In Service of the Living Word: Some Thoughts on «Reducie na stulecie: studia i rozpoznania»
Kris Salata
Florida State University (Stany Zjednoczone)
Abstrakt
Obszerny tom Reducie na stulecie: studium i rozpoznania, pomyślany jako symboliczny prezent dla uhonorowania setnej rocznicę powstania Teatru Reduta, nie tylko upamiętnia i celebruje: jest kontynuacją studiów nad jednym z najbardziej oryginalnych i wpływowych przedsięwzięć w polskim teatrze. Reduta zajmuje emblematyczne miejsce w historii, ale zasługuje na bliższą analizę z perspektywy współczesnej, a także na upowszechnienie wśród badaczy i praktyków teatru. Czytając tę książkę po drugiej stronie
Atlantyku, dodam, że potrzeba ciągłego rewidowania naszego spojrzenia na teatr w dialogu z Osterwą i Limanowskim w aktualnym polskim kontekście kulturowym i politycznym wydaje się być tyleż ważna, ile wymagająca. Z jednej strony religijne i duchowe podstawy Reduty mogą być szczególnie podatne na "zaangażowane” interpretacje, by użyć określenia Adorno. Z drugiej strony związane z Redutą wspomnienia prowokują nostalgię i sentymentalizm, które raczej mitologizują niż pomagają analizować to zjawisko. Czy
Reducie na stulecie udało się uwolnić od tych historiograficznych pułapek? Jaką wartość przynoszą nam dziś te lekcje historii?
Słowa kluczowe:
Juliusz Osterwa, Mieczysław Limanowski, Reduta, laboratorium teatralne, teatr eksperymentalnyBibliografia
Heidegger M. (1971). Poetry, Language, Thought (A. Hofstadter, transl.). New York: Harper & Row.
Google Scholar
Kosiński D., & Świątkowska W. (red.) (2019). Reducie na stulecie: studia i rozpoznania. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego.
Google Scholar
Autorzy
Kris SalataFlorida State University Stany Zjednoczone
Kris Salata, Ph.D., is Professor of Performance at the School of Theatre, Florida State University, where he teaches acting, directing, devised theatre, history and theory of practice, and critical theory. Raised in Poland, where he was recognized as a young author-performer, he earned his doctoral degree in Theatre and Performance Studies at Stanford University, California. His scholarly research involves phenomenology of performance and postmodern theory and practice. He published articles and chapters on the legacy of Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor, Teatr Reduta, as well as books, The Unwritten Grotowski: Theory and Practice of the Encounter, (Routledge, 2012), and Acting After Grotowski: Theatre’s Carnal Prayer (Routledge, 2020).
Statystyki
Abstract views: 294PDF downloads: 251
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Kris Salata
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.