"Pokaz rybek magnetycznych”: Widowiskowa popularyzacja wiedzy w Gimnazjum/Liceum Wołyńskim w Krzemieńcu
Abstrakt
Popularyzacja wiedzy w Gimnazjum/Liceum Wołyńskim w Krzemieńcu (1805–1832) była jedną z form działalności nauczycieli. Cieszyła się dużą popularnością wśród okolicznej ludności, nie tyle jednak ze względu na walor poznawczy, co na aspekt widowiskowy. Prowadzona była w ciągu roku szkolnego oraz podczas egzaminów publicznych (popisów) na zakończenie nauki. Liczną publiczność gromadziły pokazy eksperymentów, prezentowane przez profesora fizyki Karola Jentza, a także nauka ogrodnictwa praktycznego prowadzona w ogrodzie botanicznym przez ogrodnika Karola Witzella. Jednak do tej działalności władze szkolne miały stosunek ambiwalentny. Z jednej strony doceniano wysiłki nauczycieli, z drugiej widowiskowość pokazów budziła poważne zastrzeżenia czy wręcz niechęć zwierzchników.
Słowa kluczowe:
Krzemieniec, historia wychowania, Wołyń, Liceum Krzemienieckie, teatr szkolnyBibliografia
Buczek, K. (2016). Karola Kaczkowskiego publiczne lekcje higieny w Liceum Wołyńskim. Rozprawy z Dziejów Oświaty , t. LIII
Google Scholar
Buczek, K. (2016). Zbiory dydaktyczne Gimnazjum i Liceum Wołyńskiego w Krzemieńcu (1805–1833). Warszawa
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323526445
Google Scholar
Condorcet, J. A. (1948). Projekt organizacji wychowania publicznego. (C. Jastrzębiec-Kozłowski, przekł., B. Suchodolski, oprac.). Warszawa
Google Scholar
Coppola, A. (2016). The Theater of Experiment. Staging Natural Philosophy in Eighteenth-Century Britain. Oxford. DOI:10.1093/acprof:oso/9780190269715.001.0001
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190269715.001.0001
Google Scholar
Komorowski, J. (2016). Teatr i widowiska na Wołyniu do 1863 roku z przydaniem Ziemi Kijowskiej. Warszawa
Google Scholar
Raichvarg, D., Potyrała, K., Scala-Fouchereau, E. di (2015). Teatr naukowy czyli publiczny dyskurs z nauką i popularyzacją wiedzy. (W. Wójtowicz i in., przekł.). Kraków
Google Scholar
Ratajczakowa, D. (2015). Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych. Poznań
Google Scholar
Szmyt, A. (2009). Gimnazjum i Liceum Wołyńskie w Krzemieńcu w systemie oświaty Wileńskiego Okręgu Naukowego w latach 1805–1833. Olsztyn
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 343PDF downloads: 229
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Katarzyna Buczek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Buczek, Lepiej, gdy oczy zobaczą: Obchody święta niepodległości w szkołach II Rzeczypospolitej , Pamiętnik Teatralny: Tom 67 Nr 3 (2018): W stulecie odzyskania niepodległości (1919-2018)
- Katarzyna Buczek, «Wiersz o sztuce aktorskiej» Ludwika Osińskiego w świetle teorii pedagogicznych , Pamiętnik Teatralny: Tom 65 Nr 1/2 (2016)
- Katarzyna Buczek, Między egzaminem a widowiskiem: Uczniowskie popisy publiczne na przykładzie Gimnazjum/Liceum Wołyńskiego , Pamiętnik Teatralny: Tom 66 Nr 1/2 (2017)