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi”, 23 (1): 2021.
DOI: https://doi.org/10.16953/deusosbil.776647
Google Scholar
Księga Hioba, przeł. Cz. Miłosz, Lublin 1981.
Google Scholar
Lacocque A., Ricoeur P., Myśleć biblijnie, przeł. E. Mukoid, M. Tarnowska, Kraków 2003.
Google Scholar
Sadzik J., Przesłanie Hioba, w: Księga Hioba, przeł. Cz. Miłosz, Lublin 1981.
Google Scholar
Steiner G., Real Presences, Chicago 1989.
Google Scholar
Steiner G., Gramatyki tworzenia, przeł. J. Łoziński, Poznań 2004.
Google Scholar
Ward K., Bóg. Przewodnik dla błądzących, przeł. J. Karłowicz, Poznań 2006
Google Scholar
Autorzy
Dariusz Czajadariusz.czaja61@gmail.com
Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0001-8627-1415
Dariusz Czaja – antropolog kultury, b. redaktor kwartalnika „Konteksty”, eseista, recenzent muzyczny. Prof. dr hab., wykładowca w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ. Opublikował m. in.: Gdzieś dalej, gdzie indziej (2010 – nagroda „Warszawska Premiera Literacka” 2011, nominacja do Nagrody „Nike”); Znaki szczególne. Antropologia jako ćwiczenie duchowe (2013); Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria (red., 2013); Kwintesencje. Pasaże barokowe (2014), Scenariusze Końca. Zmierzch, kres, apokalipsa (red., 2015), Negde dalje, negde drugde (Belgrad, 2016), Ruiny czasu. Rozmowy o twórczości (2016), Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych (2018) – nominacja do nagrody „Nike”, Cena sztuki. Tezy o zaczarowaniu (2020), Blask ciemnieje. Lektury hermeneutyczne (2021), Szczeliny czasu. Reminiscencje, repetycje (2022).
Statystyki
Abstract views: 67PDF downloads: 94
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Dariusz Czaja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Magdalena Barbaruk, Dariusz Czaja, Podróż włoska, dzisiaj , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 342 Nr 3 (2023): Pejzaże włoskie. Dekonstrukcje
- Dariusz Czaja, Znasz-li ten kraj? , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 342 Nr 3 (2023): Pejzaże włoskie. Dekonstrukcje
- Dariusz Czaja, Isola del Giglio , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 342 Nr 3 (2023): Pejzaże włoskie. Dekonstrukcje
- Dariusz Czaja, „Nie jestem przygotowany, ale jestem gotów”. Głosy z celi śmierci , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 346 Nr 3 (2024): Aktualność muzeum / XIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne