Bezcielesny wróg

Rafał Marszałek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Collegium Civitas (Polska)

Abstrakt

Tekst jest zapisem wystąpienia na międzynarodowej konferencji „Powstanie Warszawskie w kontekście stosunków polsko-niemieckich”, która odbyła się w Warszawie w dniach 30 marca – 1 kwietnia 2007 r. Rafał Marszałek stawia w nim tezę, że z należących do nurtu szkoły polskiej wybranych dział Andrzeja Wajdy, Kazimierza Kutza i Andrzeja Munka wyłania się najpierw wróg bezzębny, potem wróg bezcielesny. Nie ma w nich natomiast miejsca dla wroga absolutnego, nie ujawnia się w nich nienawiść do Niemców jako najeźdźców i okupantów. Tak dzieje się np. w Kanale, w którym zagłada powstańczego oddziału zobrazowana została w języku symbolicznym; w Ostinato lugubre – drugiej noweli Eroiki, gdzie Niemcy jako wróg nie są demonicznym upostaciowaniem opresji; ale także w noweli Pies z Krzyża Walecznych – tu bohater oszczędza życie psu, pilnującemu kiedyś więźniów w Oświęcimiu, uświadomiwszy sobie, że niewinne zwierze nie może symbolizować bezcielesnego, nieznanego Niemca. Marszałek zauważa, że taka dematerializacja wroga nie wypływa z przebaczenia, lecz raczej ze szczególnego instynktu samozachowawczego. [artykuł opublikowany w języku angielskim jako: A Bodiless Enemy; pierwodruk polski: „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 57-58, s. 40-45]


Słowa kluczowe:

II wojna światowa, Powstanie Warszawskie, Andrzej Wajda, Kazimierz Kutz, Andrzej Munk

Jackiewicz, Aleksander. 1983. Moja filmoteka. Kino polskie. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Król, Eugeniusz Cezary. 2005. Wizerunek Niemca etnicznego w polskim filmie po II wojnie światowej. „Przegląd Historyczny”. vol. XVCVI. nr. 1.
  Google Scholar

Madej, Alina. 2002. Kino – władza – publiczność. Kinematografia polska w latach 1944-1949. Bielsko-Biała: Prasa Beskidzka.
  Google Scholar

Michałek, Bolesław. 1957. “Teatr i Film”. Nr 1.
  Google Scholar

Prédal, Rene. 1996/1997. “Lotna”, czyli bolesny obraz przemiany. “Kwartalnik Filmowy”. nr 15-16
  Google Scholar

Teilhard de Chardin, Pierre. 2004. The Divine Milieu. Tłum. S. Cowell. Brighton: Sussex Academic Press.
  Google Scholar

Wajda, Andrzej. 1996/1997. Moje notatki z historii. „Kwartalnik Filmowy” 1996/1997. nr. 15-16
  Google Scholar


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Marszałek, R. (2013) „Bezcielesny wróg”, Kwartalnik Filmowy, (Special Issue), s. 31–36. doi: 10.36744/kf.1892.

Autorzy

Rafał Marszałek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Collegium Civitas Polska

Krytyk i historyk filmu; autor książek poświęconych krytyce filmowej: Nowy film angielski (1968), Powtórka z życia (1970), Pamflet na kino codzienne (1974), Kamień w wodę (1980) oraz prac o historii filmu: Polska wojna w obcym filmie (1976), Filmowa pop-historia (1984), Kino rzeczy znalezionych (2006); redaktor naukowy V i VI tomu Historii filmu polskiego (1985, 1994), a w wypadku tomu VI również jego współautor. Wykładowca Collegium Civitas (Warszawa) i Akademii Filmowej, konsultant naukowy Akademii Polskiego Filmu.



Statystyki

Abstract views: 67
PDF downloads: 29


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Rafał Marszałek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.