„Żeby nie bolało” jako postulat antropologiczny

Irena Antonina Teleżyńska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Żeby nie bolało Marcela Łozińskiego to klasyczna już pozycja dokumentalna, na temat której napisano bardzo wiele. Film ten, analizowany w kontekście antropologicznym, okazuje się niesamowicie aktualny, bowiem kondensuje w sobie podstawowe problemy dziedziny, jaką jest antropologia kulturowa i społeczna. Tekst Teleżyńskiej jest propozycją spojrzenia w kierunku wytyczanym przez wypowiedzi Urszuli – głównej bohaterki filmu, która staje się symbolem figury rozmówcy antropologicznego. Jej pośrednictwo pozwala w nowatorski sposób dotknąć najbardziej podstawowych problemów antropologii.


Słowa kluczowe:

Marcel Łoziński, antropologia, film dokumentalny

Bourdieu, Pierre, L. J. D. Wacquant. Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, tłum. A. Sawisz. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2001.
  Google Scholar

Deleuze, Gilles, Felix Guattari. Co to jest filozofia?. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2000.
  Google Scholar

Holbraad, Martin. Things as concepts: anthropology and pragmatology. https://www.ucl.ac.uk/anthropology/people/academic_staff/m_holbraad/selected-papers/Holbraad_Savage_proofs.pdf
  Google Scholar

Ingold, Tim. „Editorial“, Man, New Series, 4 (27) (1992).
  Google Scholar

Ingold, Tim. „That’s enough about ethnoghraphy!”, Hau: Journal of Ethnographic Theory 4 (1) (2014): 387–388.
DOI: https://doi.org/10.14318/hau4.1.021   Google Scholar

Said, Edward. Orientalizm, tłum. W. Kalinowski. Warszawa: PIW, 1991.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-06-30

Cited By / Share

Teleżyńska, I. A. (2017) „«Żeby nie bolało» jako postulat antropologiczny”, Kwartalnik Filmowy, (97-98), s. 307–312. doi: 10.36744/kf.2128.

Autorzy

Irena Antonina Teleżyńska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Studentka Instytutu Et­nologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu War­szawskiego.



Statystyki

Abstract views: 49
PDF downloads: 26


Licencja

Prawa autorskie (c) 2017 Irena Antonina Teleżyńska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.