Uniwersum bez granic. Transnarodowe kino Waleriana Borowczyka

Iwona Kolasińska-Pasterczyk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uni­wersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Walerian Borowczyk zostaje przez autorkę ukazany jako typ twórcy przekraczającego granice w trzech wymiarach: tematycznym (przez erotyzm związany z transgresją rozmaitych tabu), modelu kina narodowego (przez rezygnację z perspektywy lokalnej na rzecz nawiązań do europejskiego dziedzictwa kulturowego) i ponadczasowym (przez uniwersalizację ludzkiego doświadczenia zmysłowości pomimo opowieści ujętych w „kostium historyczny”). Te warianty „przekroczenia” autorka ilustruje w oparciu o twórczość fabularną Borowczyka przypadającą na lata 1968-1988 (tj. od Goto, wyspy miłości po Rytuały miłości). Kino Borowczyka (Polaka na stałe mieszkającego we Francji – w latach 1959-2006) trzeba kwalifikować jako „europejskie”, w znaczeniu: przywołujące świat Starego Kontynentu (a nie ukierunkowane na Nowy Świat). Transnarodowa specyfika tej twórczości ma swoje źródło w osadzeniu jej w szerszym paradygmacie europejskiej sztuki – literackiej (od Owidiusza po Mandiargues’a, z uwzględnieniem twórców łączących dyskurs erotyczny z religijnym, m.in. Sade’a, Bataille’a i przedstawicieli XX-wiecznej awangardy) i wizualnej (przez stylistyczne nawiązania do tradycji „kobiecych aktów” w malarstwie europejskim, m. in. Moreau, Ingres, Courbert); natomiast ponadczasowy, uniwersalny wymiar erotycznych napięć wynika z przyjętej perspektywy transhistorycznej (od starożytności po I wojnę światową z wykluczeniem Europy po 1950 r.).


Słowa kluczowe:

Walerian Borowczyk, transgresja, Europa

Eberhardt, K. O polskich filmach. Warszawa, 1982.
  Google Scholar

Kwas, P. „Dyskretny urok surrealizmu w twórczości filmowej Waleriana Borowczyka”. Kwartalnik Filmowy 66 (2009).
  Google Scholar

de Mandiargues, A. P. Mascarets. Paris: Gallimard, 1971.
  Google Scholar

Piątek, W. „Walerian Borowczyk – szyderca czy moralista?”. Powiększenie 3 (1983).
  Google Scholar

Porębski, M. „Uwagi o genezie twórczości filmowej Borowczyka i Lenicy”. Kwartalnik Filmowy 4 (1964).
  Google Scholar

Robinson, J. M. Walerian Borowczyk. Cinema of Erotic Dreams. UK, 2008.
  Google Scholar

Thompson, D. Walerian Borowczyk. DVD Argos Films 2005.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-09-30

Cited By / Share

Kolasińska-Pasterczyk, I. (2016) „Uniwersum bez granic. Transnarodowe kino Waleriana Borowczyka”, Kwartalnik Filmowy, (95), s. 27–39. doi: 10.36744/kf.2160.

Autorzy

Iwona Kolasińska-Pasterczyk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uni­wersytet Jagielloński Polska

Historyk filmu; adiunkt habilitowany w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uni­wersytetu Jagiellońskiego. Autorka artykułów w książ­kach zbiorowych i periodykach naukowych, m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Kulturze Współczesnej”, „Studiach Filmoznawczych”. Opublikowała książkę Ko­bieta i demony. O widzu horroru filmowego (2003), za którą otrzymała Nagrodę Indywidualną Ministra Eduka­cji Narodowej i Sportu (2004). Jest autorką pierwszej w Polsce książki poświęconej twórczości filmowej Bunuela Piekła Luisa Bunuela. Wokół problematyki sac­rum i profanum (2007). Współredaktorka (obok Euge­niusz Wilka) tomu Nowa audiowizualność - nowy paradygmat kultury? (2008). Przygotowuje książkę Imaginaria Poego i Cormana.



Statystyki

Abstract views: 35
PDF downloads: 24


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Iwona Kolasińska-Pasterczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.