Carissimo Kurek, czyli o braterstwach awangardy

Joanna Stacewicz-Podlipska


Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4504-1546

Abstrakt

Wystawa Enrico Prampolini. Futuryzm, scenotechnika i teatr polskiej awangardy, którą od 9 czerwca do 8 października 2017 roku oglądać można było w łódzkim Muzeum Sztuki stanowiła jedno z najintensywniejszych spotkań z awangardą w minionym, jubileuszowym roku. Ekspozycja oferowała erudycyjną wyprawę śladami zainteresowań kuratora Przemysława Strożka, badacza włoskiego futuryzmu i dziejów jego polskiej recepcji. Pomimo jasno sprecyzowanego celu, jakim było zderzenie twórczości Prampoliniego z osiągnięciami polskiej awangardy teatralnej, nie była to klasyczna wystawa z „z tezą”, co można było uznać zarówno za niewątpliwą zasługę jak również winę kuratora, a osąd w tej sprawie zależał w głównej mierze od stopnia przygotowania merytorycznego odbiorcy. Wielowątkowa opowieść, jaką snuły zgromadzone tu w bogatym i reprezentatywnym wyborze eksponaty dla części publiczności okazywała się bowiem nie dość przystępna, dla innej zaś rewelacyjna. Zagadnienie międzynarodowych kontaktów pomiędzy przedstawicielami awangardy zaprezentowane zostało w sposób nienachalny, a oddana do użytku zwiedzającego przestrzeń dawała możliwość swobodnej, dostosowanej do stopnia znajomości tematu, eksploracji. Przedsięwzięciu temu sprzyjał teren ekspozycji, który, uniemożliwiając zastosowanie w pełni konsekwentnej, linearnej narracji, skłaniał do opowieści meandrującej i dialogicznej. W efekcie powstał fascynujący labirynt zaprezentowanych sugestywnie, a niekiedy także ukrytych sprzężeń zwrotnych, zachodzących pomiędzy polską i włoską awangardą lat 20. i 30. XX wieku.


Słowa kluczowe:

futuryzm, Muzeum Sztuki w Łodzi, Enrico Prampolini, awangarda

Czaja, D., & Juszczak, W. (2017). Ruiny czasu: Rozmowy o twórczości. Warszawa.
  Google Scholar

Fik, I. (1949). Dwadzieścia lat literatury polskiej: 1918–1938. Kraków.
  Google Scholar

Kosiński, D. (2010). Teatra polskie: Historie. Warszawa.
  Google Scholar

Lista, G. (2013). Enrico Prampolini: futurista europeo. Roma.
  Google Scholar

Strożek, P. (2012). Marinetti i futuryzm w Polsce 1909–1939: Obecność – kontakty – wydarzenia. Warszawa.
  Google Scholar

Strożek, P. (2017). Wprowadzenie. W: Enrico Prampolini: Futuryzm, scenotechnika iteatr polskiej awangardy, katalog wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi. Łódź.
  Google Scholar

Versari, M. E. (2017). Do moich przyjaciół ze „Zwrotnicy”: Marinetti, Prampolini i debaty na temat estetyki maszyny w Europie Wschodniej. W: Enrico Prampolini: Futuryzm, scenotechnika iteatr polskiej awangardy, katalog wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi. Łódź.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2018-10-01

Cited By / Share

Stacewicz-Podlipska, J. (2018) „Carissimo Kurek, czyli o braterstwach awangardy”, Pamiętnik Teatralny, 67(3), s. 205–212. doi: 10.36744/pt.434.

Autorzy

Joanna Stacewicz-Podlipska 

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0003-4504-1546

Statystyki

Abstract views: 254
PDF downloads: 178


Licencja

Prawa autorskie (c) 2018 Joanna Stacewicz-Podlipska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.