In Service of the Living Word: Some Thoughts on «Reducie na stulecie: studia i rozpoznania»

Kris Salata


Florida State University (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Obszerny tom Reducie na stulecie: studium i rozpoznania, pomyślany jako symboliczny prezent dla uhonorowania setnej rocznicę powstania Teatru Reduta, nie tylko upamiętnia i celebruje: jest kontynuacją studiów nad jednym z najbardziej oryginalnych i wpływowych przedsięwzięć w polskim teatrze. Reduta zajmuje emblematyczne miejsce w historii, ale zasługuje na bliższą analizę z perspektywy współczesnej, a także na upowszechnienie wśród badaczy i praktyków teatru. Czytając tę książkę po drugiej stronie
Atlantyku, dodam, że potrzeba ciągłego rewidowania naszego spojrzenia na teatr w dialogu z Osterwą i Limanowskim w aktualnym polskim kontekście kulturowym i politycznym wydaje się być tyleż ważna, ile wymagająca. Z jednej strony religijne i duchowe podstawy Reduty mogą być szczególnie podatne na "zaangażowane” interpretacje, by użyć określenia Adorno. Z drugiej strony związane z Redutą wspomnienia prowokują nostalgię i sentymentalizm, które raczej mitologizują niż pomagają analizować to zjawisko. Czy
Reducie na stulecie udało się uwolnić od tych historiograficznych pułapek? Jaką wartość przynoszą nam dziś te lekcje historii? 


Słowa kluczowe:

Juliusz Osterwa, Mieczysław Limanowski, Reduta, laboratorium teatralne, teatr eksperymentalny

Heidegger M. (1971). Poetry, Language, Thought (A. Hofstadter, transl.). New York: Harper & Row.
  Google Scholar

Kosiński D., & Świątkowska W. (red.) (2019). Reducie na stulecie: studia i rozpoznania. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego.
  Google Scholar


Opublikowane
2020-08-13

Cited By / Share

Salata, K. (2020) „In Service of the Living Word: Some Thoughts on «Reducie na stulecie: studia i rozpoznania»”, Pamiętnik Teatralny, 69(2), s. 259–266. doi: 10.36744/pt.440.

Autorzy

Kris Salata 

Florida State University Stany Zjednoczone

Kris Salata, Ph.D., is Professor of Performance at the School of Theatre, Florida State University, where he teaches acting, directing, devised theatre, history and theory of practice, and critical theory. Raised in Poland, where he was recognized as a young author-performer, he earned his doctoral degree in Theatre and Performance Studies at Stanford University, California. His scholarly research involves phenomenology of performance and postmodern theory and practice. He published articles and chapters on the legacy of Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor, Teatr Reduta, as well as books, The Unwritten Grotowski: Theory and Practice of the Encounter, (Routledge, 2012), and Acting After Grotowski: Theatre’s Carnal Prayer (Routledge, 2020).



Statystyki

Abstract views: 294
PDF downloads: 251


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Kris Salata

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.