Duch Williama Mulhollanda

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych (Polska)

Abstrakt

Obecność ducha Williama Mulhollanda, inżyniera-wizjonera, projektanta największego akweduktu na świecie doprowadzającego wodę do Los Angeles z odległych o 360 km gór, widoczna jest w trzech bardzo odmiennych filmach: Mulholland Drive Davida Lyncha (2001), Chinatown Romana Polańskiego (1974) i Water and Power Pata O’Neilla (1989). Niniejszy tekst odkrywa ukryte w tych dziełach wątki, zaś za nimi kryje się postać Mulhollanda, który realizując projekt zaopatrzenia Los Angeles w wodę, stał się współtwórcą potęgi tego miasta.


Słowa kluczowe:

William Mulholland, David Lynch, Roman Polański, Pat O’Neill

Barringer, F., The Water Fight That Inspired „Chinatown”, „The New York Times” 25 IV 2012, http://green.blogs.nytimes.com/2012/04/25/the-water-fight-that-inspired-chinatown.
  Google Scholar

Camper, F., Natural Industry, „Chicago Reader” 1990, nr 6, 9 IX.
  Google Scholar

Eaton, M., Chinatown, London 1997.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781838712372   Google Scholar

Reisner, M., Cadillac Desert: The American West and Its Disappearing Water, New York 1986.
  Google Scholar

Roman Polanski: Interviews, red. P. Cronin, University of Mississippi, Jackson 2005.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-06-30

Cited By / Share

Giżycki, M. (2016) „Duch Williama Mulhollanda”, Kwartalnik Filmowy, (93-94), s. 285–288. doi: 10.36744/kf.2250.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych Polska

Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA, profesor w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warsza­wie. Opublikował m.in. Nie tylko Disney – rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 66
PDF downloads: 21


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.