Wydawnicze losy dziennika
Alicja Kędziora
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4407-9107
Emil Orzechowski
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3656-795X
Abstrakt
Dziennik Heleny Modrzejewskiej publikowany był kilkukrotnie w różnych wariantach, w całości bądź we fragmentach (m.in. w „Czasie”, „Kierunkach”, „Teatrze” oraz monografiach M.M. Coleman oraz J. Szczublewskiego) obrósł w liczne nieścisłości edytorskie i redakcyjne. Opublikowane w „Pamiętniku Teatralnym” teksty są zestawieniem trzech głównych edycji Dziennika – oryginału drukowanego za rękopisem, wraz z uwzględnieniem późniejszych uwag i poprawek, pierwszej polskiej publikacji w „Czasie” w 1910 roku oraz edycji w j. angielskim, zamieszczonej w Fair Rosalind: the American Career of Helena Modjeska M.M. Coleman (1969). Diariusz został opatrzony komentarzami dotyczącymi samej jego treści: opisywanych przez Modrzejewską wydarzeń pierwszych sześciu tygodni 1893 roku, pojawiających się w nich postaci, ich relacji z aktorką, przedstawień i sztuk teatralnych, jak również wydawniczych losów Dziennika.
Słowa kluczowe:
Helena Modrzejewska, dziennik, aktorka, historia teatru, teatr w XIX wiekuBibliografia
Kręglewska, K. (2018). Polskie pamiętniki teatralne: Teoria – historia – teksty. Gdańsk
Google Scholar
Kruszka, W. (1906). Historia polska w Ameryce, t. VII. Milwaukee
Google Scholar
Lejeune, P. (2011). Le journal: genèse d’une pratique. Genesis, 32, 29-42. https://journals.openedition.org/genesis/310
DOI: https://doi.org/10.4000/genesis.310
Google Scholar
Postlewait, T. (1989). Autobiography and Theatre History. In: T. Postlewait, B. A. McConachie (eds.). Interpreting the Theatrical Past: Essays in the Historiography of Performance. Iowa City
Google Scholar
Autorzy
Alicja KędzioraUniwersytet Jagielloński w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0002-4407-9107
Autorzy
Emil OrzechowskiUniwersytet Jagielloński w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0003-3656-795X
Statystyki
Abstract views: 275PDF downloads: 257
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Alicja Kędziora, Emil Orzechowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Dorota Jarząbek-Wasyl, Alicja Kędziora , Emil Orzechowski , Dziennik Heleny Modrzejewskiej 1 I–16 II 1893 , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 1 (2019)
Podobne artykuły
- Dorota Jarząbek-Wasyl, W rytmie kół: Zapiski Heleny Modrzejewskiej z amerykańskiego tournée w 1893 roku , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 1 (2019)
- Dorota Jarząbek-Wasyl, Alicja Kędziora , Emil Orzechowski , Dziennik Heleny Modrzejewskiej 1 I–16 II 1893 , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 1 (2019)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.