Czy kino efektów specjalnych stworzyło Donalda Trumpa?

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych (Polska)

Abstrakt

Wychodząc od myśli amerykańskiego krytyka Owena Gleibermana, że kino efektów specjalnych stworzyło kulturę nierzeczywistości (unreality), a z kolei produktem tejże jest Donald Trump, autor przypomina kilka filmów, które niejako przewidziały pojawienie się na scenie politycznej tego businessmana i showmana. Filmy te to: A Face in the Crowd (reż. Elia Kazan, 1957), The Best Man (reż. Franklin J. Schaffner, 1964) i Bob Roberts (reż. Tim Robbins, 1992).


Słowa kluczowe:

efekty specjalne, Donald Trump, nierzeczywistość

Mitroff. I., Warren Bennis. The Unreality Industry: The Deliberate Manufacturing of Falsehood and What It Is Doing to Our Lives. New York 1993
  Google Scholar

Vidal, G. United States: Essays 1952-1992. New York 1993.
  Google Scholar

Weimann, G. Communicating Unreality: Modern Media and the Reconstruction of Reality. Thousand Oaks-London-New Delhi 1999.
DOI: https://doi.org/10.4135/9781452233321   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-09-30

Cited By / Share

Giżycki, M. (2016) „Czy kino efektów specjalnych stworzyło Donalda Trumpa?”, Kwartalnik Filmowy, (95), s. 231–234. doi: 10.36744/kf.2180.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych Polska

Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA, profesor w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Kom­puterowych w Warszawie. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 61
PDF downloads: 18


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.