Filmowe obrazy androgynii – androgyniczność obrazu filmowego

Paulina Kwiatkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Książka Karoliny Kosińskiej Androgyn. Tożsamość, tęsknota, pragnienie. Postać androgyniczna w brytyjskiej kulturze popularnej i filmie lat 70. (2014), poświęcona figurze androgyna w kulturze brytyjskiej lat 70., jest fascynującą próbą zbadania nie tylko konkretnego zjawiska z historii kultury i filmu, ale także samych wyobrażeń związanych z androgynią. Autorka książki w centrum swoich rozważań stawia trzy filmy: Performance (1970) Donalda Cammella i Nicolasa Roega, Człowiek, który spadł na Ziemię (1976) Nicolasa Roega oraz The Rocky Horror Picture Show (1975) Jima Sharmana. Ich wnikliwa, pełna odwołań i kontekstów analiza jest również pretekstem do niezwykle inspirującej refleksji nad ambiwalentną i niestabilną kategorią androgynii. W ujęciu Kosińskiej androgyn przestaje być tylko jednym z wielu motywów powracających w kulturze na przestrzeni wieków i staje się sposobem zakwestionowania samych fundamentów kultury zachodniej opartej na przekonaniu o nieprzekraczalności podstawowych dychotomii: kobieta – mężczyzna, powierzchnia – głębia, margines – centrum.


Słowa kluczowe:

Karolina Kosińska, androgynia, kino brytyjskie, płeć

Kosińska, K., Androgyn. Tożsamość, tęsknota, pragnienie. Postać androgyniczna w brytyjskiej kulturze popularnej i filmie lat 70., Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2014.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-09-30

Cited By / Share

Kwiatkowska, P. (2015) „Filmowe obrazy androgynii – androgyniczność obrazu filmowego”, Kwartalnik Filmowy, (91), s. 221–226. doi: 10.36744/kf.2298.

Autorzy

Paulina Kwiatkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Wykłada w Instytucie Kultury Polskiej UW oraz w Warszawskiej Szkole Filmowej. Zajmuje się teorią i historią filmu, his­torią kultury polskiej i francuskiej oraz antropolo­gią kultury wizualnej. Współredagowała antologię Antropologia kultury wizualnej (2012) oraz tom Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-lianga (2009); wydała książkę Somatografia. Ciało w obrazie filmowym (2011, wyd. rosyjskie 2014), przetłuma­czyła Rozmowy o Godardzie Kai Silverman i Haruna Farockiego (2015).



Statystyki

Abstract views: 44
PDF downloads: 18


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Paulina Kwiatkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.