Psyche zrzuca kajdany: Teatr łódzki w listopadzie 1918
Anna Kuligowska-Korzeniewska
Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (Polska)
Abstrakt
Nowy sezon 1918/1919 Teatr Polski w Łodzi pod dyrekcją Franciszka Rychłowskiego otworzył 9 listopada sztuką Jerzego Żuławskiego Eros i Psyche. Napisana w 1903, a w Łodzi grana uprzednio w dniach antyrosyjskiej i socjalistycznej rewolucji 1905, teraz, w chwili narodzin Polski niepodległej brzmiała wyjątkowo aktualnie. Metafora Psyche – królewny, uwięzionej przez złego króla, którego pokonuje i zabija, własną wolą i mocą uwalniając się z kajdan i więzienia – okazała się nośna i dla publiczności, i dla krytyka, piszącego o przebudzeniu „do nowego, wolnego życia”.
Słowa kluczowe:
Eros i Psyche, Jerzy Żuławski, rewolucja 1905, Łódź, historia teatru polskiegoBibliografia
Lewkowski, K. A. (1980). Teatr Miejski w Łodzi 1918–1931. W: S. Kaszyński (red.), Teatr przy ulicy Cegielnianej: Szkice z dziejów sceny łódzkiej 1844–1978. Łódź.
Google Scholar
Kronika teatru łódzkiego 1888–1988 (1992). W: A. Kuligowska (red.), Sto lat stałej sceny polskiej w Łodzi 1888–1988. Łódź.
Google Scholar
Kuligowska-Korzeniewska, A. (1995). Scena obiecana: Teatr polski w Łodzi 1844–1918. Łódź.
Google Scholar
Autorzy
Anna Kuligowska-KorzeniewskaAkademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie Polska
Statystyki
Abstract views: 236PDF downloads: 161
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Anna Kuligowska-Korzeniewska, Danciger Jidisz Teater , Pamiętnik Teatralny: Tom 71 Nr 3 (2022): Biografie (z blokiem tematycznym według koncepcji Beth Holmgren)