Zespół Filmowy „Iluzjon”. Studium upadku (artystycznego i politycznego)

Jarosław Grzechowiak

jarek.grzechowiak@gmail.com
Uniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-6885-9095

Abstrakt

Zespół Filmowy „Iluzjon” powstał w 1955 r., od roku 1963 jego kierownikiem artystycznym był reżyser Czesław Petelski. W latach 70. w „Iluzjonie” powstało przynajmniej kilka filmów, które zachowując walory artystyczne, przyniosły wysokie wyniki frekwencyjne. Artykuł ma charakter krótkiej monografii zespołu w okresie kierownictwa Petelskiego. Analizie została poddana zarówno sfera organizacyjna i finansowa „Iluzjonu”, jak i kwestie polityczne, które przesądziły o jego pierwszej likwidacji w 1981 r. oraz o niskim poziomie artystycznym filmów powstałych po reaktywacji. Autor przywołuje liczne recenzje, stenogramy kolaudacji oraz materiały archiwalne Naczelnego Zarządu Kinematografii i Wydziału Kultury KC PZPR.

Instytucje finansujące

Artykuł powstał w ramach realizacji projektu „Rozpowszechnianie filmów w Polsce w latach 1945-1989”, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (nr 2016/22/E/HS2/00135).

Słowa kluczowe:

Zespół Filmowy Iluzjon, kino polskie

(cz), „Ekran rozmawia z kierownikiem artystycznym ZRF „Iluzjon” – Ludwikiem Starskim i z szefem produkcji tego Zespołu Edwardem Zajičkiem”, Ekran, nr 39, 1961.
  Google Scholar

„Dziś w radiu i TV”, Dziennik Łódzki, nr 299, 1988.
  Google Scholar

Bubnicki, Rafał, Dębski, Andrzej (red.), Sylwester Chęciński, Wrocław: GAJT, 2015.
  Google Scholar

Czarnecki, Stanisław, „Porucznika Mosura życiorys udramatyzowany”, Ekran, nr 13, 1963.
  Google Scholar

Dolińska, Elżbieta, „Cień odyńca”, Film, nr 25, 1990.
  Google Scholar

Gorzka miłość, „cho Krakowa, nr 15, 1993.
  Google Scholar

Grzechowiak, Jarosław, „»Na melinę« – zapomniane dzieło Stanisława Różewicza”, Panopti-kum, nr 20, 2018.
DOI: https://doi.org/10.26881/pan.2018.20.12   Google Scholar

Jackiewicz, Aleksander, „Zapiski krytyczne. Kino papy:, Film, nr 3, 1963.
  Google Scholar

Janicka, Bożena (red.), Filmowcy. Polskie kino według jego twórców, Warszawa: Stowarzy-szenie Filmowców Polskich, 2006.
  Google Scholar

Kidawa, Janusz, Janusza Kidawy dokumentacja. Część czwarta. Film fabularny, nakład auto-ra, 2003.
  Google Scholar

Knichowiecki, Bogdan, „Ni pies, ni wydra…”, Trybuna Robotnicza, nr 150, 1990.
  Google Scholar

Kornacki, Krzysztof, „Ewa i Czesław Petelscy – w krainie PRL-u” w: Grażyna Stachówna, Bogusław Żmudziński (red.), Autorzy kina polskiego tom 2, Kraków: Wydawnictwo Uniwer-sytetu Jagiellońskiego, 2007.
  Google Scholar

KTT [Toeplitz, Krzysztof Teodor], „Sztuka nieprzyjemna”, Kultura, nr 2, 1964.
  Google Scholar

Kuliczkowska, Krystyna, „Arcydzieło hipnozy”, Kino, nr 10, 1973.
  Google Scholar

Kutz, Kazimierz, Klapsy i ścinki. Mój alfabet filmowy i nie tylko, Kraków: Znak, 1999.
  Google Scholar

Marecki, Piotr, „Petelska Ewa” w: Tadeusz Lubelski (red.), Encyklopedia kina, Kraków: Biały Kruk, 2010.
  Google Scholar

Marszałek, Rafał (red.), Historia filmu polskiego tom V 1962-1967, Warszawa: Polska Akade-mia Nauk, Instytut Sztuki, 1985.
  Google Scholar

Młynarz, Kazimierz, „»Gorzka miłość« – czyli szał ciał na kresach”, Express Poznański, nr 101, 1990.
  Google Scholar

Nowak, Ewa, Nowak, Krzysztof, Pastuszko, Jan Zbigniew, Szłapczyński, Olgierd (opr.), Ki-nematografia w Polsce Ludowej 1945-1980, Warszawa: Redakcja Wydawnictw Filmowych ZRF, 1980.
  Google Scholar

Pitera, Zbigniew, „Iluzjon, czyli trochę paradoksów”, Film, nr 48, 1962.
  Google Scholar

Płażewski, Jerzy, „Historia pewnego polowania”, Film, nr 3, 1964.
  Google Scholar

Płażewski, Jerzy, „O »rozmienianiu na drobne«”, Przegląd Kulturalny, nr 13, 1963.
  Google Scholar

Smoleń-Wasilewska, Elżbieta, „Mówi Ludwik Starski”, Film, nr 48, 1962.
  Google Scholar

Sobańska, Teresa, „Ekran rozmawia z przedstawicielami Zespołu Iluzjon, kierownikiem lite-rackim – Zdzisławem Skowrońskim i kierownikiem produkcji – Edwardem Zajičkiem”, Ekran, nr 45, 1960.
  Google Scholar

Sobański, Oskar, „Iluzjon”, Film, nr 48, 1976.
DOI: https://doi.org/10.1177/216507997602400916   Google Scholar

Szczepańska, Anna, Do granic negocjacji. Historia zespołu filmowego „X”, Kraków: „Univer-sitas”, 2017.
  Google Scholar

Toeplitz, Jerzy (red.), Historia filmu polskiego tom IV 1957-1961, Warszawa: Polska Akade-mia Nauk, Instytut Sztuki, 1980.
  Google Scholar

Zajiček, Edward, Poza ekranem. Polska kinematografia w latach 1896-2005, Warszawa: Sto-warzyszenie Filmowców Polskich, 2009.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-12-31

Cited By / Share

Grzechowiak, J. (2019) „Zespół Filmowy «Iluzjon». Studium upadku (artystycznego i politycznego)”, Kwartalnik Filmowy, (108), s. 150–169. doi: 10.36744/kf.188.

Autorzy

Jarosław Grzechowiak 
jarek.grzechowiak@gmail.com
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0002-6885-9095

Doktorant w Zakładzie Historii i Teorii Filmu Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego, pracownik Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Współautor publikacji na temat historii filmu polskiego – m.in. Musi zostać rysa. Przewodnik po twórczości Janusza Morgensterna (2012), Kultura filmowa współczesnej Łodzi (2016), Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe (2018).



Statystyki

Abstract views: 481
PDF downloads: 518


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Jarosław Grzechowiak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.