PROFIL NAUKOWY


„Kwartalnik Filmowy” to najważniejsze w Polsce naukowe recenzowane czasopismo filmoznawcze. Od lat wprowadzamy do polskich badań filmoznawczych najciekawsze trendy tematyczne i metodologiczne rozwijające się na świecie, a jednocześnie stymulujemy i upowszechniamy wielokierunkowe badania nad filmem polskim. Większość wydań ma formę tomów monograficznych poświęconych ogłoszonemu przez redakcję tematowi z zakresu historii lub teorii filmu, sztuk audiowizualnych i mediów, z uwzględnieniem interdyscyplinarnych i międzykulturowych aspektów badań nad sztukami audiowizualnymi i kulturami filmowymi. Znaczna część publikowanych artykułów problematyzuje dawne i współczesne kino polskie i wschodnioeuropejskie, często w świetle nowych zjawisk w innych kinematografiach lub w kinie światowym. Interesuje nas osadzanie badań filmoznawczych w szerokich kontekstach kulturowych i społecznych, zachęcamy więc autorki i autorów do ujęć interdyscyplinarnych oraz transnarodowych.

Od kilku lat publikujemy kolejne tomy czasopisma także online, w otwartym dostępie. Staramy się także zwiększać liczbę anglojęzycznych artykułów polskich i zagranicznych autorek i autorów, aby kwartalnik coraz szerzej docierał do badaczek i badaczy filmu za granicą oraz służył jako miejsce umiędzynarodowionej naukowej dyskusji nad filmem polskim i światowym. Przyczynia się do tego także współpraca doświadczonego zespołu redakcyjnego z wieloma rozpoznawalnymi w środowisku międzynarodowym badaczami i badaczkami zaproszonymi do Rady Naukowo-Redakcyjnej.

Artykuły publikujemy w języku polskim i angielskim w kilku działach. Trzon każdego tomu stanowi podzielony na sekcje dział tematyczny, obejmujący oryginalne artykuły naukowe oraz materiały wybrane ze zgłoszeń wysłanych w odpowiedzi na Call for Papers. W dziale Varia umieszczamy najciekawsze artykuły zgłoszone w ciągłym otwartym naborze, zwłaszcza teksty dotyczące historii kina polskiego, teorii filmu w ujęciu problemowym bądź poruszające kwestie mało dotychczas przebadane. W dziale Do dyskusji publikujemy teksty proponujące dialog bądź polemikę ze współczesnymi trendami w filmoznawstwie oraz w akademickim środowisku filmoznawczym. Teksty z wszystkich tych działów to oryginalne artykuły naukowe poddane podwójnie ślepej recenzji zewnętrznej. Dział Pożegnania zawiera wspomnienia lub inne formy przybliżające sylwetki zmarłych osób z polskiego środowiska filmoznawczego (materiały nierecenzowane). W dziale Książki o filmie publikujemy recenzje najważniejszych książek filmoznawczych wydanych w Polsce bądź zagranicznych książek dotyczących polskiego kina i mediów (omówienia te również są poddane podwójnie ślepej recenzji zewnętrznej). W latach 2023-2025 (tomy 123-130) w dziale Z archiwum prezentowaliśmy opracowane krytycznie anglojęzyczne wersje artykułów archiwalnych stanowiących najważniejsze bądź najciekawsze z badawczego punktu widzenia osiągnięcia polskiego filmoznawstwa.

„Kwartalnik Filmowy” zaprasza do nadsyłania tekstów badaczki i badaczy filmu oraz mediów na wszystkich etapach kariery akademickiej, akceptujących naszą etykę publikacyjną oraz stosujących się do wytycznych dla autorek i autorów. Call for Papers ogłaszamy dwa razy w roku, z co najmniej rocznym wyprzedzeniem wobec planowanego tomu. Dbając nie tylko o merytoryczną, ale i literacką wartość tekstu, pozostawiamy piszącym pole do rozwijania własnej indywidualności twórczej. Cenimy różnorodność stylistyczną i nieszablonowe ujęcia tematu. Wszystkie oryginalne artykuły naukowe przechodzą proces podwójnie ślepej recenzji zewnętrznej.

Czasopismo jest skierowane do środowisk akademickich, studentów wydziałów humanistycznych, zwłaszcza filmoznawstwa, a także do wyrobionych kinofilów. Wydajemy cztery tomy rocznie (numery „Wiosna”, „Lato”, „Jesień” i „Zima” – odpowiednio pod koniec kolejnych kwartałów roku) – zarówno w wersji papierowej (wersja referencyjna, ISSN: 0452-9502), jak i elektronicznej (e-ISSN: 2719-2725).