Warszawski listopad teatralny 1918: „Z dni przełomu”
Tomasz Mościcki
(Polska)
Abstrakt
Artykuł przedstawia wydarzenia wyjątkowo burzliwego miesiąca w chwili odzyskiwania przez Polskę niepodległości. Warszawa była wówczas miejscem szczególnym. Rozgrywały się tu i ogniskowały najważniejsze wydarzenia: powrót marszałka Józefa Piłsudskiego po uwolnieniu go z magdeburskiego więzienia, początki tworzenia nowego polskiego rządu, euforia mieszkańców miasta mieszająca się z obawami o przyszłość kraju i bezpieczeństwo na ulicach, trudności gospodarcze. Na to wszystko nakładały się równie burzliwe wydarzenia w teatrach i wokół nich.
Listopad 1918 roku obrósł także legendami, które – utrwalone w literaturze pamiętnikarskiej – zniekształcały
obraz rozgrywających się wówczas wydarzeń. Autor, przywołując te relacje, stara się ustalić prawdziwy bieg wypadków, posługując się ówczesną, rzetelnie informującą, prasą. Przytacza ówczesne publikacje lub ich fragmenty, z których większość pojawia się po raz pierwszy w kotntekście badań teatrologicznych. Zebrane razem i przedstawione w artykule pokazują – choćby w części – fascynującą mozaikę, jaką stanowił w listopadzie 1918 roku warszawski teatr. Zmienność tych wydarzeń każe nawet myśleć, że mamy do czynienia z kalejdoskopem.
Słowa kluczowe:
1918, odzyskanie niepodległości, reperturar teatrów warszawskich, historia teatru polskiegoBibliografia
Cisek, J. (2006). Kalendarium życia Józefa Piłsudskiego 1867–1935. Warszawa.
Google Scholar
Dąbrowska, M. (2009). Dzienniki 1914–1965. Warszawa.
Google Scholar
Groński, R. M. (1978). Jak w przedwojennym kabarecie. Warszawa.
Google Scholar
Korzeniewski, B, & Szejnert, M. (1992). Sława i infamia: rozmowa z Bohdanem Korzeniewskim. Kraków.
Google Scholar
Krasiński, E. (1976). Warszawskie sceny 1918–1939. Warszawa.
Google Scholar
Sempoliński, L. (1968). Wielcy artyści małych scen. Warszawa.
Google Scholar
Raszewski, Z. (1993). Sto przedstawień w opisach polskich autorów (J. Degler, red.). Wrocław.
Google Scholar
Szyfman, A. (1960). Labirynt teatru. Warszawa.
Google Scholar
Wysiński, K. A. (1979). Związek Artystów Scen Polskich 1918–1950. Wrocław.
Google Scholar
Zawistowski, W. (1971). Teatr warszawski między wojnami: wybór recenzji. Warszawa.
Google Scholar
Żeromski, T. (1958). On revient toujours. W: K. Rudzki (red.), Dymek z papierosa, czyli wspomnienia o scenach, scenkach i nadscenkach. Warszawa.
Google Scholar
Autorzy
Tomasz MościckiPolska
Statystyki
Abstract views: 256PDF downloads: 215
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Tomasz Mościcki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.