„Ida” w Ameryce. Estetyka, tożsamość i artyzm w antyfilmie

Sheila Skaff

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Nowojorski (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

W lutym 2015 r. polski reżyser Paweł Pawlikowski odebrał Oscara za swój refleksyjny film o ciszy i kontemplacji, a przyjmując statuetkę – przed rozemocjonowaną hollywoodzką widownią i 36 milionami widzów przed telewizorami – błyskotliwie nazwał tę produkcję filmem „anty-kinowym”. Ida, z narracją utrzymaną w stylistyce dzieł Ozu i sfotografowana w uwodzicielskiej czerni i bieli, rozgrywa się w Polsce 1962 r. i opowiada o 18 letniej zakonnicy w nowicjacie oraz o jej ciotce, stalinowskiej prokurator, która wyjawia jej, że jest Żydówką. Razem wyruszają w podróż, by poznać losy swej rodziny. Oscarowy wieczór stał się dla Pawlikowskiego kulminacją blisko dwuletniego okresu prezentowania filmu na festiwalach i prywatnych pokazach, udzielania wywiadów, a także rozmaitych eksplikacji ze strony samych twórców. Był to również czas publicznego poruszenia, ponieważ Ida, film anty-kinowy, jest także filmem anty-modernistycznym posługującym się takim symbolizmem i estetyką, które są rzadko spotykane na Zachodzie, a które odsyłają do pewnych duchowych kwestii w obrębie kontekstów historycznych. W swym artykule Skaff porównuje recepcję Idy z odbiorem kilku współczesnych filmów pokazywanych ostatnio w Nowym Jorku, takich jak Wałęsa. Człowiek z nadziei, Pokłosie, Miasto 44, Powstanie Warszawskie czy nominowany do Oscara dokument Joanna. Autorka odsłania powody, dla których Ida spotkała się z tak dużym uznaniem na świecie, a zarazem tłumaczy, jak film, który spolaryzował polską widownię, mógł zyskać bezprecedensowe poparcie widzów i krytyków w Stanach Zjednoczonych.


Słowa kluczowe:

Paweł Pawlikowski, Oscar, widownia amerykańska, prasa zagraniczna

Denby, D. “„Ida”: A Film Masterpiece”. The New Yorker Magazine 27.05.2014.
  Google Scholar

Hoberman, J. “„ Ida” Wins: The Count is Now 20 out of 23”. Tablet Magazine 22.02.2015
  Google Scholar

Janicka, E. Ogon, który macha psem. http://www.krytykapolityczna.pl/artykuly/film/20131125/janicka-ogon-ktory-macha-psem
  Google Scholar

Lucca, V. “Interview: Pawel Pawlikowski”. Film Comment 29.04.2014.
  Google Scholar

Pulver, A. “Polish nationalists launch petition against Oscar-nominated film „Ida””. The Guardian 22.01.2015.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-09-30

Cited By / Share

Skaff, S. (2016) „«Ida» w Ameryce. Estetyka, tożsamość i artyzm w antyfilmie”, Kwartalnik Filmowy, (95), s. 213–218. doi: 10.36744/kf.2178.

Autorzy

Sheila Skaff 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Nowojorski Stany Zjednoczone

Profesor na Uniwersytecie Nowojorskim; jej zainteresowania badawcze obejmują kino międzyna­rodowe, dziennikarstwo i literaturę XX oraz XXI w. Wy­kładała także filmoznawstwo i literaturę porównawczą na Columbia University w Nowym Jorku, University of Texas w El Paso oraz University of Michigan w Ann Arbor. Autorka książki The Law of the Looking Glass: Cinema in Poland, 1896-1939 (2008). Propagatorka filmu polskiego w Nowym Jorku.



Statystyki

Abstract views: 42
PDF downloads: 29


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Sheila Skaff

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.