„Skroplenie wojny do czerwonej kropki”. Dyskurs autobiograficzny w „Trzeciej części nocy” Andrzeja Żuławskiego

Monika Maszewska-Łupiniak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka skupia się na pewnym wybranym aspekcie dyskursu autobiograficznego: na autobiografizmie filmowym rozumianym jako określona postawa komunikacyjna autora filmu oraz na projektowanych przez tę postawę zachowaniach odbiorcy. Owo zagadnienie autobiografizmu wplecionego w narrację filmu fabularnego Maszewska-Łupiniak omawia na przykładzie Trzeciej części nocy Andrzeja Żuławskiego. Film ten, prezentując fragment rodzinnej historii, wpisuje się w dyskurs autobiograficzny, a zarazem – jako tekst o Holocauście – tworzy przekaz o charakterze uniwersalnym. Ta wpisana w strukturę filmu binarność skłania do rozważań nad kwestią relacji między dziełem a odbiorcą, a precyzyjniej rzecz ujmując – nad etycznymi uwarunkowaniami owej relacji. Zagadnienia te znajdują odzwierciedlenie w stylu i poetyce filmu Żuławskiego, co w efekcie zmusza odbiorcę całej historii do zajęcia wobec niej postawy wyraźnie zdystansowanej. [artykuł opublikowany w języku angielskim jako: “War Beading up into a Red Dot”: Autobiographical Discourse in Andrzej Żuławski’s “The Third Part of the Night”; pierwodruk polski: „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 73, s. 163-174]


Słowa kluczowe:

Andrzej Żuławski, autobiografia, Holokaust

Balbus, Stanisław. 1993. Między stylami. Kraków
  Google Scholar

Bielik-Robson, Agata. 2001. Wstęp. My, romantycy – źródła romantycznego modernizmu Charlesa Taylora. W: Ch. Taylor. Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Warszawa
  Google Scholar

Czermińska, Małgorzata. 2000. Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie. Kraków
  Google Scholar

Derrida, Jacques. 1982. Margins of philosophy. Tłum. A. Bass. Chicago
  Google Scholar

Dudek, Waldemar. 2005. Psychologiczny język kultury. W: Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Red. W. Dudek, A. Pankalla. Warszawa
  Google Scholar

Heller, Agnes. 2001. Vergessen und Erinnern. Vom Sinn der Sinnlosigkeit. „Sinn und Form”. Nr 2
  Google Scholar

Jarzębski, Jerzy. 1984. Powieść jako autokreacja. W: Powieść jako autokreacja. Kraków
  Google Scholar

Kletowski, Piotr. i Piotr Marecki. 2008. Żuławski. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa
  Google Scholar

Lachnit, Ewa. 1982. Esej filmowy. „Powiększenie”. Nr 4
  Google Scholar

Ledóchowski, Aleksander. 1971. Czas zatraty, czas odkupienia. „Kino”. Nr 10
  Google Scholar

Ledóchowski, Aleksander. 1971. List otwarty. „Kino”. Nr 12
  Google Scholar

Lejeune, Pierre. 1999. Definir l’autobiographie. Paper presented at the 1st International Conference on Auto/Biography in Beijing 21-14 June 1999
  Google Scholar

Lowenthal, David. 1991. Przeszłość to obcy kraj. „Res Publica”. Nr 3
  Google Scholar

Lubas-Bartoszyńska, Regina. 1993. Między autobiografią a literaturą. Warszawa
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. 1991. Autor jako bohater. O postawie autobiograficznej w filmie. W: Autor w filmie. Red. M. Hendrykowski. Poznań
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. 1992. Jesteśmy mięsem dla tygrysa. Z A. Żuławskim rozmawia T. Lubelski. „Kino”. Nr 7
  Google Scholar

Naitza, Sergio (red.). 2004. Opętanie. Ekstremalne kino i pisarstwo A. Żuławskiego. Warszawa 2004
  Google Scholar

Rodak, Paweł. 2000. Wizje kultury pokolenia wojennego. Wrocław
  Google Scholar

Rodak, Paweł. 2004. Narracja – dziennik – tożsamość. Przesłanki (projektowanej) antropologii literatury. W: Narracja i tożsamość (I). Red. W. Bolecki, R. Nycz. Warszawa
  Google Scholar

Skarga, Barbara. 1995. Tożsamość, ja i pamięć. „Znak”. Nr 5
  Google Scholar

Sycówna, Bożena. 1988. Obszar pogranicza. „Kino”. Nr 4
  Google Scholar


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Maszewska-Łupiniak, M. (2013) „„Skroplenie wojny do czerwonej kropki”. Dyskurs autobiograficzny w «Trzeciej części nocy» Andrzeja Żuławskiego”, Kwartalnik Filmowy, (Special Issue), s. 95–108. doi: 10.36744/kf.1895.

Autorzy

Monika Maszewska-Łupiniak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktor nauk humanistycznych, absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim (Kraków). Specjalizuje się w historii filmu polskiego oraz edukacji humanistycznej w nowych mediach. Współautorka projektu edukacyjnego „Filmoteka Szkolna” prowadzonego przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Publikowała m.in. w tomach Kino polskie w trzynastu sekwencjach (2005), Kino polskie jako kino narodowe (2009), Kino polskie wobec drugiej wojny światowej (2011), Adaptacje literatury amerykańskiej (2011), Między filmem a teatrem (2012), Polskie piśmiennictwo filmowe (2013); współautorka haseł w Encyklopedii kina (2010). Autorka książki Rzeczywistość filmowa Stanisława Różewicza (2009).



Statystyki

Abstract views: 45
PDF downloads: 31


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Monika Maszewska-Łupiniak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.