History Does Not Come Full Circle. In Memory of Alina Madej (1953-2019)
Andrzej Gwóźdź
gwan1@poczta.onet.plUniversity of Silesia (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-4779-5942
Abstract
In Memory of Alina Madej (1953-2019)
Keywords:
Alina MadejReferences
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Authors
Andrzej Gwóźdźgwan1@poczta.onet.pl
University of Silesia Poland
https://orcid.org/0000-0002-4779-5942
Profesor zwyczajny na Uniwersytecie Śląskim, gdzie kieruje Zakładem Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach. Przez wiele lat był również pracownikiem naukowo-dydaktycznym Uniwersytetu Łódzkiego, a także profesorem gościnnym uniwersytetów w Konstancji i Szanghaju oraz wykładowcą uczelni w Holandii, Czechach, Niemczech i na Łotwie. Interesuje się głównie teorią filmu i nowych mediów oraz antropologią obrazowości. Autor monografii Obok kanonu. Tropami kina niemieckiego (2011); pomysłodawca i redaktor kilkudziesięciu antologii i tomów zbiorowych z zakresu teorii mediów, historii myśli filmowej, dziejów kina na Górnym Śląsku oraz poświęconych twórcom filmowym. W ostatnich latach ukazały się m.in.: Film als Baustelle. Das Kino und seine Paratexte (2009), Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa (2010), Kino Hanny Schygulli (2015). W latach 2005-2009 prezes Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego; w latach 2006-2014 redaktor naczelny kwartalnika „Kultura Współczesna”; inicjator i wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami (od 2015).
Statistics
Abstract views: 392PDF downloads: 227
License
Copyright (c) 2019 Kwartalnik Filmowy

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Andrzej Gwóźdź, Polish Actors in the Films of DEFA in the Last Twenty Five Years of the Existence of the German Democratic Republic , Kwartalnik Filmowy: No. 95 (2016): Transnational Dimension of Polish Cinema
- Andrzej Gwóźdź, The Cinema of Design, or on the Visibility of the Interaction Between a Man and a Surface , Kwartalnik Filmowy: No. 85 (2014): Film and Media – the Past and the Future
- Andrzej Gwóźdź, The Birth of the Cinema Out of the Spirit of the Trick , Kwartalnik Filmowy: No. 99 (2017): Tricks, Special Numbers, Attractions
- Andrzej Gwóźdź, Reality of Image - Image of Reality, or How Early Cinema Took Over the World in Image , Kwartalnik Filmowy: No. 64 (2008): Film Image, Image in Film (part I)
- Andrzej Gwóźdź, Screens, Costumes, Cities – Identity… , Kwartalnik Filmowy: No. 33 (2001): Film Portrait of an Artist
- Andrzej Gwóźdź, Cinemas on the Road , Kwartalnik Filmowy: No. 54-55 (2006): Film, Photography, Reality
- Andrzej Gwóźdź, Seeing – Understanding – Interpreting , Kwartalnik Filmowy: No. 29-30 (2000): Ethics and Aesthetics
- Andrzej Gwóźdź, Screens of the World , Kwartalnik Filmowy: No. 35-36 (2001): Cinema and New Media
Similar Articles
- Alina Madej, The Silesian Cinematographic Quisine , Kwartalnik Filmowy: No. 51 (2005): Film in Asia
- Małgorzata Hendrykowska, Before the Social Realism Was Proclaimed , Kwartalnik Filmowy: No. 39-40 (2002): Scandinavian Cinema
- Alina Madej, Old Texts in New Garments , Kwartalnik Filmowy: No. 41-42 (2003): Myth and Film
- Alina Madej, The Feast of Movie-Goers , Kwartalnik Filmowy: No. 49-50 (2005): Ideology and Film
You may also start an advanced similarity search for this article.